تلفیق هنر، معماری و فناوری در دبی | نگاهی به پاویون هلند در اکسپو ۲۰۲۰

68

1400/7/21

01:10


هدف معماران پاویون هلند در اکسپو ۲۰۲۰ ایجاد «امید در صحرا» است.

تلفیق هنر، معماری و فناوری در دبی | نگاهی به پاویون هلند در اکسپو ۲۰۲۰

گروه معماری هنرآنلاین: پاویون هلند در اکسپو۲۰۲۰ دبی ترکیبی از اختراعات طراحان مختلف هلندی، شرکت‌های فناوری و شرکت معماری V8 با کیوریتوری کاسمندیانگ در منطقه پایداری طراحی شده است.

معماران هلندی یک سیستم آب و هوایی دایره شکل را پیشنهاد می‌دهند که دارای سیستم یکپارچه آب، انرژی و غذا است. با فناوری‌های جدی آب را از صحرا استخراج کرده و برای آبیاری مخروط به ارتفاع ۱۸ متر که از گیاهان خوراکی پوشیده شده، استفاده می‌کنند. 

همچنین ساختار دودکش مانند پاویون هلند به تنظیم دما و رطوبت داخل مخروط کمک می‌کند. آب از رطوبت هوا برداشت و برای آبیاری گیاهان استفاده می‌شود.

سیستم برداشت آب توسط  یخچال طبیعی و با ایجاد تراکم روی یک صفحه فلزی سرد شده، قطرات آب ایجاد می‌کند. این عمل در درون مخروط در ته یک گودال چهار متری رخ می‌دهد که به طور طبیعی خنک‌تر و تاریک‌تر است. نکته جالب این است که در فضای غار مانند درون مخروط، آب برداشت شده به عنوان باران روی بازدیدکنندگان می‌بارد. غرفه هلند روزانه ۸۰۰ لیتر آب استخراج می‌کند.

در فضای خنک داخل مخروط، ده‌ها کیلو قارچ رشد می‌کند و هر روز برداشت می‌شوند، در حالی که در بیرون مخروط بیش از ۹۰۰۰ گیاه خوردنی از جمله مارچوبه، ریحان و نعناع  هم دیده می‌شود.

هدف معماران پاویون هلند ایجاد «امید در صحرا» است و معتقدند که فناوری می‌تواند شیوه‌های پایدار زندگی را حتی در شرایط خشک نیز فراهم کند. در عین حال اطمینان حاصل شود که همه مصالح ساختمانی می‌توانند مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و طرح به حالت اولیه بازگردد.

اسپیرینگز، معمارغرفه، گفته است: «مسئله‌ی که ما واقعاً روی آن تمرکز کردیم این است که سعی کنیم ردپای خود را در منطقه پایداری به طور کامل به حداقل برسانیم و هر چیزی را به جای اصلیش برگردانیم. برای همین تمام پایه ساختمان را از فولاد ساختیم که در امارات منحصربه فرد است. زیرا معمولاً آن‌ها در ساخت بناها بتن‌ریزی می‌کردند و ما برای انجام این کار مجبور به چانه‌زنی با مقامات اماراتی شدیم.»

در ساخت این پاویون مواد صنعتی مختلف از جمله ورق‌های فلزی، لوله های فولادی و ... به طور شگفت انگیزی با پوشش گیاهی و پارچه‌ها ترکیب شده و سفری فضایی را برای بازدیدکنندگان خلق کرده‌اند و محیطی آرام را در میان شلوغی نمایشگاه به ارمغان می‌آورند.

بازدیدکنندگان از طریق یک سطح شیب‌دار وارد پاویون می‌شوند و تغییر دما را تجربه می‌کنند. آن‌ها پس از تجربه شرایط آب و هوایی غرفه، بعد از خروج بوی خاک هلند که توسط شرکت Birthe Leemeijer ایجاد شده را حس می‌کنند. نوآوری‌های فنی غرفه هلند بر روی چترهای سفید در غرفه قابل مشاهده است. 

سیستم برداشت آب از پنل های خورشیدی پشت بام تغذیه می‌کند که توسط طراح Marjan van Aubel طراحی شده است تا زیبا، قابل بازیافت و همچنین کاربردی باشد.

اکسپو ۲۰۲۰ دوبی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲ میزبان بازدیدکنندگان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو