نکاتی برای داشتن حسی بهتر در طول روز

منبع: فوت و فن

95

1400/7/21

12:41


نکاتی برای داشتن حسی بهتر در طول روز


دکتر دیوید راکِل روزهای خود را با کمک به مردم می‌گذارند تا پاسخ این سؤال را پیدا کند. او مدیر برنامۀ پزشکی منسجم در دانشگاه ویسکانسین است و از نظر او، حس خوب یعنی اینکه بدن و ذهن شما با تمام قوای خود کار کند و شما حس خوبی از تندرستی داشته باشید.
برای اینکه روزبه‌روز حس بهتری داشته باشید، او این نکات را توصیه می‌کند:


در طول روز آفتاب بگیرید
نور آفتاب سروتونین شیمیایی مغز را تحریک می‌کند. این ماده در ایجاد حس شادی در شما نقش دارد.
راکل می‌گوید: «وقتی شما در زیر نور خورشید هستید، از این زمان برای ورزش استفاده کنید تا حالتان بهتر شود». تحقیقات دریافته‌اند که فعالیت جسمی می‌تواند مانند دارو در درمان افسردگی خفیف تا متوسط مؤثر واقع شود و حتی ممکن است در پیشگیری از بازگشت افسردگی بهتر از دارو عمل کند. علاوه بر این، به برطرف کردن اضطراب هم کمک می‌کند.

خودتان را برای خوای خوب آماده کنید
غروب‌ها، وقتی هوا کمی تیره‌ شد، مغز شما هورمونی به نام ملاتونین تولید می‌کند. این هورمون به شما کمک می‌کند که حس خواب به شما دست بدهد. برخی از انتخاب‌ها در طول روز و عصر بر میزان ملاتونین تأثیر می‌گذارد که در عوض در خوب خوابیدن شما نقش دارد. راکل به شما توصیه می‌کند که:
  • حتماً زیر نور خورشید ورزش روزانه داشته باشید. زیرا به شما کمک می‌کند که شب خوب بخوابید. بخشی از آن، به این علت است که ملاتونین به میزان سروتونینی که دارید مربوط می‌شود.
  • دستگاه گرمایشی خود را خاموش کنید. وقتی بدن شما خنک‌تر باشد ملاتونین تولید می‌کند. بنابراین، اگر خیلی گرمتان نباشد، خواب بهتری خواهید داشت.
  • چراغ‌ها را خاموش کنید. اگر اتاق خواب شما کاملاً خاموش نباشد، به اندازه کافی ملاتونین تولید نخواهید کرد.

 

غذاهایی بخورید که حس خوبی به شما می‌دهد
روشی که شما به بدن و ذهنتان سوخت‌رسانی می‌کنید در ایجاد حس قوی یا ضعیف بودن یا متمرکز و حواس‌پرت بودن تفاوت ایجاد می‌کند. این نکات را به یاد داشته باشید:
  • به غذاهایی فکر کنید که رنگ‌های متنوعی دارند و تازه هستند. به این معنی که به جای غذاهای تصفیه‌شده و فرآوری‌شده، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل تازه استفاده کنید.
  • برای سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کاهو جایی اختصاص دهید. او می‌گوید: «این سبزیجات حاوی مواد شیمیایی هستند که سیستم ایمنی شما را محافظت می‌کنند و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند. اینها اَبَرغذاهایی هستند که حس خوبی ایجاد می‌کنند.»
  • از غذاهایی که قند خون را بالا می‌برد پرهیز کنید؛ مانند نوشابه‌های گازدار شیرین‌شده و شیرینی‌های قندی. بدن شما انسولین زیادی ترشح می‌کند و قند خون شما پایین می‌آید. این افزایش و کاهش برای سلامت، تمرکز و میزان انرژی شما خوب نیست.

 

به زمان حال تمرکز کنید
راکل می‌گوید: «اگر بتوانیم بفهمیم که ذهن ما در چه آشفتگی است و  یاد بگیریم تمرکز بیشتری به زمان حال داشته باشیم، این یک دارایی فوق‌العاده برای حس کلی تندرستی ماست. این آشفتگی باعث می‌شود که شما حس بدیی داشته باشید، افسوس گذشته را بخورید و نگران چیزهای بدی باشید که برای شما رخ خواهد داد.
تمرین تمرکز حواس به شما کم می‌کند که با تمرکز بر زمان حال این آشفتگی را کم کنید. برای تمرکز بیشتر، این موارد را امتحان کنید:
  • به رنگ‌ها، صداها و بوهای اطرافتان در هر زمان ممکن توجه کنید.
  • چند دقیقه‌ای به دم و بازدم خود توجه کنید.
  • وقتی افکار نگران‌کننده بروز می‌کند، به جای اینکه به آنها توجه کنید و با آنها بجنگید، بگذارید از ذهن شما بیرون روند.


مثبت بمانید
راکل می‌گوید: «یک اتفاق مشابه می‌تواند بین دو نفر رخ دهد و یکی نسبت به آن نگرش مثبت داشته باشد و دیگری نگرش منفی. بنابراین، سعی کنید جنبۀ خوب چیزها و آدم‌هایی که اطرافتان هستند را ببینید. این کار به شما کمک می‌کند که بدون اضطراب و افسردگی بمانید.»

ارتباط معنوی داشته باشید
راکل ارتباط معنوی را به عنوان وقت گذاشتن برای چیزی که به زندگی شما هدف و معنی می‌دهد تعریف می‌کند. این می‌تواند اعتقادات مذهبی، لذت بردن از طبیعت یا اشتراک گذاشتن لحظات با عزیزان باشد. اگر صبح هیجان‌زده از چیزی بیدار می‌شوید که به شما معنی و هدف می‌دهد، بدن شما تمام تلاش خود را می‌کند تا آن را مداوا کند.

با مردم در اتباط باشید
داشتن شبکۀ حامی خوب دوستان، خانواده، همکاران و دیگر افرادی که به شما اهمیت می‌دهند می‌تواند به شما کمک کند که سالم‌تر بمانید، کمتر استرس داشته و حتی زندگی طولانی‌تری داشته باشید. مدام با این افراد ارتباط برقرار کنید و برای قوی نگه داشتن این روابط کار کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو