درمان سریع ریزش مو با این ترفندها

منبع: فوت و فن

60

1400/7/18

07:58


درمان سریع ریزش مو با این ترفندها

ریزش مو یکی از دغدغه‌های همگانی است و ربطی به سن و جنسیت هم ندارد. به همین دلیل بایستی در مورد دلایل مختلف ریزش مو اطلاعات حقیقی داشته باشیم. موهای هر انسانی در یک چرخه با سه مرحله‌ی مشخص رشد می‌کند: رشد فعال، استراحت و ریزش. بنابراین ریزش مو یکی از مراحل چرخه‌ی رشدِ مو است و برای همه اتفاق می‌افتد.

چرا موها می‌ریزند؟

یکی از عوامل شایع ریزش مو افزایش سن است و معمولاً در مردان زودتر از زنان رخ می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که در سن ۴۰ سالگی ۵۰ درصد از آقایان تا حدی دچار آلوپسی آندروژنیک می‌شوند (نوعی طاسی با الگوی مردانه)، از سوی دیگر حدود ۵۰ درصد از زنان در سن ۷۰ سالگی طاسی الگوی زنانه را تجربه خواهند کرد.

به طور کلی شرایطی مانند موارد زیر ممکن است باعث ریزش مو شوند:

  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید
  • مصرف داروهایی مانند: فشار خون و ضد افسردگی
  • کمبود مواد مغذی
  • شیمی‌درمانی
  • روتین نامناسب شستشو و نگهداری موها

با این حال اگر دچار ریزش ناگهانی یا تکه‌ای در موهای خود شده‌اید باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

در ادامه ما در این مطلب شما را با چند ترفند و راهکار برای درمان ریزش مو آشنا خواهیم کرد.

راه های مقابله با ریزش مو

مصرف پروتئین را بالا ببرید

پروتئین در هر سلول از بدن ما وجود دارد و نقش مهمی در فرآیندهای بدن از جمله رشد مو ایفا می‌کند. در یک مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۷ بر روی افراد مبتلا به ریزش مو نشان داده شده است که بسیاری از این افراد کمبود اسید آمینه داشته‌اند. بنابراین یکی از راه‌های درمان ریزش مو استفاده از پروتئین کافی در رژیم غذایی است. مطمئن شوید در رژیم غذایی خود از منابع دریایی، گوشت بدن چربی، تخم مرغ و حبوبات استفاده کنید. اسیدهای چرب مانند امگا ۳ نیز برای حفظ سلامت پوست و مو مهم هستند و می‌توانید با مصرف غذاهای دریایی و تخم کتان آن را دریافت کنید.

ویتامین‌ها را دست کم نگیرید

یکی از ویتامین‌های مهم برای جلوگیری از ریزش مو، ویتامین A است. با مصرف این ویتامین رشد مو افزایش یافته و مرحله‌ی رشد فعال طولانی می‌شود.

غذاهای زیادی منابع خوبی برای دریافت ویتامین A هستند. بنابراین مطمئن شوید حتماً در رژیم غذایی خود از آنها به اندازه کافی دارید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های حاوی ویتامین A به صورت روزانه مصرف کنید. علاوه بر A، ویتامین های گروه B نیز جزو ویتامینهای ضروری برای بهبود وضعیت پوست، مو و ناخن است.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

یکی از عواملی که تا حد زیادی به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند سبک زندگی مناسب است. عادات خاصی مانند سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین دار می‌تواند ریزش مو را بدتر کند.

گردش خون مناسب در پوست سر عامل مهمی برای حفظ و رشد مو است و .سیگار کشیدن گردش خون را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین نوشیدنِ الکل و کافئین هم به نحوی در ریزش مو نقش دارند. مصرف بیش از اندازه‌ی آنها می‌تواند بر روی سیستم ایمنی شما تاثیر بگذارد و در نهایت نقش موثری در چرخه‌ی مو خواهد داشت. همچنین مصرف این دو مورد چرخه‌ی خواب را نیز بر هم میزند و همه می‌دانیم که خواب مفید چقدر برای سلامت و تندرستی ما مهم و ضروری است.

مورد دیگری نیز که می‌توانید در سبک زندگی خود تغییر دهید، کنترل استرس است. امروزه استرس و تنش یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو است. اگر دچار ریزش مو هستید و استرس زیادی دارید، آرامش ذهنی خود را در اولویت قرار دهید.

ورزش را فراموش نکنید

یکی از راه‌های مبارزه با استرس، ورزش کردن است. به طور منظم ورزش کردن علاوه بر کنترل اضطراب و نگرانی و کمک به سلامت روان، سلامت جسمانی را نیز بهبود می‌بخشد.

از اسانس‌های روغنی استفاده کنید

مطالعه‌ای در ژاپن نشان داده است که ماساژ پوست سر تا چه اندازه می‌تواند رشد مو را تقویت کند و همین منجر به کاهش ریزش مو خواهد شد. محققان معتقدند که ماساژ منظم پوست سر جریان خون را افزایش داده و همین امر به تحریک فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

در ماساژ پوست سر می‌توانید از روغن‌های طبیعی کمک بگیرید. شما می‌توانید از روغن نارگیل و چند قطره از اسانس‌های روغنی مانند رزماری، لوندر و آویشن را با هم مخلوط و این ترکیب را بر روی کف سر بمالید و به خوبی ماساژ دهید و سپس بعد از گذشت ۱ ساعت موهایتان را بشویید. از این روش هفته‌ای یکبار برای جلوگیری از ریزش مو و داشتن موهایی شاداب و سالم استفاده کنید.

روتین مناسب داشته باشید

بسته به علت، جلوگیری و درمان ریزش مو ممکن است زمان‌بر باشد. اما شما می‌توانید با عادت‌های صحیح مراقبت از مو و داشتن روتینی مناسب تا حد زیادی به کاهش ریزش مو کمک کنید. در زیر به چند نکته برای داشتن موهایی سالم‌تر و جلوگیری از ریزش آن اشاره می‌کنیم:

  • سشوار خود را بر روی تنظیمات باد سرد و کم قرار دهید و استفاده از اتو مو و دستگاه‌های حرارتی برای استایل کردنِ موها را به حداقل برسانید.
  • با استفاده از سرم مو، خصوصا مدل هایی از سرم که برای محافظت از موهای شما در برابر حرارت هستند به نوعی به حفظ وضعیت موهایتان کمک کرده‌اید. برای تهیه این محصولات مراقبتی هزینه کنید.
  • چنانچه دائم موهایتان را رنگ می‌کنید بیش از یک یا دو درجه روشن‌تر یا تیره‌تر از موهای طبیعی خود نکنید. با این کار آسیب ناشی از مواد شیمیایی رنگ مو را به حداقل می‌رسانید.

  • اگر ژل مو استفاده می‌کنید، منتظر خشک شدنِ آن نباشید. احتمال ریزش و شکستن موها هنگام شانه زدن وقتی ژل بر روی آن خشک شده، بیشتر است.
  • هنگامی که موهایتان خیس است با یک شانه‌ی درشت موها را مرتب کنید تا از کشیده شدن و گره خوردنِ تارهای مو جلوگیری شود.
  • از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید. آبی که دمای بالایی دارد روغن طبیعی پوست و موی شما را خشک می‌کند و در نتیجه موهای شما شکننده و ضعیف می‌شود.
  • فراموش نکنید که در روتین شستشوی خود از شامپو ضد ریزش مو استفاده کنید. این محصولات معمولاً بدون سولفات هستند و با ترکیباتی که دارند باعث تقویت و رشد موهایتان می‌شوند. استفاده مرتب از انواع شامپو ضد ریزش مو با توجه به فرمولاسیون تقویتی که دارد، تا حدی می‌تواند به کنترل ریزش موهای شما کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو