به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه یازدهم اکتبر ۲۰۲۱ در گزارشی به قلم «بن هوبارد» با اشاره به تلاش کشورهای عربی برای احیای تدریجی روابط خود با سوریه، از طرح مورد حمایت ایالات متحده برای احداث خط لوله گاز از داخل خاک سوریه به رغم تحریم‌های سنگین علیه دمشق نوشت.

طبق این گزارش، خط لوله‌ای که مورد حمایت دولت آمریکاست، قرار است گاز مصر را از اردن و از طریق خاک سوریه به لبنان منتقل کند؛ کشوری که هم اکنون با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. در واقع، به رغم آنکه دولت سوریه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، واشنگتن از این طرح استقبال کرده که دلیل آن را می‌توان در راستای خنثی کردن تلاش‌های حزب الله لبنان برای واردات سوخت از ایران ارزیابی کرد.

بن هوبارد در ادامه این گزارش با اشاره به رویکرد کمتر تهاجمی دولت «جو بایدن» در قبال سوریه در مقام مقایسه با سلف خود، «دونالد ترامپ» تأکید کرد که دولت کنونی آمریکا همچنان شرکای عرب خود را نسبت به عادی سازی روابط با دمشق دلسرد می‌کند.

در همین ارتباط، یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در مصاحبه‌ای گفته بود که تحریم‌ها علیه سوریه امتیازهای اندکی در پی داشته، بنابراین دولت آمریکا ترجیح می‌دهد که بر موضوعات دیگری از جمله مبارزه با همه گیری کرونا، کاهش بحران اقتصادی در منطقه و همچنین محدودسازی دامنه نفوذ ایران تمرکز کند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تأکید کرد که ایالات متحده مایل است که این قرارداد گاز، که هنوز جزئیات آن در دست بررسی است، از وضع تحریم‌ها جلوگیری کرده و منافع حداقلی برای بشار اسد دربرداشته باشد.

این مقام آمریکایی افزود: «ما فعالانه به امارات متحده عربی و عربستان سعودی می‌گوییم که از ساختن مراکز خرید و رفع انسداد از دارائی‌های اسد خودداری کنند. و به دولت سوریه امکان دسترسی به هرگونه درآمدی برای بازسازی و نوسازی را ندهند».

با این حال، به گفته این مقام آمریکایی واشنگتن بر سر موضوعاتی همچون تأمین برق لبنان و برخی از انواع کمک‌ها در داخل سوریه انعطاف از خود نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، اردن که درصدد احیای وضعیت نامطلوب اقتصادی خود است، مرزهای خود را برای تجارت به روی سوریه گشوده است و به تازگی نیز میزبان وزیر دفاع سوریه برای گفتگوهای امنیتی بوده است.

ملک عبدالله دوم که زمانی (۲۰۱۱) در تماس تلفنی با بشار اسد، خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شده بود، هفته گذشته پیرامون روابط میان دو کشور برادر و راه‌های توسعه همکاری میان دو کشور گفتگو کرد.

از سوی دیگر کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از مخالفت‌های خود با دولت بشار اسد دست کشیده و به فرصت‌های سرمایه گذاری در خاک سوریه چشم دوخته‌اند. هرچند که به دلیل تحریم‌های آمریکا هنوز از سرازیر شدن وجوه مالی به داخل سوریه خبری نیست.