روغن نارگیل طی سال های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. ادعاهایی از کاهش وزن گرفته تا کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر درباره مصرف روغن نارگیل مطرح است. بسیاری از تولیدکنندگان از روغن نارگیل در محصولات بسته بندی استفاده می کنند و از آن در پخت و پز توسط بسیاری از افراد استفاده می شود.

بسیاری از محصولات مانند غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، شامپوها، قهوه، اسموتی ها حاوی روغن نارگیل هستند. در سال 2016، نتایج یک نظرسنجی در ایالات متحده نشان داد 72 درصد از مردم معتقدند روغن نارگیل گزینه سالمی محسوب می شود، اما تنها 37 درصد از متخصصان تغذیه با این نظر موافق هستند.

روغن نارگیل حاوی بیش از 80 درصد چربی اشباع منبع مطمئن است. برخی از متخصصان چربی های اشباع شده را با بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها مرتبط دانسته اند. دستورالعمل های رژیم غذایی سال های 2015 تا2020 برای آمریکایی ها توصیه می کند مصرف چربی های اشباع شده را به کمتر از 10 درصد کالری روزانه محدود کنند یعنی فردی که از یک رژیم دو هزار کالری در روز پیروی می کند نباید بیش از 20 گرم چربی اشباع شده در روز مصرف کند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در ادامه درباره روغن نارگیل و تاثیر آن بر سلامتی توضیح داده می شود.

مزایای احتمالی روغن نارگیل برای سلامتی

طرفداران مصرف روغن نارگیل ادعا می کنند این روغن مزایای مختلفی برای سلامتی دارد.

افزایش کلسترول خوب

دو نوع کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد وجود دارد. به نظر می رسد HDL به کاهش سطح LDL کمک می کند و سطح بالای HDL نیز به تقویت سلامت قلب و عروق کمک می کند. برخی از محققان اذعان می دارند تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط (MCTs)، جرئی از روغن نارگیل به افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.

کنترل قند خون

یافته های یک مطالعه روی حیوانات در سال 2009 نشان داد MCTs موجود در روغن نارگیل به حفظ حساسیت نسبت به انسولین کمک می کند، همچنین این بررسی در 29 مطالعه اثرات مفید خاص روغن MCT و نه روغن نارگیل را برای سلامتی ذکر کرده است. با این حال، تحقیقات دیگر نتایج معتبری را نشان نمی دهند.

کاهش استرس با روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. در یک مطالعه روی جوندگان به نظر می رسد استرس ناشی از ورزش و سرماخوردگی مزمن را کاهش می دهد. محققان معتقدند روغن نارگیل بکر می تواند در درمان انواع افسردگی نیز گزینه مفیدی باشد.

موهای براق با روغن نارگیل

برخی از افراد برای افزایش درخشش و محافظت از مو های خود در برابر آسیب روغن نارگیل را به موهای خود می زنند. روغن نارگیل بهتر از روغن های معدنی به پوست سر نفوذ می کند.

پوست سالم با روغن نارگیل

استفاده از عصاره نارگیل روی پوست انسان عملکردهای محافظتی آن را افزایش داده و اثر ضدالتهابی دارد. این یافته ها می تواند برای حوزه دارویی تاثیرگذار باشند، اما در رژیم غذایی تاثیر چندانی ندارند.

مبارزه با کاندیدا با روغن نارگیل

در مطالعه ای آزمایشگاهی روغن نارگیل علیه کاندیدا آلبیکانس فعال بود که نشان می دهد می تواند یک درمان برای کاندیدا محسوب شود که به دلیل عملکردهای مانعی عصاره و خاصیت ضدالتهابی باشد. با این حال، این همان مصرف روغن نارگیل معمولی نیست زیرا تخمیر نمی شود.

جلوگیری از بیماری کبدی با روغن نارگیل

مطالعه ای در سال 2017 نشان می دهد موش های مبتلا به بیماری کبدی رژیم غذایی با گلوکز بالا یا با روغن نارگیل یا بدون آن مصرف کردند. گروهی که روغن نارگیل مصرف کردند بعد از چهار هفته از نظر سلامت کبد عملکرد بهتری نسبت به افرادی که مصرف نکرده اند داشته اند. این امر نشان می دهد برخی از عناصر موجود در روغن نارگیل به محافظت از کبد کمک می کنند.

کاهش علائم آسم با روغن نارگیل

استنشاق روغن نارگیل به کاهش علائم آسم در خرگوش ها کمک کرده است. با این حال، هیچ مطالعه ای در فاز انسانی انجام نشده است، بنابراین مردم نباید روغن نارگیل را استنشاق کنند.

بهبود حس سیری با مصرف روغن نارگیل

برخی از افراد استدلال می کنند روغن نارگیل بعد از غذا خوردن احساس سیری بیشتری در افراد ایجاد می کند یعنی از زیاد غذا خوردن جلوگیری می کند. با این حال، یک مطالعه روغن تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط را با روغن نارگیل مورد مقایسه قرار داد و تایید کرد روغن تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط بر سیری و نه روغن نارگیل تاثیر می گذارد.

بهداشت دندان با روغن نارگیل

یک منبع معتبر در سال 2017 درباره اهمیت روغن کشیدن برای سلامت دندان بحث کرده است. روغن کشی  به عنوان یک درمان خوراکی سنتی شامل چرخاندن روغن داخل حفره دهان مشابه روش استفاده از دهانشویه مدرن است. مطالعات نشان می دهند روغن نارگیل برای محافظت در برابر حفره ها، بهبود التهاب لثه و تاثیر بر تعادل باکتریایی دهان مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش وزن با روغن نارگیل

مطالعه ای با مقایسه دو محصول نشان داد روغن نارگیل کمتر باعث ابتلا به دیابت و افزایش وزن در موش ها شده است. برخی این نتیجه را اینگونه تفسیر کرده اند که یعنی روغن نارگیل می تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند. یکی از دلایل بروز افزایش وزن این است که افراد کالری بیشتری از میزان مصرفی برای تامین انرژی استفاده می کنند.

تمام مواد غذایی و روغن های پرچرب کالری زیادی دارند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به وزن 13.6 گرم حاوی 121 کالری است. افزودن مواد غذایی حاوی چربی و کالری بیشتر به رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و کالری فراوان منجر به کاهش وزن نمی شود.

آیا می توان از روغن نارگیل برای درمان عفونت ادراری استفاده کرد؟

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) می توانند علائم ناراحت کننده ای مانند تکرر ادرار، سوزش ادرار و درد لگن ایجاد کنند که درمان دارویی آن شامل مصرف آنتی بیوتیک است. ایجاد برخی از تغییرات در شیوه های زندگی از جمله نوشیدن آب بیشتر برای دفع باکتری ها یا نوشیدن آب کرنبری برای دفع عفونت مفید است.

روغن نارگیل یکی دیگر از داروهای جایگزین احتمالی برای درمان عفونت ادراری است. این روغن حاوی اسیدهای چرب ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند. هیچ تحقیق خاصی در مورد استفاده از روغن نارگیل برای درمان عفونت های ادراری وجود ندارد. با این حال، اطلاعات زیادی در مورد روغن نارگیل به ویژه روغن نارگیل بکر و خواص ضد میکروبی آن وجود دارد.

در یکی از مطالعات انجام شده در سال 2013 مشخص شد روغن نارگیل به مبارزه با اسهال کلستریدیوم دیفیسیل مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند. در حالی که روغن نارگیل ساده مانع از رشد این باکتری نمی شود، هنگامی که سلول ها در معرض 0.15 تا 1.2 درصد روغن نارگیل لیپولیز شده قرار می گیرند رشد آنها کند می شود.

با این حال، این روغن نارگیل به طور معمول در دسترس نیست زیرا روغن استفاده شده در این مطالعه تجزیه شده تا اسیدهای چرب در دسترس بدن قرار گیرند. این شکل روغن نارگیل در فروشگاه ها موجود نیست، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن نارگیل در برابر عفونت های قارچی و سایر عفونت های قارچی موثر است.

در مطالعه ای در سال 2009 روی زنان نیجریه، نشان داده شد روغن نارگیل در برابر کاندیدا ه ویژه کاندیدای مقاوم به دارو فعال است. این مقاله از آن زمان تاکنون در مطالعات متمرکز بر استفاده احتمالی روغن نارگیل در نوزادان نارس و مبارزه با انواع خاصی از استرپتوکوک در میان سایر کاربردهای دارویی مورد استناد قرار گرفته است.

با این وجود، بیشتر موارد توصیه شده مبنی بر استفاده از روغن نارگیل برای درمان عفونت های ادراری روایتی است. قبل از اینکه بتوان از آن به عنوان یک روش درمانی امتحان شده استفاده کرد، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

هیچ تحقیقی در مورد استفاده از روغن نارگیل برای درمان عفونت های ادراری انجام نشده است، بنابراین روش استاندارد یا ترجیحی برای درمان با آن وجود ندارد. گزارش های روایتی نشان می دهد می توان از روغن نارگیل به روش های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان این روغن را به صورت موضعی به ناحیه آسیب دیده بمالید یا روغن نارگیل خالص را میل کنید، همچنین می توان آب نارگیل را نوشید اگرچه ممکن است غلظت بالایی از اسیدهای چرب نداشته باشد.

در صورت مشکوک بودن به عفونت ادراری بهتر است قبل از استفاده از داروهای جایگزین توسط پزشک معاینه شوید. بدون معاینه پزشک عفونت می تواند منجر به بروز عفونت های مکرر یا آسیب کلیه شود. در صورت داشتن سابقه عفونت دستگاه ادراری، ابتلا به عفونت خفیف، تلاش برای جلوگیری از بروز آن روغن نارگیل می تواند گزینه مفیدی باشد.

روغن نارگیل برای اهداف درمانی ممکن است به طور مستقیم روی پوست مالیده شود. از این دارو برای خشکی پوست گرفته تا پسوریازیس و عفونت های پوستی استفاده می شود. هنگام استفاده از آن برای عفونت های ادراری می توان آن را روی ناحیه تناسلی البته قسمت خارجی آن بمالید. مراقب باشید از ورود روغن نارگیل به مجرای واژن جلوگیری کنید.

مطالعات قدیمی تر نشان می دهند روغن نارگیل می تواند ویروس هایی مانند اچ آی وی و تبخال را تنها در یک دقیقه پس از استفاده مستقیم از بین ببرد. از آنجا که عفونت ادراری در مثانه قرار دارد استفاده موضعی از این روغن لزوما عفونت را متوقف نمی کند. در عوض به بهبود علائم خارجی مانند سوزش کمک می کند.

افراد دارای حساسیت نسبت به نارگیل نباید این روش را امتحان کنند. اگر نمی دانید به آلرژی مبتلا هستید یا خیر یک تست پچ روی پوست خود امتحان کنید.

هشدارهایی پیرامون مصرف روغن نارگیل

چندین تحقیق روغن نارگیل و فواید احتمالی آن را مورد بررسی قرار داده است، اما بسیاری از آنها در مقیاس کوچک، غیرقطعی و از حیوانات یا آزمایشگاه هستند. برخی مطالعات در فاز انسانی چندین مزیت را تایید کرده اند، اما مطالعات دیگر در مورد انسان نتایج متناقضی را نشان می دهد، بنابرای برای تایید اثرات استفاده روزانه روغن نارگیل تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

ارزش غذایی روغن نارگیل

یک قاشق روغن نارگیل حاوی:

121 کالری

0 گرم پروتئین

13.5 گرم چربی که 11.2 گرم آن اشباع است

0 میلی گرم کلسترول

روغن نارگیل حاوی ویتامین E است، اما فاقد فیبر و حاوی ویتامین ها یا مواد معدنی کمتری است. روغن نارگیل تقریبا حاوی 100 درصد چربی است که بیشتر آن چربی اشباع محسوب می شود. با این حال، ساختار چربی در روغن نارگیل با بسیاری از محصولات حیوانی که به طور عمده از اسیدهای چرب زنجیره بلند تشکیل شده اند متفاوت است.

تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط در روغن نارگیل زیاد است. تبدیل این مواد برای بدن سخت تر و چربی ذخیره شده نسبت به تری گلیسیریدهای با زنجیره بلند (LCT) است. طرفداران مصرف روغن نارگیل بسیاری از مزایای آن را ناشی از محتوای زیاد تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط می دانند.

با این حال، محققان این مزایای درک شده از روغن نارگیل را زیر سوال برده اند زیرا بسیاری از فواید گزارش شده از خود تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط روغن ناشی می شود.

در پایان

روغن نارگیل می تواند طعم و تنوع به رژیم غذایی اضافه کند، اما بعید به نظر می رسد تحقیقات ثابت کند این یک ماده غذایی فوق العاده است. مصرف کنندگان باید به یاد داشته باشند اگرچه تغییر از یک روغن به روغن دیگر ممکن است برای سلامتی مفید باشد، اما افزودن هر نوع روغن به رژیم غذایی هم به لاغری و بهبود سلامتی کمک نمی کند.

افراد همیشه باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع روغن و چربی را به میزان متوسط مصرف کنند، همچنین باید اطمینان حاصل کنند سطح فعالیت آنها به اندازه کافی بالا است تا کالری مصرف شده را بسوزانند.

مترجم: الهه زارعی