خواص عالی این سبزیجات زشت پاییزی را بشناسید

82

1400/7/21

08:22


کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به میوه‌های پاییزی علاقه نداشته باشد اما سالم‌ترین و مغذی‌ترین انواع سبزیجات پاییزی معمولا گزینه‌های محبوبی نیستند و بیشتر افراد در طول ماه‌های سرد پاییزی و زمستانی از آنها استفاده نمی‌کنند.

خواص عالی این سبزیجات زشت پاییزی را بشناسید

به گزارش بهداشت نیوز، شاید شما هم با طعم و بوی خاکی چغندر مشکل داشته باشید، اما چغندر سرشار از نیترات طبیعی است که در تعداد کمی از محصولات طبیعی (مانند کلم‌پیچ و تربچه) یافت می‌شود. برخلاف نیترات مصنوعی که در فرآورده‌های گوشتی به‌کار می‌رود و ماده مضری به‌شمار می‌آید، نیترات طبیعی موجود در این سبزیجات مزیت‌های خوبی دارد. نیترات طبیعی می‌تواند به تقویت جریان خون ضعیف کمک کند، درحالی که چنین مزیتی به پیشگیری از ابتلا به زوال شناختی ناشی از پیری کمک می‌رساند. یکی از مطالعات منتشرشده در Nitric Oxide نشان می‌دهد که اگر سالمندان واقعا یک رژیم غذایی سرشار از نیترات طبیعی داشته باشند، جریان خون در لوب پیشانی مغز را تقویت می‌کنند و احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهند. مواد غذایی سرشار از نیترات طبیعی می‌توانند رگ‌های خونی افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا را هم بازتر کنند و درنتیجه نقش مثبتی در زندگی آنها داشته باشند.

 کلم‌پیچ

بعضی افراد به انواع کلم مانند کلم‌پیچ خیلی علاقه دارند، اما بعضی افراد هم هرگز حاضر نیستند از کلم‌ها استفاده کنند. با این‌حال، کلم‌پیچ یکی از سالم‌ترین سبزیجات پاییزی است که مقادیر بالایی از ویتامین C و K دارد و همچنین مقادیری از فیبر و گوگرد را هم وارد بدن می‌کند. کلم‌پیچ قرمز یا بنفش هم حاوی آنتی‌اکسیدان مهمی به‌نام آنتوسیانین است که هم به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند و هم برای مغز مفید است.

تره‌فرنگی

تره‌فرنگی یکی از بهترین و سالم‌ترین سبزیجات پاییزی است که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند، درحالی که این خوراکی می‌تواند جایگزین مناسبی برای پیاز در فصل پاییز باشد. یک شاخه تره‌فرنگی حاوی 10 گرم فروکتان است که نوعی فیبر غذایی مهم به‌شمار می‌رود و دریافت منظم و روزانه آن به بهبودی در سلامت روده‌ها کمک می‌کند. نکته مهم دیگر این است که بخش بالایی تره‌فرنگی معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما همین بخش از تره‌فرنگی سرشار از سلولز است. سلولز در گروه فیبرها قرار می‌گیرد و به ارتقای سلامت روده‌ها کمک می‌کند.

 شلغم

شلغم مانند بروکلی و کلم‌پیچ می‌تواند نقش مثبتی در کاهش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها داشته باشد. شلغم سرشار از ویتامین A است که ماده مغذی مهمی برای رشد استخوانی محسوب می‌شود، درحالی که مقادیر مناسبی از ویتامین K را هم درون خودش گنجانده است که برای لخته شدن خون اهمیت زیادی دارد. اگر با طعم و بوی شلغم مشکل دارید، می‌توانید شلغم را همراه با آب قلم و مقدار کمی کره بپزید تا طعم متفاوت و دلپذیری به آن بدهید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی یا کدو تنبل سرشار از فیبر غذایی هستند، درحالی که مقادیر بالایی از ویتامین A و C هم دارند. مقادیری هم از ویتامین B6، فولات، پتاسیم و ویتامین K در این محصولات یافت می‌شود. شما می‌توانید از کدو حلوایی همراه با سبزیجات دیگر یا همراه با غذاهایی مانند ماکارونی استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو