اعتراف رئیس جمهور فرانسه در جریان شرکت در آخرین روز اجلاس فرانسه و آفریقا در «مون پلیه» انجام شد. وی با گروهی از جوانان قاره آفریقا دیدار و در مورد مسائل مختلف  از جمله دموکراسی در کشورهای خود صحبت کرد.

امانوئل ماکرون در واکنش به انتقاد یکی از شرکت کنندگان در گفت‌وگو گفت: «ما به حاکمیت هیچ قومیتی احترام نگذاشته ایم.»

یک فعال جوان از کشور مالی گفت: «می‌خواهم به رئیس جمهور فرانسه یادآوری کنم که آنچه در ساحل اتفاق می افتد تنها نتیجه آنچه در لیبی انجام شده است.»

ماکرون در مورد منطقه ساحل و سئوالات درباره مسئولیت فرانسه در وخامت اوضاع امنیتی در منطقه گفت: «ما در مالی تنها به خاطر منافع خود در سال 2013 دخالت نکردیم. با این حال، من کاملاً با شما در مورد پرونده لیبی موافقم. فرانسه بدون در نظر گرفتن نظر مردم لیبی مداخله کرد.»

ماکرون مدعی شد که حضور نظامی فرانسه در ساحل به درخواست کشورهای مربوط به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) بوده است و فرانسه قصد ماندن نامحدود در آنجا را ندارد.

شایان ذکر است که لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دچار هرج و مرج و خشونت بین جناح‌های متخاصم شد.

«چوگوئل مایگا» نخست‌وزیر مالی نیز در روزهای گذشته با اشاره به اینکه فرانسه گروه‌های تروریستی در این کشور را آموزش می‌دهد، گفت که این گروه‌ها از لیبی وارد مالی شده‌اند. مایگا گفت که کشورش زمانی که با طرف فرانسوی برای مبارزه با تروریسم در خاک مالی توافق کرد از پاریس فقط برای دریافت اطلاعات و پشتیبانی هوایی درخواست کرد و سخن ما درباره استقرار نظامیان در خاک مالی نبود.

وی افزود که فرانسه در شهرهای کونا، گائو و تیمبوکتو به این توافقنامه پایبند بود اما آن‌ها مانع ورود نیروهای ارتش مالی به شهر کیدال شدند و آن را به گروهی واگذار کردند که از نمایندگان گروه «انصار الدین» مرتبط با گروه القاعده بود.

نخست‌وزیر مالی تصریح کرد که دولت مالی وارد کیدال نشد و این شهر تحت سیطره فرانسه است و گروه‌های مسلحی که افسران فرانسوی آن‌ها را آموزش داده‌اند، در آنجا حضور دارند.

مالی هفته گذشته نیز در واکنش به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه علیه این کشور، سفیر فرانسه در باماکو را احضار کرد. پیشتر سخنرانی نخست‌وزیر مالی در سازمان ملل در خصوص خروج فرانسه از مالی را یک رسوایی توصیف کرده و گفته بود که اگر فرانسه در ساحل آفریقا نبود، دولت مالی نیز باقی نمی‌ماند و تروریست‌ها بر باماکو و کل کشور مالی سیطره می‌یافتند.