آلوئه ورا به عنوان یک گیاه دارویی محبوب هزاران سال است توسط مردم سراسر جهان استفاده می شود. آلوئه ورا گیاهی ضخیم و ساقه کوتاه آب را در برگ های خود ذخیره می کند. این گیاه بیشتر برای درمان آسیب های پوستی شناخته شده است، اما چندین کاربرد مفید برای سلامتی نیز دارد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله فواید بالقوه سلامتی آلوئه ورا را توضیح می دهد.

آلوئه ورا حاوی ترکیبات گیاهی سالم است

صنایع آرایشی، دارویی و غذایی از آلوئه ورا به طور گسترده استفاده می کنند و ارزش این گیاه سالانه 13 میلیارد دلار برآورد شده است. آلوئه ورا به خاطر برگ های سبز ضخیم، نوک تیز و گوشتی اش معروف است که طول آنها به حدود 12 تا 19 اینچ معادل30 تا 50 سانتی متر نیز می رسد.

هر برگ حاوی یک بافت لزج است که آب را ذخیره می کند و این گزینه باعث ضخیم شدن برگ ها می شود. این بافت پر از آب “ژلی” است که مردم با محصولات آلوئه ورا ارتباط می دهند. این ژل حاوی بیشتر ترکیبات فعال زیستی مفید از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است.

آلوئه ورا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند. ژل آلوئه ورا حاوی منبع معتبر آنتی اکسیدان های قوی متعلق به خانواده بزرگی از مواد معروف به پلی فنول است. این پلی فنول ها همراه با چند ترکیب دیگر در آلوئه ورا به جلوگیری از رشد برخی از باکتری ها که می توانند باعث عفونت در انسان شوند، کمک می کند.

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده به عنوان منبع معتبر شناخته می شود. این ویژگی ها می تواند به التیام زخم ها و درمان مشکلات پوستی نیز کمک کند.

آلوئه ورا بهبود زخم را تسریع می کند

مردم اغلب از آلوئه ورا به عنوان داروی موضعی استفاده می کنند و به جای مصرف آن را روی پوست می مالند. در واقع، این دارو سابقه طولانی در درمان زخم ها به ویژه سوختگی ها از جمله آفتاب سوختگی ها دارد.

فارماکوپه دارویی ایالات متحده آماده سازی آلوئه ورا را به عنوان محافظ پوست در اوایل 1810 تا1820 توصیف می کند. مطالعات نشان می دهند این یک درمان موضعی موثر برای سوختگی های درجه اول و دوم است.

به عنوان مثال، یک منبع معتبر از مطالعات تجربی نشان می دهد آلوئه ورا می تواند زمان بهبود سوختگی را در مقایسه با داروهای معمولی حدود 9 روز کاهش دهد، همچنین از بروز قرمزی، خارش و عفونت جلوگیری می کند. شواهدی مبنی بر اینکه آلوئه ورا به درمان انواع دیگر زخم کمک می کند قطعی نیست، اما تحقیقات در این زمینه امیدوار کننده است.

آلوئه ورا باعث کاهش پلاک دندانی می شود

پوسیدگی دندان و بیماری های لثه از مشکلات بهداشتی بسیار شایع هستند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این شرایط کاهش تجمع پلاک یا بیوفیلم های باکتریایی روی دندان ها است. در یک مطالعه شستشوی دهان با اطمینان از 300 فرد سالم، محققان 100 درصد آب خالص آلوئه ورا را با ماده استاندارد دهانشویه کلرهگزیدین مورد مقایسه قرار دادند.

پس از چهار روز استفاده دهانشویه آلوئه ورا به اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک دندان موثر بوده است. یک منبع معتبر مطالعاتی دیگری نیز نشان می دهد فواید مشابه شستشوی دهان با آلوئه ورا در یک دوره 15 تا 30 روزه وجود دارد. آلوئه ورا در از بین بردن باکتری تولید کننده پلاک استرپتوکوک موتانس در دهان، همچنین مخمر کاندیدا آلبیکانس موثر است.

آلوئه ورا به درمان زخم های پوستی کمک می کند

بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی خود دچار زخم های دهانی یا پوستی می شوند. اینها به طور معمول زیر لب، داخل دهان شکل می گیرند و حدود یک هفته دوام می آورند. مطالعات نشان می دهند درمان با آلوئه ورا می تواند روند بهبود زخم های دهان را تسریع کند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه هفت روزه که روی 180 نفر مبتلا به زخم های مکرر دهان انجام شد، استفاده از پچ آلوئه ورا در ناحیه مد نظر در کاهش اندازه زخم ها موثر بوده است. با این حال، این دارو از درمان زخم معمولی کورتیکواستروئیدها بهتر عمل نکرده است. در یکی دیگر از منابع مورد اعتماد، ژل آلوئه ورا نه تنها بهبود زخم های دهان را تسریع می کند بلکه درد ناشی از آن را نیز کاهش می دهد.

آلوئه ورا یبوست را کاهش می دهد

آلوئه ورا به درمان یبوست کمک می کند. این بار این لاتکس است نه ژل آلوئه ورا که مزایای آن را ارائه می دهد. لاتکس به عنوان بقایای زرد چسبناک درست زیر پوست برگ وجود دارد. ترکیب کلیدی مسئول این اثر آلوئین یا باربالوئین نامیده می شود که اثرات ملین آن به خوبی تایید شده است.

با این حال، مردم با استفاده مکرر نگرانی هایی در مورد ایمنی آن دارند. به همین دلیل لاتکس آلوئه از سال 2002 به عنوان داروی بدون نسخه در ایالات متحده در دسترس نبوده است. برخلاف تصور عموم به نظر نمی رسد آلوئه ورا در برابر سایر بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده موثر باشد.

آلوئه ورا ضمن بهبود پوست از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند

شواهد اولیه موجود نشان می دهند ژل آلوئه ورا موضعی می تواند روند پیری پوست را آهسته کند. در مطالعه ای که در سال 2009 روی 30 زن بالای 45 سال انجام شد، مصرف ژل آلوئه ورا خوراکی باعث افزایش تولید کلاژن و بهبود کشش پوست در یک دوره 90 روزه شد.

علاوه بر این، یک منبع مطالعاتی معتبر نشان می دهد آلوئه ورا می تواند به حفظ رطوبت پوست و بهبود یکپارچگی پوست کمک کند که برای بهبود شرایط خشکی پوست گزینه مفیدی محسوب می شود.

آلوئه ورا سطح قند خون را کاهش می دهد

مردم گاهی از آلوئه ورا به عنوان دارویی برای درمان دیابت استفاده می کنند زیرا حساسیت به انسولین را افزایش داده و به بهبود مدیریت قند خون کمک می کند. به عنوان مثال، یک منبع معتبر از هشت مطالعه نشان داد آلوئه ورا به دلیل تاثیرات آن بر کنترل سطح قند خون می تواند برای افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 مفید باشد.

با این حال، کیفیت مطالعات موجود ایده آل نیست، بنابراین دانشمندان در حال حاضر استفاده از آلوئه ورا را برای این منظور توصیه نمی کنند.

خطرات پیرامون مصرف آلوئه ورا

آلوئه ورا یک داروی بی خطر با عوارض جانبی شناخته شده است. منبع معتبر مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه می گوید استفاده موضعی آن به احتمال زیاد بی خطر است. مصرف خوراکی آلوئه ورا به دلیل اثرات ملین آن باعث گرفتگی معده یا اسهال می شود، همچنین برخی گزارش های معتبر از آسیب کبدی مرتبط با استفاده طولانی مدت از مکمل آلوئه ورا وجود دارد، همچنین یک منبع معتبر گزارش می دهد به نظر می رسد عصاره کامل برگ بدون رنگ با خطر ابتلا به سرطان در موش ها ارتباط دارد.

خلاصه

آلوئه ورا دارای طیف وسیعی از خواص درمانی به ویژه به عنوان پماد برای پوست و لثه است. مردم می توانند از ژل آلوئه ورا استفاده کنند یا آن را به صورت مستقیم از برگ گیاه آلوئه بردارند. گزینه های خوراکی باید حاوی عصاره کامل برگ بدون رنگ آلوئه ورا باشد تا خطر را به حداقل برساند. قبل از استفاده از محصولات آلوئه برای درمان بیماری همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی