مطالب مرتبط

منبع: فوت و فن

97

1400/7/19

12:56


فناوری هوش مصنوعی و تراشه واحد پردازش عصبی هوآوی در میت ۱۰ پرو رقیب می‌مطلبد اما بی‌رقیب است!

ما در فوت‌وفن به جرئت هوآوی میت ۱۰ پرو (Mate 10 Pro) را بهترین تلفن هوشمند سال ۲۰۱۷ می‌دانیم و دلایل خوبی برای انتساب این عنوان افتخارآمیز به پرچمدار اسبق هوآوی داریم. این تلفن هوشمند رده بالا بسیار قدرتمند است و امکانات پیشرفته زیادی در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار خود دارد که هوش مصنوعی در صدر آنهاست.

در بازار امروز، اگر بخواهید رقیبی پیدا کنید که در برابر این همه قابلیت ویژه هوآوی میت ۱۰ پرو تاب بیاورد و زود میدان مبارزه را خالی نکند، به جز سامسونگ گلکسی اس ۹ (Galaxy S9) نمی‌توانید محصول دیگری را بیابید. البته، ناگفته نماند که با وجود امکانات پیشرفته‌ای مانند پردازنده پرسرعت در این گوشی، باز هم قیمت بالا عاملی بازدارنده برای شما خواهد بود که در نهایت هنگام انتخاب بهترین محصول، مدلی را انتخاب کنید که قیمتش کمتر و امکاناتش پیشرفته‌تر باشد.

حالا بیاید با هم نگاهی دقیق‌تر به این دو محصول بیندازیم تا ببینیم کدام یک از آنها ارزش خرید بیشتری دارند: هوآوی میت ۱۰ پرو یا سامسونگ گلکسی اس ۹؟

طراحی

هوآوی میت ۱۰ پرو حاشیه بسیار باریکی دور تا دور نمایشگر ۶ اینچ خود دارد که مانند نوار نازکی بالا و پایین نمایشگر را احاطه کرده است. وجود انحنا در این نمایشگر باعث گرفتن راحت‌تر میت ۱۰ پرو در دست می‌شود که جثه بزرگی دارد. قاب پشت از شیشه ساخته شده و حسگر اثر انگشت در این گوشی درست زیر دوربین دوگانه جای گرفته است.

سامسونگ گلکسی اس ۹ نمایشگر کوچکتر ۵٫۸ اینچی دارد که تنها در قسمت بالا و پایین نمایشگر حاشیه باریکش دیده می‌شود. در جلو و پشت گوشی این محصول نیز مانند پرچمداران اسبق سامسونگ، از همان پنل شیشه‌ای و منحنی استاندارد استفاده شده و یک قاب آلومینیومی بین آنها گنجانده شده است. به قاب پشت گوشی که نگاه می‌کنیم، حسگر دوربین پشت را می‌بینیم و حسگر اثر انگشت که در زیر آن تعبیه شده‌؛ یک تغییر خوشایند و کاربرپسند نسبت به مدل گلکسی اس ۸٫

گلکسی اس ۹ جک هدفون دارد اما میت ۱۰ پرو از این قابلیت بی‌بهره است. البته، شاید این روزها برخورداری از این قابلیت در میان طرفداران تلفن‌های رده بالا گزینه محبوبی نباشد و خیلی با استقبال آنها مواجه نشود.

نمایشگر

همان طور که قبلاً هم عنوان کردیم، هوآوی میت ۱۰ پرو نمایشگر بزرگ ۶ اینچ از نوع OLED با وضوح ۱۰۸۰×۲۱۶۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۸:۹ دارد. به دلیل وجود چنین نمایشگری، این محصول را می‌توان مجهز به بزرگ‌ترین و بهترین نمایشگر در میان تلفن‌های هوشمند امروزه دانست.

سامسونگ گلکسی اس ۹ نمایشگر کوچکتر ۵٫۸ اینچ با فناوری جدیدتر Super AMOLED در پنل خود دارد. به عبارت دیگر، شما می‌توانید انتظار تجربه بهتری هنگام مشاهده سیاهی مطلق داشته باشید و رنگ‌های زنده و طبیعی‌تری را به چشم ببینید. در واقع، نمایشگر گلکسی اس ۹ می‌تواند تا ۱۵ درصد روشنایی بیشتری نسبت به گلکسی اس ۸ داشته باشد که سال پیش معرفی شد. گلکسی اس ۹ وضوح بالاتر ۱۴۴۰×۲۹۶۰ پیکسل دارد و در مقایسه با میت ۱۰ پرو از نسبت تصویر ۱۸٫۵:۹ برخوردار است. البته، در جنگ نمایشگر این بار هوآوی به دلیل نوع فناوری به کار رفته در نمایشگر رقابت را به سامسونگ واگذار می‌کند.

عملکرد

میت ۱۰ پرو از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده اختصاصی خود با مدل کایرن ۹۷۰ بهره می‌برد که در تلفن هوشمند و جدید آنر ویو ۱۰ (Honor View 10) نیز به کار رفته است. این تراشه از واحد پردازش عصبی هوآوی یا NPU برخوردار است که امکانات هوش مصنوعی جالبی را در دل خود نهفته است: مانند مدیریت بهتر حافظه برای برنامه‌های کاربردی، بهبود تصاویر دوربین دوگانه و چند قابلیت عالی دیگر. هوآوی میت ۱۰ پرو را می‌توان یک ابَرتلفن هوشمند نامید که ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد.

سامسونگ گلکسی اس ۹ از جدیدترین و البته سریع‌ترین پردازنده کوالکام، اسنپدراگون ۸۴۵، استفاده می‌کند. در بررسی فوت‌وفن، این پرچمدار سامسونگ نسبت به میت ۱۰ پرو سرعت بیشتری داشت اما ناگفته نماند که گلکسی اس ۹ از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است که نسبت به میت ۱۰ پرو مشخصات فنی ضعیف‌تری دارد. پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ در ارائه یک واحد پردازش عصبی مانند آنچه در کایرن ۹۷۰ هوآوی میت ۱۰ پرو وجود دارد عقب مانده و توانایی قد علم کردن در برابر هوش مصنوعی هوآوی را ندارد.

با این که تراشه اصلی سامسونگ گلکسی اس ۹ ممکن است از نظر سرعت میت ۱۰ پرو را شکست دهد اما حافظه کمتر رم و گنجایش پایین ذخیره اطلاعات در اس ۹ چیزی نیست که مشتریان به سادگی از کنارش رد شوند. اگر می‌خواهید تلفن هوشمند جدید شما رم بالاتر و حافظه داخلی بیشتری داشته باشد بهتر است هوآوی میت ۱۰ پرو را با وجود سرعت کمترش انتخاب کنید. در این رقابت، برنده را به راحتی می‌توان میت ۱۰ پرو نامید.

سخت‌افزار

سامسونگ گلکسی اس ۹ پیشرفت‌های خوبی در مقایسه با گلکسی اس ۸ در زمینه سخت‌افزار داشته است؛ قابلیتی مثل تعبیه بلندگوهای دوگانه که برای اولین بار در یکی از پرچمداران سامسونگ با پشتیبانی از دالبی اتمُس به کار رفته است. بر خلاف میت ۱۰ پرو، گلکسی اس ۹ از شارژ بی‌سیم چی (Qi) بهره می‌برد.

میت ۱۰ پرو هدفون جک ۳٫۵ میلی‌متری و اسلات کارت حافظه میکرو اس.دی  برای افزودن ظرفیت حافظه مانند گلکسی اس ۹  ندارد. با این حال، میت ۱۰ پرو دو درگاه سیم کارت دارد. این قابلیت برای آنهایی که زیاد سفر می‌کنند یا کار و زندگی شخصی خود را همزمان در یک تلفن هوشمند مدیریت می‌کنند بسیار ایده‌آل است.

گلکسی اس ۹ باتری به باتری ۳ هزار میلی‌آمپر مجهز شده اما میت ۱۰ پرو با باتری بزرگتر ۴ هزار میلی‌آمپر نیرو می‌گیرد. بنابراین به وضوح روشن است که در نبرد باتری باز هم هوآوی میت ۱۰ پرو قادر است سامسونگ گلکسی اس ۹ را از میدان رقابت خارج کند. وجود باتری قدرتمند ۴ هزار میلی‌آمپر همراه با فناوری سوپر شارژ (SuperCharge) هوآوی به کاربران امکان می‌دهد تا طی ۳۰ دقیقه بتوانند ظرفیت باتری را از صفر به ۵۰ درصد برسانند و یک ساعته بتوانند بیش از ۹۰ درصد از گنجایش باتری را از انرژی پر کنند. هر دو گوشی گلکسی اس ۹ و میت ۱۰ پرو با رتبه IP67 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم هستند.

دوربین

سامسونگ گلکسی اس ۹ از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسبت به گلکسی اس ۸ پیشرفت‌های زیادی داشته که یکی از آنها در بخش دوربین است. دوربین ۱۲ مگاپیکسل تک لنز در پشت این گوشی عنبیه مکانیکی دارد که قادر است بین دو حالت دریچه دیافراگم تغییر وضعیت دهد. این دیافراگم دوگانه می‌تواند بین حالت بسته f/2.4 و حالت باز f/1.5 تغییر کند تا عکاسی در شرایط کم‌نور بهتر شود.

آنهایی که شیفته ویدئوهای اسلوموشن یا حرکات آهسته هستند می‌توانند از دوربین پشت اس ۹ برای ثبت ویدئوهایی با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه با وضوح ۷۲۰ پیکسل یا ۲۴۰ فریم در ثانیه با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کنند. این دوربین از فناوری مالتی فریم (کادربندی چندگانه) بهره می‌برد. با کمک این فناوری دوربین ۱۲ فریم را ثبت می‌کند که همه آنها برای ایجاد بهترین تصویر نهایی ترجمه یا توصیف می‌شوند. دوربین جلو در گلکسی اس ۹ از حسگر ۸ مگاپیکسل برخوردار است.

هوآوی میت ۱۰ پرو تنظیمات دوربین دوگانه در قاب پشت دارد که شامل حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسل RGB یا رنگی و حسگر ثانویه ۲۰ مگاپیکسل مونوکروم یا تک رنگ می‌شود. هر دوی این لنزها با همکاری برند معتبر و نام‌آشنای لیکا در صنعت دوربین و عکاسی ساخته شده‌اند. وجود این لنزها در کنار هم برای میت ۱۰ پرو امکان ثبت تصاویر واضح‌تر با دوربین دوگانه را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، حسگر ۱۲ مگاپیکسل به قابلیت OIS یا لرزشگیر نوری تصویر مجهز شده است. این دوربین‌ها در هوآوی میت ۱۰ پرو از تراشه واحد پردازش عصبی یا NPU کمک می‌گیرد تا بهترین تنظیمات دوربین را از میان ۱۳ منظره مختلف و پیش فرض به صورت خودکار انتخاب کند. قابلیت هوش مصنوعی تشخیص حرکت نیز به ثبت تصاویر واضح از سوژه‌هایی که در حال حرکت هستند کمک شایانی می‌کند. دوربین سلفی در هوآوی میت ۱۰ پرو هم مانند گلکسی اس ۹ از حسگر ۸ مگاپیکسل برخوردار است.

نرم‌افزار

هوآوی میت ۱۰ پرو از سیستم عامل اندروید ۸٫۰ اوریو و پوسته اختصاصی EMUI 8.0 در رابط کاربری خود بهره می‌برد که هر دو از جدیدترین‌های صنعت به شمار می‌روند. واحد پردازش عصبی به برخی از امکانات در این تلفن هوشمند کمک می‌کند؛ امکاناتی مانند ترجمه با قدرت هوش مصنوعی برای تصاویر که قادر به ترجمه متن‌ها در بیش از ۵۰ زبان مختلف است. حالت Projection می‌تواند به شما امکان دهد تلفن هوشمندتان را با استفاده از کابل مبدل یواس‌بی نوع C به HDMI با پشتیبانی از Display Port 1.2 به هر مانیتوری متصل کنید و از آن به عنوان کامپیوتر بهره ببرید. جالب است بدانید که این گوشی با هر صفحه کلید بلوتوث یا ماوسی سازگاری دارد.

سامسونگ گلکسی اس ۹ نیز با اندروید اوریو و لانچر Samsung Experience که سال گذشته در گلکسی اس ۸ معرفی شد نیرو می‌گیرد. در این سیستم عامل و رابط کاربری، مشتریان قابلیت‌ها و برنامه‌های کاربردی زیادی از سامسونگ را مشاهده می‌کنند که گاهی در رقابت با برنامه‌های اصلی خود گوگل است. دستیار مجازی بیکسبی سامسونگ در گلکسی اس ۹ یکی از آن قابلیت‌های مفید است اما هنوز به خوبی دستیار گوگل نیست. راستی، تا یادمان نرفته بگوییم که این بار دستیار اختصاصی سامسونگ چند قابلیت جالب مانند توانایی ترجمه متن در تصویر را از طریق قابلیت Bixby Vision ارائه می‌دهد.

شاید بزرگترین و یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های نرم‌افزاری در گلکسی اس ۹ قابلیت AR Emoji یا ایموجی‌های واقعیت مجازی باشد. با این ویژگی جالب، کاربران می‌توانند  با کمک فناوری تشخیص چهره در این گوشی آواتارهای متحرک مخصوص خودشان را خلق کنند. البته، این قابلیت هنوز آن قدرها کامل نیست اما ساختن یک نسخه کارتونی از خودتان (یا چیزی که کاملاً متفاوت است) و حتی می‌تواند به جای خودتان  حرف بزند ممکن است خیلی بامزه و جالب باشد. شما می‌توانید با ایموجی‌های واقعیت مجازی خودتان عکس بگیرید یا حتی با گرفتن چهره آواتار در برابر چهره خود فیلم بگیرید. در رقابت نرم‌افزاری بین میت ۱۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۹ شاید بتوان پرچمدار سامسونگ را برنده دانست.

حرف آخر

تیم بررسی فوت‌وفن بعد از مقایسه هوآوی میت ۱۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۹ بدون شک میت ۱۰ پرو را برنده قطعی می‌داند زیرا پر از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیشرفته است. بالاتر بودن رم و ظرفیت حافظه داخلی همراه با نمایشگر بزرگتر و باتری قدرتمندتر علاوه بر وجود واحد پردازش عصبی برگ برنده را در دستان هوآوی میت ۱۰ پرو خواهد گذاشت. اگر این قابلیت‌ها از فاکتورهای مهم و تعیین کننده برای شما هستند، حتماً هوآوی میت ۱۰ پرو خریدی مطمئن و بدون پشیمانی خواهد بود.  اما در صورتی که وجود جک هدفون، کارت حافظه، فناوری شارژ سریع و ایموجی‌های واقعیت افزوده برایتان اهمیت دارد، سامسونگ گلکسی اس ۹ انتخاب بهتری خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو