دود عنبر نسارا برای درمان عفونت زنان توجیه علمی ندارد/ طب سنتی جنبه پیشگیری دارد، نه درمان

64

1400/7/17

15:02


دود عنبر نسارا برای درمان عفونت زنان توجیه علمی ندارد/ طب سنتی جنبه پیشگیری دارد، نه درمان

سلامت نیوز:شیرین نیرومنش گفت: در چند سال اخیر بسیار شایع شده که دود عنبرنسارا می‌تواند عفونت‌های زنان را درمان کند اما برای ما که در سیستم علمی تحصیل کرده‌ایم، همه چیز باید بر اساس تحقیق باشد مستند شود و نمی‌توانیم این قضیه را بپذیریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،شیرین نیرومنش فوق تخصص زنان‌وزایمان با بیان این‌که در شرایط کرونایی بسیاری از زنان برای چکاب‌های سالانه به متخصص مراجعه نمی‌کنند گفت: متأسفانه مسئله‌ای که به خصوص در یک سال اخیر خیلی به طور افراطی به آن پرداخته می‌شود، استفاده از طب سنتی در درمان بیماری‌ از جمله ناراحتی‌های زنان است که این امر موجب شده بیماری پیشرفت کند و فرددچار بحران شود.


وی با تاکیدبر این‌که بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت‌های پیشرفته و عروقی برای درمان به مراجعه به مراکز علمی معتبر دانشگاهی نیاز داد ادامه داد: در بسیاری از موارد سرطان‌ها نیاز به شیمی‌درمانی و رادیوتراپی دارد اما این افراد با مراجعه به مراکز طب سنتی و درمان‌های پیشنهادی باعث وخیم شدن بیماری می شوند و بعضا باعث نگرانی جامعه پزشکی خواهد شد زیرا برای درمان آنها نیز ناتوان می‌شوند.


به گفته این فوق تخصص، طب سنتی بیشتر حالت پیشگیری از بیماری و ایجاد سبک زندگی سالم دارد. اینکه هر بیماری پیشرفته‌ای را آن‌جوری که همه دنیا دارد تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند، نادیده بگیریم و بخواهیم همه چیز را با عسل و زنجفیل و ... درمان کنیم، این موضوع به مردم صدمه می‌زند.

نیرومنش در خصوص درمان عفونت‌های زنان با عنبرنسارا اظهار کرد: در چند سال اخیر بسیار شایع شده که دود عنبرنسارا می‌تواند عفونت‌های زنان را درمان کند اما برای ما که در سیستم علمی تحصیل کرده‌ایم، همه چیز باید بر اساس تحقیق باشد مستند شود و نمی‌توانیم این قضیه را بپذیریم. شاید یک هزار سال پیش که داروها نبود، برای مداوای عفونت نمک یا عسل در داخل واژن می‌گذاشتند یا مثلاً از این دود عنبرنسا برای درمان استفاده می‌کردند ولی الان که بهترین داروها با دوز مشخص، استریل و آماده در دسترس قرار می‌گیرد و بیماری‌ها را درمان می‌کند، نباید چنین درمان‌هایی را توصیه کرد. در واقع زمانی‌می‌توان ادعا کرد که دود عنبرنسارا عفونت‌های زنان را مداوا می‌کند که بر روی دو جامعه آماری مشخص با شرایط یکسان از دو روش درمانی شیمیایی و گیاهی استفاده شود.


وی با اشاره به این‌که متأسفانه عملکرد طب سنتی بیشتر به صورت Case Report یا موردی است گفت: مثلاً یک یا دو نفر ادعا می‌کنند از چنی روش‌هایی پیروی کرده‌ و درمان شده‌اند اما این تعداد محدود و در حد دو، سه نفر است و نمی‌تواند به عنوان یک روش درمانی ارائه شود اما می‌تواند منشأ یک تحقیقی در آینده باشد. مثلاً استفاده از اسفند در ضدعفونی، چند سال پیش یک دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی استفاده از اسفند در ضدعفونی فضا را بررسی کرده بود و اتفاقاً نتیجه هم گرفته بود. مثلاً تعداد زیادی فضا را با اسفند ضدعفونی کرده بودند، بعد کشت گرفته بودند، بعد بالاخره ثابت کرده بودند که اسفند دود کردن می‌تواند تا حدی در ضدعفونی و از بین بردن میکروب‌ها در فضا مؤثر باشد اما این صحبت به صورت علمی و آزمایشگاهی بررسی شده بود. ولی اینکه یک نفر بگوید من این داروی گیاهی را استفاده کرده‌ام و خوب شده‌ام، متأسفانه جوّ جامعه هم که فعلاً طوری است که دارند مردم را شدیداً به این سمت سوق می‌دهند.


نیرونش به استفاده از روش‌ها و درمان‌های طب سنتی به عنوان روش پیشگیری اشاره و ادامه داد: این روش‌ها برای پیشگیری خوب است و می‌تواند از روش‌های صحیح زندگی باشد ولی افراد باید مراقب باشند که چک‌آپ‌هایشان را به موقع انجام دهند تا بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان هم اگر بر اساس طب سنتی هم می‌خواهند انجام دهند، به پزشکان تحصیلکرده دانشگاهی که مدرک طب سنتی دارند مراجعه کنند نه به کسی که ادعا می‌کند هر بیماری را می‌تواند درمان کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو