سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: این روابط طبیعی است و به هم زدن آن غیرطبیعی است. روابط دو کشور از منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان است. دوستان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند. در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از طرف آذربایجان داشتیم برآورده نشده است. ما در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ای داشتیم.

وی افزود: به طرف آذربایجانی گفتیم در مسیر آرامی برخی نگرانی‌های ایران برطرف شود. حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم زمین باز است و مراودات انجام می‌شود و رفت و آمدها صورت می‌گیرد و دو طرف نباید اجازه دهند طرف‌های ثالث بر روابط تاثیر بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش جمهوری آذربایجان در خزر اظهار داشت: منطقه احتیاج به آرامش دارد و همه طرف‌ها باید به این مسئله توجه دارند. زمانی که می‌خواستیم رزمایش برگزار کنیم به همه کشورها و از جمله آذربایجان اطلاع داده بودیم. اینها بدیهیات همسایگی است.

وی درباره مناسبات تهران و باکو نیز گفت: تمامی اجزای یک رابطه راهبردی و مشارکت جامع را با آذربایجان داریم. امیدواریم این روابط بیش از پیش گسترش یابد و نقش وزارت خارجه‌های دو کشور در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

خطیب‌زاده درباره تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هم گفت: این مذاکره و توافق شد و آن‌چه امضا می‌شود از زمان امضا روح توافقنامه برای امضاکنندگان به نوعی لازم الاجراست. بر همین اساس می‌گوییم همه طرف‌ها باید به آن‌چه امضا کردند پایبند باشند. مراحل تصویب در هر کشوری مراحل خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: پارلمان جمهوری اسلامی ایران مسیر خودش را دارد. باید اجازه دهیم مسیر دموکراتیک خودش را در داخل ایران طی کند. برخی کنوانسیون‌ها را درباره برخی کشورها داریم که سال‌ها طول کشیده مراحل تصویب را طی کنند و هیچ وقت هم تصویب نشده است.

وی درباره حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و انکار این موضوع از سوی آذربایجان نیز گفت: ایران درباره امنیت ملی خودش هیچگاه با کسی شوخی نداشته است و همه همسایگان به خوبی می‌دانند و پیام‌ها با قاطعیت برای همه همسایگان ارسال شده است. رژیم صهیونیستی هر جا رفته ناامنی و بی ثباتی برده است. قطعا رژیم صهیونیستی دوست دارد این منطقه را ناامن ببیند. تهران و باکو باید توجه داشته باشند که طرف ثالثی دراین روابط خوب مداخله بی جا نکند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی همسایگی و در جغرافیای خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.