آشنایی با انواع متریال نمای ساختمان + تصاویر

آشنایی با انواع متریال نمای ساختمان + تصاویر


منبع: بیتوته

127

1400/7/19

09:00


آشنایی با انواع متریال نمای ساختمان + تصاویر



انواع متریال نمای ساختمان,انواع نمای ساختمان ها,آشنایی با انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان

 

انواع نمای ساختمان ها

نمای ساختمان، از مهمترین قسمت ساختمان می باشد. نمای ساختمان از انواع متریال ساخته می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع متریال نمای ساختمان آشنا کنیم.

انواع نمای ساختمان

کلمه نما در اصل از کلمه ایتالیایی "facciata" گرفته شده است و به عنوان نمای خارجی یا تمام نمای بیرونی یک ساختمان تعریف شده است. این واژه اغلب برای اشاره به نمای اصلی یا جلوی خانه استفاده می شود.

 

در کنار سقف، یکی از مهمترین عناصر یک ساختمان است، زیرا به عنوان مانع اصلی در برابر عوامل بیرونی آب و هوا که می تواند به سلامت ساختمان آسیب برساند مانند باران، برف، باد، یخبندان، خورشید و غیره عمل می کند.

 

به همین دلیل، انتخاب یک متریال نما که در برابر این خطرات محافظت می کند بسیار مهم است، در حالی که به کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش راحتی برای ساکنان کمک می کند.

 

در زیر، انواع مختلف نما یا دیوارهای خارجی که در حال حاضر در معماری استفاده می شود، و همچنین ویژگی های هر یک از آنها را توضیح می دهیم.

 

نمای سبک

این نوعی نما است که به ساختار مقاوم ساختمان پایبند است، اما بخشی از آن را تشکیل نمی دهد. از آنجا که این نما بک پایداری ساختمان کمک نمی کند، نمای سبک باید برای تحمل بارهایی که بر اجزای آن فشار وارد می کنند طراحی شود.

 

موادی که معمولاً برای روکش استفاده می شود شامل شیشه و فلز است.

 

دو نوع ساختمان برای نمای سبک وجود دارد: کرتین وال (curtain wall) و نمای پانلی. با کرتین وال، نما به طور مداوم از چارچوب ساختار عبور می کند، در حالی که با نمای پانل دار ، چارچوب نما را قطع می کند.

 

برخی از مزایای خاص سیستم نمای سبک، سهولت نصب و میزان نوری است که به ساختمان وارد می کنند.

 

در مقایسه با انواع دیگر نما، نمای سبک وزن عایق حرارتی و صوتی کمتری را ارائه می دهد و هزینه های نگهداری بالاتری در میان مدت و بلند مدت دارد.

 

این نوع نما عمدتا در ساختمان های اداری متوسط ​​و بلند نصب می شود.

 

درباره انواع متریال نمای ساختمان,انواع متریال نمای ساختمان,تصاویر انواع متریال نمای ساختمان

متریال شیشه نمای ساختمان از نماهای سبک

 

نمای سنگین وزن

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع نما از مواد ساختمانی با وزن قابل توجه تشکیل شده است. برای اینکه نما سنگین تلقی شود، وزن متوسط، شامل عناصر جامد و توخالی، باید بیش از 100 کیلوگرم در متر مربع باشد.

 

در این طبقه انواع مختلفی از نماها وجود دارند که بسته به نیازهای عایق حرارتی، ممکن است باربر یا خود نگهدارنده باشند و دارای محفظه هوا باشند یا نباشند.

 

پیش ساخته

این نوع نما عمدتا از ماژول های پیش ساخته تشکیل شده است که به هم متصل شده یا در محل مونتاژ می شوند. اجزای این نماها به صورت صنعتی در کارخانه های بسیار مکانیزه تولید می شوند و اغلب از پانل های چوبی و بتنی استفاده می کنند.

 

مزایای اصلی این نوع نما سرعت و سهولت نصب و همچنین هزینه کمتر در مقایسه با سایر سیستم ها است. از نظر معایب، گزینه های طراحی محدودتر هستند و نیاز به حداقل حجم کار دارد تا بتوان آن را عملی کرد.

 

نماهای پیش ساخته معمولاً در کارخانه های صنعتی و مراکز خرید بزرگ استفاده می شود.

 

مزایای اصلی انواع متریال های نمای ساختمان,آشنایی با مزایای انواع نمای ساختمان,معرفی انواع متریال نمای ساختمان

خانه پیش ساخته مدولار

 

سنتی

این طبقه بندی شامل نماهایی است که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، سنگ، چوب، سرامیک، سیمان، رندر و غیره استفاده می کند.

 

مزایای آن این است که ساخت آنها پیچیده تر، نصب سریع و هزینه کم است.

 

از طرف دیگر، از آنجایی که نمای کلاسیک دارای محفظه هوا یا عایق کاری نیست، عایق حرارتی و صوتی کمتری را ارائه می دهد، که این به معنی صرفه جویی کمتر در انرژی است.

 

نماهای سنگین ساختمان,مزایای انواع متریال نمای ساختمان,معایب انواع متریال نمای ساختمان

خانه ای با متریال سنتی نما

 

سیستم های ETI

سیستم های ETI (عایق حرارتی خارجی) شامل نصب صفحاتی از مواد عایق در اطراف ساختمان است که توسط ملات محافظت شده و به صورت دیواری نگهدارنده چسبیده یا به صورت مکانیکی ثابت می شوند.

 

سپس سیستم با روکش یا روکش متناسب با زیبایی ویژگی خاتمه می یابد.

 

پرکاربردترین مصالح در جنبه عایق بندی یک سیستم ETI عبارتند از پلی استایرن منبسط شده (EPS) ، پلی استایرن اکسترود شده (XPS) ، پلی استایرن منبسط شده با گرافیت (EPS-G) و پشم معدنی (MW).

 

از آنجا که سیستم ETI دارای یک لایه عایق است، پل های حرارتی و خطر تراکم را کاهش می دهد.

 

بنابراین، این گزینه ای است که سطح خوبی از کارایی را برای قیمت آن فراهم می کند، زیرا هیچ هزینه ای از سیستم چارچوب ناشی نمی شود.

 

نمای روکش صفحه باران (نمای تهویه شونده)

روکش پرده بارانی یا سیستم نمای تهویه شده از یک دیوار باربر، یک لایه عایق و مواد روکش ساخته شده است که با استفاده از یک ساختار نگهدارنده به ساختمان ثابت می شود.

 

تفاوت اصلی بین این و سیستم ETI این است که دارای حفره هوا بین دیوار باربر و مواد روکش ساختمان است.

 

حتی اگر نصب این سیستم بسیار پرهزینه تر و پیچیده تر باشد ، بیشتر اوقات یک گزینه مقرون به صرفه است زیرا فاصله هوا مسئول بسیاری از مزایای روکش صفحه باران است.

 

مزایای روکش پرده باران (Rainscreen cladding) در زمستان و تابستان

" اثر دودکشی " که در داخل حفره هوا رخ می دهد به این معنی است که هوای گرم از بالای نما، بالا رفته و خارج می شود. در ماه های تابستان، این پدیده همرفت طبیعی به معنی تجدید هوا است که از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. از طرف دیگر، در زمستان، هوا چندان گرم نمی شود و در داخل خانه باقی می ماند. گرما فرار نمی کند، که باعث صرفه جویی در انرژی از گرمایش می شود.

 

آشنایی با انواع متریال نمای ساختمان,درباره انواع متریال نمای ساختمان,انواع متریال نمای ساختمان

مزایای نمای تهویه شونده

 

علاوه بر این، روکش پرده بارانی یک لایه اضافی محافظت در برابر تراکم و نفوذ آب ایجاد می کند و همچنین به کاهش شکاف و شکاف در ساختمان کمک می کند، زیرا تغییرات دمای کمتری را متحمل می شود.

 

اینها تنها برخی از دلایلی است که باعث می شود پوشش روکش صفحه باران (نمای تهویه شونده) کارآمدترین سیستم نمای خارجی موجود در حال حاضر باشد.

 

انواع نمای ساختمان,معرفی انواع متریال نمای ساختمان,نماهای سبک ساختمان

نمای تهویه شونده

 

متریال کامپوزیت

 از جمله انواع مصالح نما ساختمان که مدرن و جدید حساب می شوند، کامپوزیت ها هستند. این مواد که از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند، قابلیت شکل پذیری بالایی دارند. نمای ساخته شده با کامپوزیت توسط لایه های آلومینیوم پوشش دهی می شود و مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

این متریال به خوبی عایق صدا و حرارت است و گزینه مناسبی برای نمای ساختمان مسکونی و تجاری محسوب می شود.

 

عمر مفید بالا، وزن کم و سبک، اجرای سریع، قابلیت درخشندگی ورق های آلومینیومی و تنوع رنگ از جمله مزایای این متریال نما محسوب می شود.

 

تصاویر انواع متریال نمای ساختمان,انواع نمای ساختمان,معرفی انواع متریال نمای ساختمان

متریال نمای کامپوزیت

 

متریال بایرامیکس یا مونولیت

یکی از انواع متریال نمای ساختمان که از خلاقیت یکی از شرکت های ترک زبان در ترکیه است "بایرامیکس" نام دارد. برای ساخت این متریال دانه ها مرمر و سرامیک را در چسب های طبیعی و مصنوعی ترکیب می کنند و بعد از اینکه چسب ها خشک شد آن ها در ابعاد مورد نظر برش داده و سپس نصب می کنند. اغلب چسب هایی که برای ساخت این متریال استفاده می شود از نوع مصنوعی است و ویژگی های آن تنوع رنگی بالا و سهولت در نصب می باشد.

 

انواع متریال نمای ساختمان,آشنایی با انواع متریال نمای ساختمان,انواع متریال نمای ساختمان

متریال نمای بایرامیکس یا مونولیت

 

متریال فایبر سمنت برد

پنل های سیمانی متریال جدیدی هستند که به عنوان مصالح نمای ساختمان کاربرد دارند. این پنل ها در ساختار خود دارای فیبر هستند و مقاومت بسیار خوبی نسبت به چوب و سیمان دارند.

 

علاوه بر آن ظاهر زیبا و مرتب این متریال می تواند نمای زیبا و خاصی به ساختمان بدهد. به همین دلیل اجرای این پنل ها به عنوان نمای ساختمان ویلایی روح سرزندگی و شادابی را به ساختمان القا می کند.

 

البته این متریال صرفا برای نمای ساختمان های ویلایی کاربرد ندارد. با توجه به اینکه فایبر سمنت برد در طرح های متفاوت مانند طرح چوبی، آجری و… ساخته می شود، می توان از آن برای نمای ساختمان های مسکونی و تجاری هم استفاده کرد.

 

انواع نمای ساختمان ها,درباره انواع متریال نمای ساختمان,تصاویر انواع متریال نمای ساختمان

متریال نمای فایبر سمنت برد

 

بتن اکسپوز یکی از انواع متریال نمای ساختمان

بتن یکی از متداول ترین مصالح در پروسه های ساخت و ساز می باشد و از آن جهت در نماسازی نیز استفاده می شود. استفاده از بتن اکسپوز در نما به دو صورت استفاده از پانل های پیش ساخته و یا به صورت اجرا در محل پروژه با قالب بندی صورت می گیرد. با استفاده از قالب بندی های خاص با طرح های ویژه می توان نماهای متفاوتی را با این متریال خلق کرد.

 

معرفی انواع متریال نمای ساختمان,مزایای اصلی انواع متریال های نمای ساختمان,مزایای انواع متریال نمای ساختمان

بتن اکسپوز از انواع متریال نما ساختمان

 

گردآوری: بخش مد بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو