خون بازی روشی تفریحی مورد استفاده معتادان تزریقی

خون بازی روشی تفریحی مورد استفاده معتادان تزریقی


منبع: بیتوته

125

1400/7/18

09:00


خون بازی روشی تفریحی مورد استفاده معتادان تزریقی



عوارض  خون بازی, علت گرایش نوجوانان به خون بازی, خطرات خون بازی

خون بازی در میان معتادان تزریقی رایج است

 

خون بازی؛ بازی مرگ و زندگی

خون بازی یکی از روش های تفریحی مورد استفاده در معتادان تزریقی است که از ترکیب مواد مخدر با خون صورت می گیرد. در این شیوه ی تزریق مواد مخدر، ماده ی اعتیاد آور داخل سرنگ با خون یک معتاد ترکیب می شود، سپس پس از غلیظ شدن به رگ فردی دیگر تزریق می گردد. 

خون بازی چیست؟

خون بازی اصطلاحی است که در خصوص تزریق خون فردی میان معتادان رایج است. معتادان تزریقی در این شیوه ی تفریحی پس از تزریق و ترکیب مواد مخدر داخل بدن، مقداری خون را از طریق سرنگ بیرون می کشند. سپس پس از تکان دادن سرنگ، به صورت مجدد خون را به بدن منتقل می سازند. 

 

در مواردی نیز ترکیب خون و مواد مخدر را به وسیله ی سرنگ مشترک به سایر معتادان انتقال می دهند. 

استعمال مواد مخدر به روش های مختلفی نظیر بلعیدن، کشیدن از راه بینی، دود کردن و تزریق قابل اجرا است.

در روش تزریق کردن فرد ماده ی مخدر را به وسیله ی یک سرنگ به داخل بدن انتقال می دهد سپس در عرض 5 الی 10 ثانیه تأثیرات سرخوشانه را بروز می دهد. 

 

تزریق مواد مخدر به دو صورت تزریق در داخل رگ و تزریق عضلانی صورت می گیرد. اکثر معتادان به موجب حجم کم مواد تزریقی و تأثیرگذاری سریع تر، استعمال مواد مخدر از راه تزریقی را انتخاب می کنند. 

 

اخیرا اصطلاح خون بازی در راستای اشاره به پدیده ی "خود زنی" کاربرد دارد. در پدیده ی خود زنی فرد به صورت آگاهانه سلامت بدن را به خطر می اندازد. گسترده ترین نوع خودزنی به زخمی سازی پوست به وسیله ی تیغ و کاتر اختصاص دارد. 

خون بازی نوعی بازی فکری و تخیلی به شمار می رود که از اواسط دهه ی 80 رواج یافته است. 

 

در دنیای امروز تأثیر مخرب خون بازی در بیمارستان های اعصاب و روان قابل مشاهده است. برخی کشور ها به منظور جلوگیری از تزریق مواد مخدر داخل رگ، در توالت عمومی زندان ها نوعی چراغ های آبی رنگ تعبیه می کنند که مانع پیدا کردن رگ های خونی توسط معتادان تزریقی می شود. 

 

اعتیاد خون بازی, انتقال ویروس ایدز در خون بازی, خون بازی

خون بازی در میان نوجوانان با کمبود توجه شیوع گسترده ای دارد

 

مواد مخدر در خون بازی

اکثر معتادان در طی فرایند خون بازی، از ماده ی مخدر هروئین استفاده می کنند. معتادان سرنگی به منظور تداوم احساس سرخوشی و نئشگی در بدن، ماده ی مخدر هروئین را با آب، لیمو و جوهر ترکیب می کنند. سپس سر سرنگ را در داخل رنگ قرار می دهند و با انتقال خون به مواد مخدر با غلظت خون به بازی می پردازند. 

 

عوامل تهدید کننده در خون بازی

1. انتقال ویروس ایدز و هپاتیت 

در شیوه ی خون بازی احتمال انتقال ویروس ایدز و هپاتیت به وفور وجود دارد. این ویروس مسری و واگیر دار سبب تزلزل در دستگاه ایمنی و در نهایت نقش ایمنی بدن می گردد. در واقع بهره گیری از سرنگ های مشترک به موجب انتقال خون در میان معتادان عامل انتقال ویروس های مسری محسوب می شود. 

 

علاوه بر این احتمال شکل گیری عفونت در بدن خون بازان به شدت گسترش یافته است. به عبارتی بی تجربه بودن نوجوانان در تزریق سرنگ در خون باعث ایجاد تورم و التهاب بافت می شود. 

تورم بافت های عضلانی در بازه ی زمانی طولانی مدت زمینه ی شکل گیری عفونت را به وجود می آورد. 

 

2. عدم همخوانی گروه های خونی

در مواردی احتمال دارد خون تزریقی و اشتراکی در میان معتادان غیر همنام باشد. در طی ورود خون غیر همنام در بدن، خطای ناسازگاری گروه های خونی رخ می دهد. 

در واقع به موجب عدم همخونی و ناسازگاری گروه های خونی، بدن به واکنش های شدید اعم از خونریزی، تب، تشنج، بی حالی و مرگ دچار می گردد. 

علاوه بر این، در اکثر موارد خون بازان معتاد به موجب عدم تجربه ی کافی از تزریق سرنگ، قادر به کنترل ورود هوا نمی باشند. بدین ترتیب با ورود هوای آزاد در رگ های بدن فرد جان خود را از دست می دهد. 

 

 عکس خون بازی, خون بازی ها, خون بازی چیست

در مواردی ممکن است بر اثر خون بازی و عدم همخوانی گروه خونی شخص دچار مرگ شود

 

3. اختلال در توازن تنی- حرکتی بدن 

تکمیل پروسه ی تزریق بسیار حائز اهمیت است. به گونه ای که قرار دادن سرنگ در نزدیکی عصب منجر به کاهش توانایی در دست گرفتن اجسام و چنگش پذیری دست می شود. 

در واقع آسیب به عصب دست به صورت مستقیم باعث اختلال در کارکرد دست می شود که در اصطلاح عامیانه به شل شدن عضلات شناخته شده است. 

 

4. نئشگی

در پدیده ی خون بازی به موجب تزریق مجدد خون نوعی هورمون به نام آندروفین یا ضد درد در بدن ترشح می گردد که عامل نئشگی معتادان خون باز به شمار می رود. در واقع در خون انتقالی مقداری مواد معدنی و قندی وجود دارد که زمینه ساز ترشح هورمون ضد درد محسوب می شود. 

لازم به ذکر است که نئشگی سبب ایجاد اختلال عصبی و عضلانی در فرد می گردد. 

 

5. آسیب های شریانی

معتادان ابزار های تزریقی را از لحاظ بهداشتی استریل نمی کنند. در اکثر موارد سرنگ های تزریقی دست دوم و کهنه هستند که احتمال پارگی رگ های بدن را دو چندان می کنند. 

آسیب های شریانی در قسمت هایی از بدن رخ می دهند که به صورت مداوم تزریق صورت گرفته باشد. در طی آسیب های شریانی و پارگی رگ های خونی احتمال ابتلا به پروگزیمال لخته و گانگرن افزایش پیدا می کند. 

 

از سری دیگر عوارض و عوامل تهدید کننده در خون بازی می توان به تیک عصبی، کم خونی، رنگ پریدگی، کبودی در ناحیه ی دور چشم و عدم تمرکز اشاره کرد. 

 

علت گرایش نوجوانان به خون بازی, خطرات خون بازی, اعتیاد خون بازی

جلب توجه یکی از دلایل گرایش نوجوانان به خون بازی است

 

علت گرایش نوجوانان به خون بازی

پدیده های خون بازی و خودزنی در نوجوانانی که کمبود توجه دارند شیوع گسترده ای دارند. به عبارتی دیگر نوجوان با هدف جلب توجه، لذت و خودنمایی در راستای خود زنی های مرگ بار و خون بازی های مخرب اقدام می کنند. 

 

لازم به ذکر است که دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان در معرض خون بازی قرار دارند.

از سری عوامل دخیل در گرایش نوجوانان به پدیده ی خون بازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جلب توجه

• اعلام استقلال و آزادی

• ایجاد شک، شبهه و ترس میان گروه همسالان

• اعتماد مطلق پدر و مادر

• قرار گیری در فشار روحی و روانی به موجب تجاوز و آزار های جنسی

• استبداد والدین

• بی توجهی و سهل انگاری همه جانبه ی والدین

• اعتیاد در خانواده

• قرار گیری نوجوان در گروه های مخرب

• جلب توجه جنس مخالف

 

گرداوری: بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو