با رعایت این 2 اصل سرطان را از خود دور کنید

42

1400/7/21

10:27


مسئول گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان گفت: بدخوری ها و درست زندگی نکردن علاوه بر اینکه باعث می شود سیستم موضعی مثل سیستم گوارشی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد و از نظر سلولی مختل شود، از طرفی سیستم دفاعی بدن که می تواند مشکل را حل و فصل کند نیز دچار اختلال می شود.

با رعایت این 2 اصل سرطان را از خود دور کنید

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مرضیه ابراهیمی اظهار داشت: در بهبود آمار برخی از سرطان ها موفق بوده ایم. با افزایش آگاهی و فرهنگ سازی، مردم، شماری از غربالگری ها را آموزش دیدند که به کاهش آمار برخی از سرطان ها در کشور انجامیده است. 

متخصص ایمنی شناسی افزود: در بعضی از سرطان ها مثل سرطان پروستات، سینه و دهانه رحم در ایران به علت اتخاذ استراتژی و فرایند غربالگری آمار مرگ و میر کاهش یافته و بیماری افراد زودتر تشخیص داده و به موقع وارد فاز درمانی می شوند که نتیجه درمان نیز مثبت بوده است. اما برخی از سرطان ها مثل سرطان ریه به خاطر آلودگی های مکرر هوا و سرطان دستگاه گوارش به خاطر تغذیه نامناسب افراد افزایش پیدا کرده است. 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بدخوری ها و درست زندگی نکردن علاوه بر اینکه باعث می شود سیستم موضعی مثل سیستم گوارشی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد و از نظر سلولی مختل شود، از طرفی سیستم دفاعی بدن که می تواند مشکل را حل و فصل کند نیز دچار اختلال می شود.

مسوول گروه پژوهشی سلول های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان گفت: با اشاره به استرس بالا در مردم ایران به ویژه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان تاکید کرد: وجود استرس در زندگی، به خاطر تغییر فعالیت سیستم ایمنی افراد سبب افزایش بیماری های خودایمنی (بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند) و افزایش نرخ استعداد به سرطان می شود.

ابراهیمی توضیح داد: در تعریفی ساده می توان گفت اگر شما سیستم ایمنی را سالم و تقویت شده نگه دارید، بروز خیلی از بیماری ها را به تاخیر می اندازید. پس زندگی و تغذیه درست و بدون استرس نقش اساسی دارد در اینکه آینده فرد چطور باشد.  

مسوول گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: سلول های ایمنی همچون سربازهایی هستند که از بدن ما در برابر ورود عوامل بیگانه جلوگیری می کنند. وقتی فرد ورزش می کند مثلا نیم ساعت پیاده روی ساده که وی را به نفس نفس بیندازد و همچنین سبک زندگی سالم، باعث می شود برخی از سلول های سیستم ایمنی مجددا ساخته شوند. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: پس ورزش کردن بدون شک باعث تجهیز سیستم دفاعی بدن می شود. از طرف دیگر مصرف غذاهای چرب، سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند. به همین دلیل افراد چاق سیستم دفاعی بدنشان به مراتب کاهش فعالیت پیدا می کند و در نتیجه اگر این افراد با یک عفونت و عامل بیرونی یا یک عاملی مثل سرطان در ارتباط باشند، با عواقب بیماری زای دیگری رو به رو خواهند بود.  

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه ویروس و تومور مشابه هم هستند و هر دو از داخل سلول، فرد را مورد حمله قرار می دهند، گفت: خیلی از ویروس ها می توانند تغییرات ژنتیکی ایجاد کنند که به یک ناهنجاری سرطانی منجر شود. مثل ویروس هپاتیت ب، هپاتیت سی و ویروس لنفوسیت تی. این بیماری ها همراه با یک سرطان هستند. یعنی ابتلا به این ویروس ها فرد را مستعد به سرطان می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان به ویروس کرونا نیز اشاره کرد و افزود: ممکن است بعد از کرونا در حوزه بیماری های قلبی، کلیوی، نازایی و حتی بیماری های سرطانی آینده ای با سوالات بسیار در پیش باشد. اما همین مسائل سبب می شود ما به الزام وجود روش های نوین در نظام سلامت کشور بیشتر توجه کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. هر کشوری که زودتر به این روش ها دست یابد، زودتر نیز از عوارض این مشکلات و بیماری ها رهایی می یابد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو