«مجلس یازدهم برخلاف آنچه نمایندگان پیش از انتخابات مجلس شعار می‌دادند، هیچ اتفاق مثبتی در جهت رفع دغدغه‌های مردم انجام نداده است». این جمله تشریح کارنامه نه‌چندان درخشان مجلس یازدهم از زبان محمد مهاجری، فعال اصولگراست که به عملکرد مجلس اصولگرای یازدهم انتقاد کرده است.

برای نمونه طرح صیانت از حقوق کاربران که در حقیقت تلاشی نامبارک برای مسدودسازی اینترنت و جداکردن مردم ایران از اینترنت جهانی و درنهایت نقض آشکار حقوق شهروندان در بهره‌مندی از جریان آزاد اطلاعات است، همچنان پشت درهای بسته و غیرعلنی درحال چکش‌کاری خواهد بود؛ آن‌هم با اعضایی که اکثر آنها مدافع محدودسازی دسترسی مردم به اینترنت هستند.

با توجه به نگرانی‌ها از تلاش این تعداد معدود نماینده مجلس برای مسدودسازی اینترنت، وعده داده شده بود جلسات کمیسیون بررسی این طرح علنی باشد و حتی از تلویزیون شاهد پخش این جلسات باشیم تا همه در جریان تصمیمات عده معدودی از نمایندگان مجلس برای ۸۰ میلیون جمعیت قرار بگیرند. اما خبرهای خوشی از کمیسیون نمی‌رسد و لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون بررسی طرح صیانت گفته هنوز برای علنی‌شدن جلسات تصمیم گرفته نشده است.

دلیل تشکیل کمیسیون مشترک تعیین‌تکلیف طرح در این کمیسیون به‌جای صحن علنی مجلس بود. نگرانی‌ها کار را به جایی رساند که مخالفانی از درون پارلمان نیز در اعتراض نسبت ‌به این رویکرد طراحان و حامیان طرح صیانت، دست ‌به کار تدوین طرحی به‌منظور جلوگیری از رسیدگی طرح صیانت منطبق بر اصل ۸۵ شدند. البته این تلاش هم درنهایت، تنها با اختلاف یک رأی بی‌نتیجه ماند اما درعین‌حال فشار بر طراحان و موافقان طرح صیانت که پیشاپیش خود را حامی و مدعی «شفافیت» معرفی کرده بودند، ناگزیر به آن کرد که از احتمال علنی‌شدن جلسات این کمیسیون مشترک سخن بگویند و به بیان دقیق‌تر مقابل اصرار مخالفان بر علنی‌شدن جلسات کمیسیون عقب بنشینند. با این‌همه هنوز نشانه‌هایی برای علنی‌شدن جلسات به دست نیامده است.
از سویی دیگر در کارنامه مجلس یازدهم طرح یا لایحه‌ای که بتواند گره از مشکلات مردم باز کند هم دیده نشده تا به بررسی طرح صیانت دل خوش کنند.

در همین راستا محمد مهاجری به «نامه‌نیوز» گفته است: قریب به یک‌سال‌ونیم از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و برخلاف آنچه نمایندگان پیش از انتخابات مجلس شعار می‌دادند، هیچ اتفاق مثبتی در جهت رفع دغدغه‌های مردم از سوی آنها انجام نشده است. آنها تازه در زمان دولت روحانی می‌گفتند اگر رأی بیاورند، می‌توانند با ریل‌گذاری درست، دولت روحانی را در مسیر درستی قرار دهند که نه‌تنها چنین نشد بلکه شاهد بودیم هم‌زمانی مجلس یازدهم و دولت دوازدهم صرفا به مناقشه مجلس با دولت وقت گذشت. حالا هم که دولت سیدابراهیم رئیسی روی کار آمده است، بازهم اقدام ویژه‌ای از سوی نمایندگان برای بهبود شرایط دیده نمی‌شود.

در همین حال به‌تازگی روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که در نظرسنجی‌هایی از مردم ۲۲ استان درخصوص عملکرد نمایندگان مجلس، نزدیک‌ به ۶۰ درصد مردم از عملکرد نمایندگان استان خود ناراضی بودند و عملکردشان را قابل‌قبول نمی‌دانستند و در برخی استان‌ها نارضایتی به ۸۰ درصد می‌رسد.

این فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع گفت: «من نمی‌دانم آماری که منتشر شده است، چقدر درست است اما برداشتم این است که این نظرسنجی دقیق نیست زیرا وقتی به علت نارضایتی مردم حوزه‌های انتخابیه مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که لزوما به عملکرد نمایندگان بازنمی‌گردد بلکه آنها اساسا نمایندگان کنونی مجلس را نمایندگان اکثریت مردم نمی‌دانند؛ بنابراین وقتی از مردم بپرسیم که آیا از نمایندگان کنونی راضی هستید، با پاسخ منفی مواجه می‌شویم».

او ادامه داد: «فارغ از این نظرسنجی‌ها که معیار دقیقی ندارند اما می‌توان گفت که هیچ اتفاق خارق‌العاده‌ای در مجلس یازدهم مشاهده نشده است؛ نه مصوبه‌ای مهم تصویب شده نه آنکه نطق و سخن مهمی از مجلس شنیده شده است. بخشی از توان مجلس در دولت قبل برای مقابله با دولت و سنگ‌اندازی پیش پای دولت آقای روحانی مصرف شد و حالا هم در دولت جدید اتفاق ویژه‌ای مشاهده نشده است و حتی مجلس تکلیف خود را با دولت سیزدهم روشن نکرده است که آیا مدافع دولت است یا منتقد آن».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «در این شرایط طبیعی است که مردم احساس چندان مثبتی به مجلس نداشته باشند. تقریبا یک‌سال‌ونیم از عمر مجلس می‌گذرد و برخلاف شعارهایی که داده می‌شد، هنوز کار ویژه‌ای برای مجلس رخ نداده است؛ هرچند من باور دارم برای قضاوت دقیق‌تر باید تا دوسالگی مجلس صبر کرد».

او درباره سیاسی‌کاری‌های نمایندگان هم اظهار کرد: «شاکله اصلی مجلس سیاسی است و هر کاری هم در این مجلس انجام شود، سیاسی دیده می‌شود. مردم احساس می‌کنند این مجلس جناحی است و حتی اگر کار مثبتی هم از سوی نمایندگان انجام شود، زیر سایه جناحی‌بودن مجلس قرار می‌گیرد».

مهاجری همچنین تصریح کرد: «مجلس تاکنون کار خاصی در حوزه مهار تورم، افزایش اشتغال یا موضوعات دیگری که به‌طور مستقیم با دغدغه‌های مردم مرتبط است، انجام نداده است و یکی، دو طرح پرحاشیه را پی گرفته از جمله طرح صیانت از فضای مجازی و شفافیت آرای نمایندگان که هر دو هم سیاسی بوده‌اند». او در پایان درخصوص اینکه آیا در آینده شاهد همراهی کامل مجلس و دولت خواهیم بود یا خیر، گفت: «به نظرم مجلس درنهایت چاره‌ای جز حمایت از دولت نخواهد داشت».
انتقادات به عملکرد مجلس حتی شامل تعداد اندک نمایندگان مستقل و دغدغه‌مند هم شده و این‌گونه نیست که از داخل بهارستان منتقدی وجود نداشته باشد اما اکثریت اصولگرا که بخش مهمی از آنها هم تندروهای جریان اصولگرایی هستند، دل به شنیدن انتقادات نداده‌اند و خبری از اصلاح روند کاری بهارستان نیست.