همه چیز در مورد آیفون ۱۳ در ایران

منبع: برترین ها

76

1400/7/20

15:22


آیفون ۱۳ مینی ۱۲۸ گیگابایتی با رنگ مشکی فعلا ۲۵ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان قیمت دارد؛ شما همان ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خودمان درنظر بگیریدش. آیفون ۱۳ با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی را هم فعلا دارند ۲۸ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان می‌فروشند.

فرارو: آیفون ۱۳ نیامده خودش را بین پرفروش‌ترین گوشی‌های سازگار با نسل پنجم موبایل در ایران جا داده است. آن هم با قیمت ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان! اگر فکر می‌کنید این موضوع اتفاقی است و شاید ما داریم اغراق می‌کنیم، بهتر است خودتان دیجی‌کالا را بررسی کنید تا ببینید دست بر قضا آیفون ۱۳ پرومکس نسخه ۲۵۶ گیگابایتی هم فروش خوبی داشته و با قیمت ۴۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان!

سایت‌های فروش اینترنتی ایرانی از هفته گذشته فروش آیفون ۱۳ را آغاز کردند. دیجی‌کالا در ۱۰ مهرماه این گوشی‌ها را روی سایت خود عرضه کرده است.

همه چیز در مورد آیفون ۱۳ در ایران

آیفون ۱۳ مینی ۱۲۸ گیگابایتی با رنگ مشکی از آن تاریخ تا الان ۲۵ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان قیمت داشته که شما همان ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خودمان درنظر بگیریدش.

آیفون ۱۳ با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی را با رنگ مشکی و قرمز ۲۸ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته‌اند. مدل ۲۵۶ گیگابایتی هم با قیمت ۳۲ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان عرضه شده است.

قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۱۲۸ گیگابایت ۳۷ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی ۴۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بوده است. آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی هم ۴۹ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

فعلا دو تا انتخاب برای خرید آیفون ۱۳ پرومکس داریم؛ اولی با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی به قیمت ۴۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و دومی با حافظه ۵۱۲ گیگابایت به قیمت ۵۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان. این قیمت سایت‌های فروش اینترنتی معروف مثل دیجی‌کالا است.

در بازار می‌توان قیمت کمتر هم پیدا کرد البته باید حواستان باشد که گوشی رجیستر شده و قانونی باشد، چون دردسر مدل‌های بدون رجیستری زیاد است و صادقانه بگوییم به زحمتش نمی‌ارزد. هرچند با توجه به قوانین جدید می‌توان آن‌ها را با دنگ و فنگ و پرداخت هزینه، رجیستر کرد.

به‌عنوان مثال الان در بازار ایران کف قیمت آیفون ۱۳ حدود ۳۰ میلیون تومان است، آیفون ۱۳ پرو را حداقل ۳۳ میلیون تومان می‌فروشند و برای آیفون ۱۳ پرومکس کف قیمت را ۴۵ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. اما همه این‌ها نرخ بدون کد اکتیو و رجیستر است که گفتیم به‌سختی و با زحمت زیاد می‌توان آن‌ها را رجیستر کرد.

خرید آیفون ۱۳ به شیوه مسافری به‌صرفه است؟

خرید آیفون ۱۳ فقط از فروشگاه‌های اینترنتی و بازار مقدور نیست. هنوز می‌توان به یک قوم و خویش یا دوست و رفیق رو انداخت و از او خواست سرراهش یک دستگاه آیفون ۱۳ خریداری کند تا با ثبت مشخصات آن در فرودگاه، بتوانید باقی مراحل رجیستری را در خانه و به‌صورت اینترنتی پشت سر بگذارید.

هزینه رجیستر کردن آیفون‌های مسافری را جداگانه محاسبه می‌کنند و خب در بعضی موارد اختلاف آنقدر نمی‌شود که از نظر اقتصادی و عقلانی چنین کاری قابل توجیه باشد. خودتان می‌توانید قضاوت کنید. این هزینه‌ها با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی انجام شده است.

زینه رجیستری مدل‌های مختلف آیفون ۱۳

مدل گوشی ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت ظرفیت یک ترابایت
iPhone 13 پنج میلیون و ۵۵۵ هزار و ۵۲۰ تومان شش میلیون و ۵۸۴ هزار تومان -
iPhone 13 Pro شش میلیون و ۶۸۴ هزار تومان و ۳۲۰ تومان هفت میلیون و ۷۱۶ هزار تومان -
iPhone 13 Pro Max هفت میلیون و ۲۰۱ هزار و ۶۰۰ تومان هشت میلیون و ۲۲۹ هزار تومان ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان

تفاوت مدل‌های مختلف آیفون ۱۳

خانواده آیفون ۱۳ امسال از چهار گوشی تشکیل شده است. یک آیفون ۱۳ مینی، یک آیفون ۱۳، یک آیفون ۱۲ پرو و یک آیفون ۱۳ پرومکس. هر چهار مدل به حالت سینمایی مجهز شده‌اند که به شما اجازه می‌دهد پس‌زمینه تار در حالت پرتره را هنگام فیلمبرداری کنترل کنید. در این حالت از شبکه عصبی گوشی برای تصمیم‌گیری درباره زمان تغییر فوکوس در ویدیو کمک گرفته می‌شود.

این افکت را معمولا در فیلم‌های سینمایی شاهد هستیم و به همین خاطر اپل چنین نامی را برایش انتخاب کرده است. دوربین تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ در شرایط نوری کم، عملکرد بهتری در مقایسه با نسل قبل ارائه می‌دهند.

چیپست پنج نانومتری A15 Bionic مهمترین تغییر آیفون‌های سری جدید است و اپل می‌گوید عملکرد آن‌ها حدود ۲۱ درصد بهتر شده. اگر با همین دست‌فرمان جلو برویم، باید به نمایشگر ProMotion با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز اشاره کنیم؛ البته این ویژگی فقط در مدل‌های پرو وجود دارد.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌توانند با ۱۲۰ بار به‌روزرسانی نمایشگر در هر ثانیه اسکرول روان‌تر، انیمیشن‌های بهتر و تجربه لذت‌بخش‌تری را در اختیار کاربر قرار دهند. مدل‌های Pro و Pro Max از عکاسی ماکرو هم پشتیبانی می‌کنند. یعنی برای ثبت تصاویر نزدیک از سوژه‌های کوچک همچون حشرات ایده‌آل هستند. دوربین تله فوتو این گوشی‌ها نیز زوم سه برابری اپتیکال دارد.

آیفون ۱۲ بخرم یا آیفون ۱۳؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند باید دندان روی جگر بگذارند و تا عادی شدن قیمت آیفون ۱۳ یک نمونه قدیمی بخرند. به‌نظر ما این استراتژی خرید امسال جواب نمی‌دهد، چون از همین اول قیمت آیفون ۱۳ را خیلی غیرمنصفانه تعیین نکرده‌اند، اما در جدول زیر می‌توانید این ایده را از نظر اقتصادی بررسی کنید.

مقایسه قیمت آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳
مدل سری ۱۲ سری ۱۳ اختلاف قیمت
آیفون ۱۳ مینی ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار یک میلیون و ۳۰۰ هزار
آیفون ۱۳ ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دو میلیون و ۴۰۰ هزار
آیفون ۱۳ پرو ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار پنج میلیون
آیفون ۱۳ پرومکس ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار پنج میلیون و ۱۰۰ هزار

آیا خرید آیفون‌های جدید در ایران عاقلانه است؟

در بازار‌های جهانی قیمت پایه iPhone 13 معادل ۷۹۹ دلار، قیمت پایه آیفون ۱۳ مینی ۶۹۹ دلار، قیمت پایه آیفون ۱۳ پرو هزار دلار و قیمت پایه آیفون ۱۳ پرومکس هزار و ۹۹ دلار استو برای اینکه محاسبه کنید خرید به کدام روش صرفه دارد، باید هر کدام از آن‌ها را در عدد ۲۸ هزار تومان یعنی رقم تقریی دلار ضرب کنید، بعد از جدول هزینه رجیستری، قیمت ثبت گوشی را هم به آن اضافه کنید. عدد بالایی می‌شود نه؟ قطعا به زحمتش هم نمی‌ارزد. پس احتمالا به همین دلیل مردم خرید آیفون ۱۳ رجیستر شده را بیشتر می‌پسندند و ترجیح می‌دهند شسته رفته رفتار کنند.

آیا می‌توانم با همین آیفون ۱۲ خوشحال باشم؟

شوخی‌های زیادی با تغییر نحوه چیدمان لنز‌های دوربین آیفون ۱۳ انجام داده‌اند. رسما می‌توان گفت آیفون ۱۳ را دست انداخته‌اند. دیگر تغییر بزرگ (حداقل بنا بر ادعای اپل) کاهش دادن اندازه ناچ بالای نمایشگر است. اپل می‌گوید این ناچ را کوچک‌تر از نسل قبل کرده تا فضای بیشتری مقابل چشم کاربر قرار بگیرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد از لحظا ظاهری اپل از طراحی آیفون ۱۲ راضی بوده و تنها تلاش کرده با یک سری تغییرات کوچک آن را ارتقا دهد. نتیجه گاهی واقعا خنده‌دار است؛ حداقل در مورد چیدمان لنز دوربین‌ها می‌توانیم فقط بخندیم.

از نظر فنی، اما تفاوت‌ها بیشتر است؛ شاید نمایشگر آیفون ۱۳ دقیقا همان نمایشگر آیفون ۱۲ باشد، اما میزان روشنایی از ۶۲۵ نیت به ۸۰۰ نیت افزایش پیدا کرده است.

در مورد مدل‌های پرو و پرومکس هم با افزایش میزان و نرخ نوسازی روبرو هستیم که شاید روی کاغذ چندان مهم نباشد، اما در کیفیت کار یک تغییر بزرگ به‌شیوه اپل است. دوربین آیفون ۱۳ بیشترین میزان پیشرفت را تجربه می‌کند؛ شاید به‌نظر خیلی‌ها دوربین‌های آیفون ۱۲ عالی باشند، اما حقیقت این است که دوربین آیفون ۱۳ حتی از دوربین‌های عالی آیفون ۱۲ بهتر است.

عملکرد دوربین اصلی آیفون ۱۳ در شب بهتر شده طوری که در همین هفت روز اخیر عکاس‌های ایرانی زیادی از آن تعریف و تمجید کرده‌اند.

هنوز زود است و نمی‌توان گفت آیا ظرفیت باتری در سری آیفون ۱۳ همانقدر که اپل می‌گوید بهبود پیدا کرده است یا نه، اما اگر از آن‌هایی که پارسال آیفون ۱۲ داشته‌اند سوال بپرسید بزرگترین کلافگی را از ناحیه ذخیره باتری تجربه می‌کنند. در آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ این مشکل اعصاب خردکن بود.

گزارش‌هایی درباره کاهش میزان دوام باتری در آیفون‌های پرو و پرومکس سری ۱۲ داشتیم. صاحبان این گوشی‌ها گفته بودند، عملکرد باتری بعد از گذشت شش ماه کاهش پیدا کرده است. اپل در رونمایی از سری ۱۳ ادعا کرد میزان دوام باتری را بهبود بخشیده، اما هنوز معلوم نیست این فقط یک ادعای تبلیغاتی است یا اپل صادقانه پذیرفته پارسال در حق مشتری‌هایش کم‌لطفی کرده.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو