به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا ارزیابی خود از نخستین دیدار چهره به چهره میان مقامات ارشد آمریکا و طالبان از زمان تصرف قدرت در افغانستان توسط این گروه را صمیمی و حرفه‌ای توصیف کرد.

وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار اخیر با طالبان بیانیه‌ای منتشر کرده و در این ارتباط گفته است: آمریکا تاکید دارد که طالبان بر اساس اقداماتش داوری خواهد شد نه فقط بر اساس اظهاراتش.

در این بیانیه آمده است که هیأت آمریکایی در گفتگوهای دوحه قطر بر دغدغه‌های امنیتی و تروریسم، عبور ایمن شهروندان آمریکایی و اتباع دیگر کشورها و نیز شهروندان افغان و نیز حقوق بشر تکیه کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، دو طرف همچنین درباره کمک‌های آمریکا به افغانستان نیز گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود که دیدار با طالبان درباره به رسمیت شناختن و مشروعیت دادن به این گروه نیست. پرایس همچنین گفته بود که ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا حقوق تمام مردم افغانستان از جمله زنان و دختران را رعایت کنند و حکومت فراگیر با پشتیبانی همه احزاب تشکیل دهند.

از سوی دیگر، بیانیه گروه طالبان پس از پایان اولین دور مذاکرات با آمریکا در دوحه پس از خروج آمریکا از افغانستان منتشر شده است. در این بیانیه طالبان اعلام کرده است که مذاکرات دوحه به خوبی برگزار شد و آمریکا توافق کرد کمک‌های انسان دوستانه به افغانستان را آزاد کند. این کشور همچنین اعلام کرده است این کمک‌ها با به رسمیت شناخته شدن دولت موقت طالبان ارتباط ندارد.