گربه‌های فضایی

گربه‌های فضایی


منبع: فوت و فن

92

1400/7/20

14:58


گربه‌های فضایی

 

«من در کالج ترینیتی رسمی داشتم؛ گربه‌ها را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کردم تا بر روی چهار دست و پا فرود بیایند و توضیح می‌دادم که روش صحیح آن، این است که اجازه دهید گربه از فاصله دو اینچی بر روی بستری بیفتد."
جیمز کلرک مکس‌وِل-دانشمند

این پدیده که اگر گربه را در حالت برعکس رها کنید، این قابلیت را دارد تا در حال افتادن بدن خود را بچرخاند تا بر روی چهار دست و پا فرود بیاید، پدیده‌ای شناخته شده است.

با اینکه تعدادی از دانشمندان، از جمله جیمز کلرک مکس‌ول این پدیده را با دقت مشاهده و بررسی کرده بودند، تا سال ۱۹۶۹ هیچ‌کس آن را با منطق ریاضی مورد تجزیه و تحلیل قرار نداده بود. در این سال «تی.آر کِین» و «ام.پی. شِر» از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، مقاله‌ای با عنوان "توضیح دینامیکی پدیده گربه در حال افتادن" در مجله بین المللی «جامدات و ساختارها» منتشر کردند. قسمتی از بودجه این تحقیق و مطالعه، با کمک هزینه‌ای از طرف بخش تحقیق ناسا تأمین شده بود.

کین و شر، مدلی از یک گربه با کمک یک جفت سیلندر اتصال دار که همراه یکدیگر خم و راست می‌شدند ساختند، و معادله‌های متفاوتی را که این تحقیق بر اساس آن شکل گرفته خلق کردند. دلیل علاقه ناسا به این تحقیق آن بود که آن‌ها می‌توانستند از آن استفاده کرده تا تمرین‌هایی را به وجود آورند که به فضانوردان کمک می‌کرد تا در شرایط بی وزنی موجود در فضا، بدن خود را بپرخانند و حرکت دهند.

کین به همکاری با ناسا ادامه داد و با کمک معادله‌هایش توانست حرکاتی را پدید آورد که توسط یک ژیمناست، همانگونه که در عکس‌ها مشاهده می‌شود، امتحان شد و مورد استفاده قرار گرفت.

 


 


 


 

پریا پورمند
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو