آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع : علت ، علایم و درمان

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع : علت ، علایم و درمان


منبع: بیتوته

79

1400/7/19

09:00


آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع : علت ، علایم و درمان



درمان فوبیا ترس از ارتفاع, روشهای جلوگیری یرای ترس از ارتفاع, داروی درمان فوبیا ترس از ارتفاع

آکرفوبیا، وحشت غیرطبیعی از ارتفاع

 

فوبیای ارتفاع چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا شما ترس از ارتفاع دارید؟ آیا وقتی می فهمید که در ارتفاع بلند هستید وحشت می کنید؟ آیا از فکر حضور در جلسه ای در طبقه بالای یک ساختمان اداری وحشت دارید؟ آیا وقتی وارد ارتفاعات می شوید چشمان خود را می بندید؟ آیا ایستادن روی نردبان باعث تقویت این گمان می شود که از ارتفاع می ترسید؟ ممکن است دچار آکروفوبیا یا ترس از بلندی ، یک اختلال اضطرابی باشید که حدود 5٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فوبیای ارتفاع ، از جمله چگونگی غلبه بر آن، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

به عبارت ساده تر ، تعریف اکروفوبیا هراسی از ارتفاع است. کسانی که از آکروفوبیا رنج می برند (این کلمه از کلمه یونانی قد می آید ، "acron" و کلمه یونانی ترس ، که "phobos" است) معمولا از گردش در پارک های تفریحی لذت نمی برند؛ خصوصا اگر این شامل چرخ و فلک یا ترن هوایی باشد.

 

نگاه کلی به فوبیای ارتفاع

 به دلیل ترس از ارتفاع ، افراد مبتلا به آکروفوبیا ممکن است تمایلی به ایستادن در تپه های بلند نداشته باشند و برخی از آنها قرار گرفتن در پله برقی یا آسانسور شیشه ای را استرس آور می دانند. افرادی که از ارتفاع می ترسند حتی ممکن است از رانندگی روی پل ها اجتناب کنند زیرا این امر باعث سرگیجه می شود. این ترس از ارتفاع می تواند علائم ناخوشایندی را ایجاد کند که منجر به این می شود که افراد مبتلا به اکروفوبیا به طور کلی از احتمال وجود موقعیت های ارتفاعی جلوگیری کنند.

 

متأسفانه ، این اجتناب می تواند کیفیت زندگی را مختل کند. ممکن است تعمیرات منزل را به تعویق بیندازید زیرا از بالا رفتن از نردبان ترس دارید. ممکن است نسبت به اختصاص یک اتاق هتل در یک طبقه بلند استرس نگران کننده ای داشته باشید. حتی ممکن است از پاسیو یا پیاده روی در مسیرهای کوهستانی خودداری کنید. اکروفوبیا می تواند بر سبک زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

 

برخی از منابع معتبر نشان می دهد که فوبیای ارتفاع ممکن است یکی از رایج ترین فوبیا ها باشد. فوبیای ارتفاع که تحت عنوان آکروفوبیا نیز شناخته می شود؛ اشاره به نوعی ترس شدید و غیر طبیعی از ارتفاع دارد.

 

آیا ترسیدن از ارتفاع نشانه بیماری آکروفوبیاست؟

بیشتر افراد در هنگام قرار گرفتن در معرض ارتفاع ، درجاتی از ترس طبیعی را تجربه می کنند که به آن ترس از سقوط می گویند. از طرف دیگر ، گفته می شود که کسانی که از چنین مواجهه ای ترس کمی دارند، بسیار کم هستند. این دسته افراد برای ورزش هایی مانند کوهنوردی و صخره نوردی مناسب هستند.

 

احساس ناراحتی در مکان های مرتفع غیرمعمول نیست. همه ی ما هنگام قرار گرفتن در ارتفاعات از سقوط کردن می ترسیم و حتی ممکن است سرگیجه بگیریم. اما در حالت معمول این ترس زندگی ما را مختل نمی کند و تبدیل به وحشت نمی شود.

 

افراد مبتلا به فوبیای ارتفاع ممکن است در مکان های مرتفع حمله وحشت را تجربه کرده و بیش از حد تحریک شوند تا حدی که حتی به سلامتی خود آسیب برسانند. تقریباً 2–5٪ از جمعیت عمومی مبتلا به فوبیای ارتفاع هستند و مردان مبتلا به این بیماری تقریبا دو برابر بیشتر از زنان می باشند.

 

ترس از ارتفاع, فوبیای ارتفاع, درمان ترس از ارتفاع

ترس طبیعی از ارتفاع را نباید با آکروفوبیا اشتباه گرفت

 

علائم ترس از ارتفاع چیست؟

علامت اصلی فوبیای ارتفاع ترس شدید از ارتفاعات است که با وحشت و اضطراب مشخص شده است. برای بعضی از افراد ، ارتفاع زیاد باعث ایجاد این ترس می شود. دیگران ممکن است از هر نوع ارتفاعی ، از جمله پله های کوچک یا چارپایه ها ترس داشته باشند.

 

از جمله علائم جسمی آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش تعریق ، درد یا گرفتگی قفسه سینه و افزایش ضربان قلب در دید یا فکر مکان های بلند

• هنگامی که ارتفاع را می بینید یا به آن فکر می کنید احساس بیماری یا سرگیجه می کنید

لرزش بدن هنگام مواجهه با ارتفاع 

• احساس سرگیجه یا مانند سقوط یا از دست دادن تعادل هنگام نگاه کردن به مکانی بلند 

• برای جلوگیری از عبور از ارتفاع مجبورید از راه خود خارج شوید ، حتی اگر زندگی روزمره را دشوارتر کند.

 

از جمله نشانه ها و علائم روانشناختی آکروفوبیا یا فوبیای ارتفاع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در هنگام دیدن مکان های بلند وحشت یا فکر کردن در مورد بالا رفتن از یک مکان مرتفع را احساس وحشت می کنید.

• هنگامی که مجبور هستید از پله ها بالا بروید ، از پنجره به بیرون نگاه کنید یا در کنار پل هوایی رانندگی کنید ، اضطراب و ترس شدید را تجربه می کنید.

 

علت فوبیای ارتفاع چیست؟

فوبیای ارتفاع گاهی اوقات در پاسخ به یک تجربه آسیب زا که شامل ارتفاع است ، ایجاد می شود ، مانند:

- داشتن سابقه سقوط از یک مکان بلند

- این که شما سقوط فرد دیگری را از ارتفاع دیده باشید و این تصویر در خاطرتان ثبت شده باشد.

- سابقه تشنج یا موارد مشابه در ارتفاع

 

اما فوبیا ، از جمله فوبیای ارتفاع ، بدون علت مشخص نیز می تواند ایجاد شود. 

در موارد دیگر ، اگر شخص دیگری در خانواده شما این بیماری را داشته باشد ، احتمال دارد که به صورت ارثی دچار فوبیای ارتفاع شوید. 

 

ترس از ارتفاع, فوبیای ارتفاع, درمان ترس از ارتفاع

فوبیای ارتفاع از دلایل مختلفی ناشی می شود

 

تئوری تکامل یافته حرکت

چیزی به نام تئوری تکامل یافته حرکت نیز ممکن است دلیل برخی از افراد مبتلا به فوبیای ارتفاع را توضیح دهد.

طبق این نظریه ، برخی فرایندهای انسانی ، از جمله درک ارتفاع ، از طریق انتخاب طبیعی سازگار شده اند. تصور اینکه چیزی بلندتر از حد واقعی است ، می تواند خطر سقوط خطرناک را کاهش دهد و احتمال زنده ماندن در این روش را افزایش دهد.

 

درمان فوبیای ارتفاع

فوبیا همیشه به درمان نیاز ندارد. برای برخی ، اجتناب از چیزی که از آن می ترسند نسبتاً آسان است و تأثیر زیادی در فعالیتهای روزمره آنها ندارد.

اما اگر متوجه شدید که ترس شما را از انجام کارهایی که می خواهید یا لازم است  انجام دهید- مانند دیدار با یکی از دوستانتان که در طبقه آخر ساختمان زندگی می کند - بازمی دارد ، درمان می تواند کمک کند.

 

درمان از طریق مواجهه

قرار گرفتن در معرض مواردی که از آن می ترسید یکی از موثرترین روش های درمانی برای فوبیاهای خاص محسوب می شود. در مورد آکروفوبیا یا فوبیای ارتفاع، شما تحت نظر یک شخص درمانگر کم کم با ترس خود مواجه می شوید تا بتوانید بر آن غلبه کنید. این مواجهه ممکن است اول به صورت مشاهده عکس ها و فیلم های اشخاص قرار گر فته در ارتفاع آغاز شود و مرحله به مرحله جلوتر برود. 

 

در نهایت ، ممکن است به یک بالکن بیرون بروید یا از یک پله برقی استفاده کنید. در این مرحله ، شما تکنیک های آرامش را فرا گرفته اید که به شما کمک می کند بر ترس خود در این لحظه ها غلبه کنید.

 

رفتار درمانی شناختی (CBT)

اگر تمایلی به آزمایش مواجهه ندارید ، CBT ممکن است کمک کند. در CBT ، شما برای به چالش کشیدن و تنظیم مجدد افکار منفی در مورد ارتفاع ، با یک درمانگر کار خواهید کرد.

این روش هم ممکن است کمی در معرض قرار گرفتن در ارتفاع باشد ، اما این کار معمولاً فقط در شرایط ایمن یک جلسه درمانی انجام می شود.

 

درمان فوبیا ترس از ارتفاع, روشهای جلوگیری یرای ترس از ارتفاع, داروی درمان فوبیا ترس از ارتفاع

راههای متفاوتی برای درمان فوبیای ارتفاع وجود دارد

 

چگونه یک درمانگر پیدا کنیم؟

یافتن یک درمانگر می تواند دلهره آور به نظر بیاید ، اما نیاز به نگرانی نیست.باید اولویت های خود را به درستی طبقه بندی نمایید:

آیا ویژگی های خاصی وجود دارد که شما در یک درمانگر دوست داشته باشید؟ به عنوان مثال ، آیا با شخصی که هم جنس شما است راحت تر هستید؟

چقدر توانایی پرداخت برای هر جلسه را دارید؟ 

درمان در کجای برنامه شما جای می گیرد؟ آیا به شخصی احتیاج دارید که بتواند شما را در ساعت مشخصی ببیند؟ یا جلسات آنلاین را ترجیح می دهید؟

بعد ، تهیه لیستی از درمانگران در منطقه خود را شروع کنید و بر اساس معیارهای خود شخص مورد نظر را انتخاب کنید.

 

مصرف دارو

تا کنون دارویی به صورت تخصصی برای درمان فوبیا ساخته یا کشف نشده است. اما جای ناامیدی نیست.

با این حال ، برخی از داروها می توانند به علائم وحشت و اضطراب کمک کنند ، مانند:

دی سیکلوسرین .این دارو ممکن است سرعت روند درمانی را افزایش دهد. بر اساس یک بررسی معتبر در سال 2017 ، منبع معتبر 22 مطالعه شامل افرادی که با بیماری های مختلف مرتبط با اضطراب زندگی می کنند ، به نظر می رسد این دارو به بهبود اثرات قرار گرفتن در معرض درمان کمک می کند.

 

واقعیت مجازی

در سال های اخیر ، برخی از متخصصان توجه خود را به واقعیت مجازی (VR) به عنوان یک روش بالقوه برای درمان فوبیا معطوف کرده اند.

یک تجربه واقعیت مجازی می تواند شما را در یک محیط امن در معرض چیزی قرار دهد  که از آن می ترسید. استفاده از نرم افزار رایانه ای به شما این امکان را می دهد که در صورت احساس فشار زیاد ، فوراً آن را متوقف کنید.

 

داروی درمان فوبیا ترس از ارتفاع, آکروفوبیا, علایم آکروفوبیا

داروی مخصوص درمان آکروفوبیا وجود ندارد

 

یک مطالعه 2018 معتبر منبع اثرات VR را بر روی 100 فرد مبتلا به فوبیای ارتفاع بررسی کرد. شرکت کنندگان فقط در طول جلسات VR ناراحتی کمتری را تجربه کردند. اما گزارشات از نتاج مثبت این درمان بسیار قابل توجه بوده است.

محققان خاطر نشان کردند که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. اما تاکنون آنها نتیجه گرفتند که VR ممکن است یک گزینه درمانی با قیمت مناسب و ارزان قیمت باشد ، زیرا این کار در خانه انجام می شود.

 

وشهای جلوگیری یرای ترس از ارتفاع, داروی درمان فوبیا ترس از ارتفاع, آکروفوبیا

راههای درمان آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع

 

سخن آخر

فوبیای ارتفاع یکی از رایج ترین فوبیا ها است. برای گذر کردن از این بیماری و قرار گرفتن در مسیر درمان، باید اول قبول کنید که به آن مبتلا هستید.اگر مبتلا به این بیماری هستید ابتدا باید ابتلای خود به این بیماری را قبول کنید. سپس یک درمانگر مناسب را انتخاب کنید و به او مراجعه کنید تا در مسیر بهبودی قدم بردارید.

 

گردآوری:بخش روانشناسی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو