طرز تهیه نان وان

نان وان , طرز تهیه نان وان , دستور پخت نان وان ترکیه

نان وان یکی از انواع نان های حجیم و خوشمزه کشور ترکیه است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان وان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان اون
کره مارگارین۱۲۵ گرم
کره۱۲۵ گرم
خمیر مایهنصف پاکت یا ۱ قاشق غذا خوری
آب ولرم۱ لیوان
نمک۱ قاشق مربا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
آرد۴ تا چهار و نیم لیوان
مواد میانی
روغن مایعنصف لیوان
آرد۲ لیوان
گردوبه مقدار لازم
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد

طرز تهیه نان وان

مرحله اول

برای تهیه نان وان در ابتدای کار، خمیر را آماده می کنیم. برای این کار، یک لیوان آب ولرم و ۱ لیوان از آرد را با هم مخلوط می کنیم تا یک خمیر چسبناکی بدست آید. سپس کره و مارگارین را به روش بن ماری روی بخار کتری ذوب می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله کره را به همراه خمیر مایه، نمک و شکر به خمیر اضافه کرده و ورز می دهیم. سپس بقیه آرد را آرام آرام اضافه کرده و تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خوب ورز می دهیم. خمیر باید کمی سفت تر از لاله گوش باشد.

مرحله سوم

خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و برش می زنیم. اگر بخواهیم نان ها کوچک باشد می توان به ۸ قسمت هم تقسیم کرد. روی خمیر را یک پارچه مرطوب می کشیم و ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله چهارم

حالا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم. برای تهیه مغز نان، روغن را داخل قابلمه می ریزیم و می گذاریم روی حرارت تا گرم شود. سپس آرام آرام آرد را اضافه کرده و تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد و خامی آرد گرفته شود.

مرحله پنجم

سپس از روی اجاق برداشته و می گذاریم تا خنک شود. خمیر که استراحت داده شد را برداشته و روی سطح کار با وردنه به اندازه بشقاب باز می کنیم. اگر بخواهیم مغز دار شود، به مواد گردو نیز اضافه می کنیم.

مرحله ششم

سپس به شکل نیمه ماه (نیم دایره) تا می کنیم. سپس کناره های خمیر را با دست فشار داده و می بندیم اگر بخواهیم ساده باشد، داخل بشقاب ساده ای باز کرده و کناره های آنرا با دست شکل می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله زرده تخم مرغ را با چنگال مخلوط می کنیم تا یکدست شود و از حالت لختگی خارج شود. سپس روی خمیرها را به وسیله زرده تخم مرغ رومال می کنیم و با چنگال به سلیقه خود روی خمیر خط هایی ایجاد می کنیم.

مرحله هشتم

در مرحله نهایی خمیرها را به آرامی درون سینی فر که کف آن را کاغذ روغنی پهن کرده ایم، قرار می دهیم و در فر قرار می دهیم تا روی آنها طلایی شود سپس از فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.