تعمیر قطعات الکترونیکی و نکاتی که باید بدانید!

منبع: برترین ها

92

1400/7/20

18:05


خرابی قطعات الکترونیکی می‌تواند سبب گردد که بسیاری از لوازم خانگی شما دچار اختلال شوند. در صورت نیاز به تعمیر قطعات الکترونیکی می‌توانید در ادامه اطلاعاتی کسب کنید.

برترین‌ها: همه ما در زندگی روزمره خویش از لوازم الکترونیکی استفاده می‌کنیم که دارای قطعات الکترونیکی زیادی هستند و بنابراین یکی از دغدغه‌های اصلی ما به خراب شدن همین قطعات برمی گردد. به طور مثال ممکن است لپ تاپ شما خراب شود و یا موبایل شما از کار بیافتد و نتوانید دیگر از آن‌ها استفاده کنید. گاهی تعمیر قطعات الکترونیکی کار بسیار پیچیده و سختی است و به متخصصان تعمیر قطعات الکترونیکی نیاز دارد. اما گاهی نیز مشکلات بسیار کوچکی وجود دارند که شما می‌توانید با یک آموزش ساده به تنهایی از پس مشکل برآیید.

تعمیر قطعات الکترونیکی و نکاتی که باید بدانید!

دلایل معیوب شدن برد‌ها و قطعات الکترونیکی

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند در نهایت به خراب شدن یک قطعه الکترونیکی بینجامد. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی این دلایل بپردازیم.

آسیب فیزیکی قطعات الکترونیکی

گاهی ممکن است به هر دلیلی دستگاه الکترونیکی ما دچار ضربه شود. مثلا به زمین بخورد و یا وسیله سنگینی بر روی آن بیفتد. در این صورت ممکن است قطعات الکترونیکی دچار شکستگی، خرد شدن و آسیب‌هایی از این دست شود. برای تعمیر این نوع از آسیب باید برد مورد نظر باید دوباره بازسازی شود؛ بنابراین باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه این کار انجام شود.

خرابی قطعه الکترونیکی

گاهی ممکن است جریان در برد یا مدار مورد نظر قطع شده و باعث خرابی مدار شود. با استفاده از ولتاژ سنج می‌توان تشخیص داد که آیا جریان برقرار است یا خیر. دلیل این مساله می‌تواند علل مختفی باشد و گاهی ممکن است به جایگزینی نیاز داشته باشد.

خرابی مسیر حرکت جریان

ممکن است مسیر حرکت جریان به هر دلیلی قطع شده باشد. برای بررسی این مشکل می‌توان مسیر حرکت جریان را به صورت چشمی بررسی کرد. زیرا این مسیر‌ها معمولا از مس یا نقره تشکیل شده و کاملا مشخص و واضح هستند. برای تعمیر آن نیاز است تا فقط دوباره مسیر حرکت جریان وصل شود.

تعمیر قطعات الکترونیکی و نکاتی که باید بدانید!

معرفی شغل تعمیر قطعات الکترونیکی

آموزشگاه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند تعمیر قطعات الکترونیکی را به شما آموزش دهند. در این صورت شما می‌توانید به راحتی قطعات و برد‌های الکترونیکی وسایلتان را که دچار خرابی و یا آسیب شده اند تعمیر کنید و علاوه بر آن می‌توانید به آن به منزله یک شغل مناسب و پر درآمد نیز نگاه کنید.

شغل تعمیر قطعات الکترونیکی در میان مشاغل فنی، جزو مشاغل خوب و درآمدزا محسوب می‌شود. چرا که همه ما از اهمیت برد‌های الکترونیکی و تخصصی بودن تعمیرات آن آگاهیم.

تعمیرکار برد الکترونیک کسی است که با قطعات و برد‌های الکترونیکی آشنا بوده، نسبت به مشکلات آن‌ها آشنایی دارد و روش تعمیر و برطرف سازی آن مشکلات را می‌داند و مهارت مورد نیاز برای آن را کسب کرده است.

تعمیر قطعات الکترونیکی و نکاتی که باید بدانید!

برای ورود به شغل تعمیر قطعات الکترونیکی چه مهارت‌هایی را باید کسب کرد؟

همه می‌دانیم که تعمیر قطعات الکترونیکی کار حساس و پیچیده‌ای است و هر کسی نمی‌تواند قطعات و برد‌های الکترونیکی را تعمیر کند؛ بنابراین شخصی که قصد ورود به بازار کار تعمیر قطعات الکترونیکی را دراد باید یک سری از مهارت‌های مورد نیاز را کسب کند. این مهارت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • باید انواع برد‌ها و قطعات الکترونیکی را بشناسد و ویژگی‌های هر کدام را به خوبی بداند. برد‌ها وقطعات الکترونیکی دارای انواع مختلف هستند و هر کدام برای دستگاهی و به منظور خاصی تولید شده اند. قبل از هر چیز دیگری، یک تعمیرکار قطعات الکترونیکی باید نسبت به تمام ویژگی‌ها و خصوصیات برد‌های الکترونیکی آشنایی داشته و کاربرد هر کدام را به خوبی بداند.
  • باید با قطعات قرار گرفته بر روی برد‌ها و قطعات نیز آشنایی داشته باشد. هر قطعه و برد نیز دارای قطعات کوچکتر و گوناگون دیگری است مانند خازن ها، مقاومت‌ها و ... که هر کدام از آن‌ها وظیفه و نقش خاصی را در برد مورد نظر دارد. برای اینکه بتوان برد‌های الکترونیک را تعمیر کرد باید با تمام این قطعات و وظایف و کاربرد‌های آن آشنا بود.
  • باید ابزار‌های مورد نیاز برای تعمیر قطعات الکترونیکی را بشناسد و کار با آن‌ها را یاد داشته باشد. ابزار‌های گوناگونی برای این کار وجود دارند از قبیل هویه، هیتر، مولتی متر و. یک تعمیر کار حرفه‌ای قطعات الکترونیکی باید با این ابزار آشنایی کامل داشته باشد؛ زیرا اگر نتواند از این ابزار به خوبی استفاده کند امکان آسیب رساندن به قطعات را دارد.
  • بایستی با مراحل تعمیرات قطعات الکترونیکی آشنایی داشته باشد. هر فنی دارای مراحلی است که باید به ترتیب رعایت شود. به طور مثال اول باید برد را از دستگاه مورد نظر جدا کرد. سپس باید قطعات و اتصالات مربوطه را بررسی کرد تا هر نوع اسیب آن شناسایی شود و مراحل بعدی؛ بنابراین تعمیرکار قطعات الکترونیکی باید با این مراحل آشنایی کامل داشته باشد و آن‌ها را رعایت کند.
  • در مرحله آخر باید مهارت لازم را در تعمیر انواع برد‌ها و قطعات الکترونیکی پیشرفته داشته باشد. باید بتواند دستگاه خراب شده را عیب یابی کرده و سپس به رفع مشکل ایجاد شده اقدام کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو