فشار خون بالا در این سن مغز را کوچک می کند

74

1400/7/20

19:52


میان فشار خون بالا در دوران جوانی با کوچک شدن مغز و افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل ارتباط وجود دارد. این نتیجه ی تحقیقی است که به تازگی منتشر شده است.

فشار خون بالا در این سن  مغز را کوچک می کند

به گزارش بهداشت نیوز، طبق پژوهش منتشر شده در نشریه ی پزشکی Hypertension انجمن قلب آمریکا، بزرگسالان ۳۵ تا ۴۴ ساله ای که به فشار خون بالا مبتلا بودند، مغز کوچک تری داشتند و احتمال تشخیص زوال عقل در آن ها بیشتر از هم سن و سالان شان با فشار خون طبیعی بود.

بزرگسالان زیر ۳۵ سال بیشترین کاهش را در اندازه ی مغز در مقایسه با هم سن و سالان خود با فشار خون طبیعی داشتند، امری که می توانست با عوارض شدیدی برای سلامت آن ها همراه باشد.
به گفته ی متخصصان، هر چه اندازه ی مغز در دوران جوانی بر اثر فشار خون بالا کوچک تر شود، ریسک ابتلا به زوال عقل با بالا رفتن سن ممکن است بیشتر شود.
فشار خون بالا در میان افراد ۴۵ تا ۶۴ سال شایع است و باعث وارد شدن صدمه به سلامت مغز و زوال عقل در سنین بالا می شود. با این حال محققان هنوز کاملاً نمی دانند سن تشخیص ابتلا به فشار خون بالا در افراد، چه اثری بر عوارض ناشی از آن می تواند داشته باشد.
به گفته ی آن ها اگر این موضوع به اثبات برسد، شواهد و مدارک مهمی به دست خواهد آمد که معلوم می کند چه مداخلات زودهنگامی برای به تعویق انداختن ابتلا به فشار خون بالا باید صورت گیرد، امری که ممکن است به جلوگیری از زوال عقل کمک کند.
کوچک تر شدن اندازه ی مغز به معنای کاهش نورون ها و ارتباطات میان آن ها است.


هرچه اندازه ی مغز بزرگ تر باشد عملکرد شناختی بهتری خواهیم داشت اما تحلیل رفتن مغز باعث ابتلا به زوال می شود. فشار خون بالا به مرور بر خونی که به سمت مغز جریان دارد اثر می گذارد و می تواند به ساختار ان آسیب بزند. این مشکل در صورت رفع نشدن بر روی عملکرد مغز اثر می گذارد.
به گفته ی متخصصان، جوان ها ممکن است صدمه ی بیشتری از این مشکل ببینند چون فشار خون بالا مدت بیشتری بر روی مغز آن ها اثر می گذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو