درمان قوز قرنیه/ دیابتی‌ها بیشتر مراقب سلامت چشمان خود باشند

76

1400/7/19

10:10


درمان قوز قرنیه/ دیابتی‌ها بیشتر مراقب سلامت چشمان خود باشند

سلامت نیوز:متخصص چشم درخصوص درمان قوز قرنیه توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مریم آشناگر متخصص چشم به پاره‌ای از پرسش‌های متداول درباره بیماری‌های چشمی پاسخ داد.


وی درباره افرادی که دیابت دارند گفت: اگر دیابت از نوع 2باشد و بعد از سن 40 سالگی شروع شده باشد فرد بیمار باید به محض تشخیص به پزشک متخصص مراجعه کند ولی اگر فرد کودک بوده و درگیر دیابت نوع 1 باشد باید 5 سال پس از شروع بیماری حتما به پزشک مراجعه کند و پس از آن هر سال، حداقل یکبار چشم‌ها باید توسط پزشک بررسی شوند ضمن اینکه حتما باید قند خون هم کنترل شود.


آشناگر درخصوص درمان قوز قرنیه اظهار داشت: این بیماری معمولا در سنین نوجوانی ایجاد می‌شود و پیشرفت آن تا 30 سالگی امتداد می‌یابد که علائم آستیگماتی بالایی دارد. بیماری در افراد بالای 40 سال معمولا پیشرفت ندارد و اگر فرد از عینک استفاده می کند و دیدی متوسط دارد توصیه می کنیم همچنان از عینک استفاده کنند اما اگر دید ضعیفی دارند باید به پزشک مراجعه کنند. اما در سنین پایین تر از لیزرهای مخصوص استفاده می کنیم و اگر جواب نداد از عمل های دیگری استفاده می شود تا پیشرفت آستیگمات کم شود. اگر قوز قرنیه شدید باشد و پیشرفت سریعی داشته باشد و بیمار را بسیار درگیر کند باید از پیوند قرنیه استفاده کنیم.


وی در پاسخ به این پرسش که اگر فردی 60 ساله دچار سکته چشمی شده و طی دو سال 80 درصد بیماری خود را از دست داده باشد گفت: این افراد معمولا انسداد عروق دارند و این سکته در این سنین شایع است. در نوع حاد راه حل‌هایی وجود دارد اما وقتی بیماری مزمن می‌شود راهکارها کمتر شده و کمتر موثر خواهد بود. ولی بر اساس معاینات شبکیه و ضخامت لکه زرد بینایی تزریق هایی درون زجاجیه صورت می گیرد تا نو رگ‌زایی کاهش یابد. اگر سکته عروقی باشد تا 3 تا 4 سال پس از آغاز بیماری هم می توان راهکار درمانی انجام داد. این افراد حتما باید به فوق تخصص شبکیه مراجعه کنند.


وی در پاسخ به پرسش فردی 44 ساله که برخی مواقع اطراف چشم خود حباب و ریسه های رنگی می بیند و بعد از چندثانیه تصاویر محو و بعد خاکستری می‌شود و دید به طور کامل حدود 20 ثانیه از بین می‌رود و سپس تعادل بدن کاهش می یابد گفت: این ویژگی ها بیشتر شبیه اختلالات میگرنی است. این فرد اول باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و MRI مغز انجام دهد در صورت تشخیص میگرن و دریافت دارو اگر بیمار بهبود نیافت باید به چشم پزشک مراجعه کند.


آشناگر با اشاره به اینکه اکثر انسانها با عبور از 40 سالگی دچار پیرچشمی می شوند و لازم است تا از عینک برای مطالعه استفاده کنند درباره بلفاریت و خارش پلک بالای چشم گفت: در این حال شوره هایی بر روی پلک و در ریشه مژه ها ایجاد می شود. برای از بین بردن این حالت هر روز باید چشم ها با شامپوی بچه برای یکبار شسته شوند به طوریکه شامپو درون چشم نرود. اگر شوره با این اقدامات برطرف نشد باید هیدورکورتیزون چشمی را روزی یکبار به چشم‌ها بمالند و شبها از پماد تتراسایکلین چشمی استفاده کنند. برای خارش چشم نباید پلک را خاراند چون خراش‌های ریزی را روی پلک ایجاد می‌کند و سیکل معیوبی را برای ورود به پلک موجب می شود.

عملکرد نادرست عصب واگ نمی تواند موجب درد دائمی پشت چشم شود. برای درمان باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.
متخصص چشم کشورمان پاسخ به اینکه آیا دید پس از وازکتومی به دلیل پارگی شبکیه و تعویض عدسی چشم قابل برگشت است و آیا امکان پیوند شبکیه وجود دارد؟ گفت: فعلا امکان پیوند شبکیه وجود ندارد و متخصصان در کشورهای پیشرفته در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند. بهترین درمان همان ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه است که معمولا بیماران به دلیل مراجعه دیرهنگام پاسخ خوبی از عمل دریافت نمی کنند. ولی با این حال بیماران باید تحت نظر پزشک فوق تخصص شبکیه باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو