۳ اصل مهم برای اینکه دوران سالمندی سالم داشته باشیم

77

1400/7/17

13:36


در سالمندان ماهانه مصرف یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به ویژه در دوران کرونا توصیه می شود و سویا، حبوبات، شیر و گوشت مرغ منبع پروتئین و تخم مرغ نیز منبع مناسبی جهت تامین ویتامین B و میوه جات و سبزیجات خام سرشار از ویتامین C هستند که تمامی این موارد لازمه های سبد غذایی سالمندان می باشد.

۳ اصل مهم برای اینکه دوران سالمندی سالم داشته باشیم

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عباس اسماعیلی بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت کشور از جمعیت جوان به سمت سالمندی پیش می رود از این رو اگر از امروز برای دوران سالمندی سرمایه گذاری نشود، هزینه های بسیار زیادی را که می توان برای بالندگی کشور خرج کرد می بایست برای مراقبت از سالمندان صرف کرد و این امر در استان مرکزی که سومین استان سالمند در سطح کشور است، اهمیت بیشتری دارد، لذا فعالیت بدنی منظم باعث کاهش و یا توقف فرآیند پیری و مانند یک اکسیر جوانی باعث افزایش حجم اکسیژن در قلب و ریه می شود و با استحکام مفاصل و عضلات، تنظیم قند و فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان ها، عدم وابستگی به اطرافیان و کاهش هزینه های درمانی، احساس نشاط و امید به زندگی را افزایش می دهد‌.

وی افزود: ۱۱ درصد از جمعیت استان مرکزی بالای ۶۰ سال هستند که باید برای این قشر نیز برنامه ریزی داشت.

وی تاکید کرد: تغذیه مناسب و پیشگیری و غربالگری بیماری ها، نوید داشتن دوران سالمندی سالم را می دهد.

دکتر اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: در سالمندان ماهانه مصرف یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به ویژه در دوران کرونا توصیه می شود و سویا، حبوبات، شیر و گوشت مرغ منبع پروتئین و تخم مرغ نیز منبع مناسبی جهت تامین ویتامین B و میوه جات و سبزیجات خام سرشار از ویتامین C هستند که تمامی این موارد لازمه های سبد غذایی سالمندان می باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سالمندی که تحرک کمتری دارد به همان نسبت اشتهای کمتری خواهد داشت و بالعکس؛ اما به صورت کلی بی اشتهایی در سالمندان یک چراغ خطر محسوب می شود که باید در دست بررسی قرار گیرد و آزمایشات لازم انجام شود.

دکتر اسماعیلی ضمن اشاره به اینکه علت اول و اصلی مرگ زودرس در سنین سالمندی، بیماری قلبی عروقی و سرطان است، گفت: اضافه وزن، چاقی، افزایش فشار و قند خون و پوکی استخوان از مشکلات دوران سالمندی هستند که بسیاری از آن ها باعث بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان ها خواهند شد، اما کاهش مصرف چربی شانس ابتلا به سرطان های روده، پانکراس و پروستات کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: کاهش مصرف نمک و تعادل فشار خون، باعث کاهش ۴۰ درصدی خطر سکته های قلبی و مغزی می شود و مصرف میوه و سبزیجات و همچنین کاهش ۱۰ درصدی کلسترول خون، ۳۰ درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

وی در پایان افزود: اگرچه شهرستان های اراک و تفرش بیشترین پوشش دهی واکسیناسیون سالمندان را داشته اند اما به صورت کلی ۹۱ درصد از گروه سنی بالای ۶۰ سال دُز اول و ۸۵ درصد هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند و ۱۵ درصد باقی مانده باید هر چه سریعتر به واکسینه شدن خود اقدام کنند‌.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو