فوت و فن هرس شفلرا

منبع: فوت و فن

86

1400/7/21

09:06


فوت و فن هرس شفلرا

شفلرا یکی از محبوب‌ترین درختچه‌های خانگی است چرا که می‌تواند در نور مصنوعی هم رشد کند. به علاوه این گیاه نگهداری آسانی دارد و به تعداد کمی از آفات حساس است. اگر شفلراتان خیلی دراز و بدقواره شد نیاز به هرس دارد. این شما و این هم فوت و فن هرس گیاه شفلرا.

گیاه را ارزیابی کنید

۱- شفلراتان را بررسی کنید تا ببینید یک تنه دارد یا چند تنه. یک ساقه بودن یا چند ساقه بودن در نوع هرسی که باید انجام دهید تاثیر دارد. گیاهی که ساقه‌های بیشتری دارد گزینه‌های بیشتری برای هرس در اختیارتان می‌گذارد. اگر شفلراتان چند شاخه‌ای است می‌توان آن را تبدیل به یک گیاه بوته‌ای، کوتاه و پرپشت کرد. اما اگر یک ساقه دارد بهتر است اجازه دهید به صورت یک گیاه بلند و کم پشت‌تر رشد کند. در هنگام هرس شکل و الگوی رشدی طبیعی گیاه را در نظر داشته باشید و بر طبق آن هرس را انجام دهید.

در هنگام خرید در نظر داشته باشید که دوست دارید گیاهی پر پشت داشته باشید یا یک گیاه تک ساقه، بر طبق این گیاه‌تان را انتخاب کنید.

۲- تصور کنید که دوست دارید گیاه درست بعد از هرس و در آینده چه شکلی داشته باشد. آیا گیاهی پرپشت می‌خواهید یا درختی تک ساقه و خلوت؟ در هنگام هرس شکل نهایی گیاه و ظاهری که می‌خواهید در آینده داشته باشد را در ذهن داشته باشید و بر طبق آن هرس را انجام دهید.

۳- وضعیت عمومی گیاه را بررسی کنید. قبل از آنکه درصدد هرس شفلراتان برآیید بررسی کنید که آیا وضعیت عمومی گیاه مناسب است و گلدان آن جای خالی برای رشد جدید دارد یا خیر. اگر شک دارید گلدان و خاک گیاه را عوض کنید. همچنین باید خاکش را مرطوب نگه دارید اما اجازه دهید در بین دو آبیاری خشک شود. اگر گیاه دچار مشکلات برگی است، ابتدا آنها را رفع کنید، سپس گیاه را هرس کنید.

۴- ابزارتان را آماده کنید. همیشه مطمئن باشید ابزرا هرس‌تان تیز و استریل هستند. برای استریل کردن ابزرا هرس آنها را با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید. می‌توانید بعد از شستشو با تکه‌ای پنبه الکلی ابزار را استریل‌تر کنید.

ابزاری که نیاز دارید بسته به اندازه گیاه‌تان دارد. دستکش و قیچی باغبانی برای هرس شفلراهای کوچک مناسب خواهد بود اما برای گیاهان بزرگ‌تر (چون شفلرا می‌تواند تا ۱۲ متر هم رشد کند!) باید از اره باغبانی و قیچی‌های بزرگ‌تر استفاده کرد.

هرس شفلرا

۱- با هرس ساقه‌های قائم درست از بالای یک گره رویشی، ارتفاع گیاه‌تان را کمتر کنید. در بیانی دیگر، شاخه را درست از بالای جایی که یک برگ درآمده کوتاه کنید. این مدل هرس باعث می‌شود ارتفاع گیاه خیلی زیاد نشود و درست در جایی که گیاه را بریده اید، پرپشت‌تر شود.

برای هرس از قیچی‌های باغبانی استفاده کنید که دولبه یکدیگر را قطع می‌کنند، درست مانند لبه‌های قیچی معمولی. دیگر انواع قیچی‌های باغبانی ساقه را له می‌کنند و سلول‌های محل را می‌کشند و برش تمیزی به شما نمی‌دهند.

۲- برای آنکه از عرض گیاه بکاهید هر شاخه افقی را درست از بالای محل درآمدن برگ‌ها برش دهید. این را در نظر داشته باشید که درست از جایی که شاخه را قطع کرده اید رشد جدیدی انجام خواهد شد پس از هرس نترسید. شفلرا می‌تواند هرس زیاد را تحمل کند پس از شکل دادن درست و حسابی گیاه نترسید!

۳- اگر گیاه‌تان خشک و بی‌حال شده تمام شاخه‌های گیاه را درست از ۱۵ سانتی متری بالای خاک ببرید تا گیاه دوباره جوان شود. حتی اگر از هرس گیاه غفلت کرده اید و حالا گیاه‌تان رشد زیادی کرده و نمی‌دانید چطور باید آن را هر کنید، می‌توانید آن را از ۱۵ سانتی متری بالای خاک قطع کنید. با این کار دوباره گیاه را جوان کرده و فرصت این را دارید که این بار به طور دلخواه شکلش دهید. نگران نباشید، اگر برای گیاه‌تان شرایط مناسب را فراهم کنید دوباره به سرعت رشد می‌کند و حتی شاداب‌تر از قبل می‌شود.

حواس‌تان به این نکته باید که باید بر روی هر ساقه ۲ تا ۳ جوانه باشد تا رشد جدید گیاه از طریق این جوانه‌ها انجام شود.

ساقه‌های بزرگی که از گیاه‌تان جدا می‌کنید قلمه‌هایی عالی خواهند شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو