اقدامات ضروری براسی جلوگیری از آسیب های روانی کرونا

72

1400/7/21

13:35


رئیس اداره مشاوره و کارشناس بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در هفته سلامت روان راه های مدیریت آسیب های روانی کرونا را تشریح کرد.

اقدامات ضروری براسی جلوگیری از آسیب های روانی کرونا

به گزارش بهداشت نیوز،  «علیرضا نیکزاد» گفت:  این روزها خیلی ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند، اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طوفانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می کند و می تواند روی سیستم ایمنی تاثیر منفی گذاشته و بدن را در برابر بیماری ها تضعیف کند.

وی با بیان این که گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می شود، افزود: برای مثال ممکن است باعث شود مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام های درست و دستورالعمل های علمی را ندیده بگیریم. 

نیکزاد ادامه داد: جستجوی مداوم خبر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نامعتبر، عدم اطمینان و بزرگ نمایی خطرات از جمله کارهایی است که فرد مبتلا به اضطراب انجام می دهد و چرخه اضطراب خود و دیگران را بیشتر می کند

وی اضافه کرد: اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بوده اند در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.
«نیکزاد» با مطرح کردن این سوال که اکنون باید با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری چگونه برخورد کنیم، گفت: جهت کنترل اضطراب باید دست هایتان را مکررا بشویید، این راه موثرتری روش برای پیشگیری از بیماری است.

وی با بیان این که به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های دانشگاه های علوم پزشکی بگیرید، اعلام کرد: می توانید سوالات خود را از سامانه سلامت به شماره 190 بپرسید ونیازی نیست بیش از روزی یک یا دو بار اخبار را چک کنید.

وی با اشاره به این که قبل از بازنشر خبر و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید، اضافه کرد: انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل زیاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همه گیر نیست، کشنده ترین بیماری نیز نیست. شاید جالب باشد که بدانید از هر صد نفری که مبتلا به این بیماری می شوند. دو نفر

ممکن است که جانشان را از دست بدهند، در ضمن بعضی از بیماری ها که چندان جدی گرفته نمی شود، مرگ ومیر بالایی دارند، برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سل جان خود را از دست می دهند.

نیکزاد در بخش دیگری از توضیحات خود اعلام کرد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید، تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.

وی با بیان این که برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید، ادامه داد: با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.

وی توصیه کرد: سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش هایی که قبلا برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید. برای مثال روش های آرام سازی را به کار ببرید. خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید یا هر فعالیت لذت بخشی که شما را آرام می کند.

وی همچنین افزود: اگر احساس می کنید تحت فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده با پزشک، روان پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

نیکزاد توضیحاتی نیز در خصوص بایدها و نبایدها در شرایط پر استرس و بحران ارائه و اضافه کرد:  اکثر رفتارها و واکنش هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران های غیر منتظره از خود نشان می دهند، رفتارهای طبیعی است به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیر طبیعی بودن نزنید.

این مسئول با بیان این که از موقعیت هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید. گفت: برای مثال کمتر اخبار را چک کنید و از جمع های پر تنش دوری کنید.

وی خاطرنشان کرد: درمورد نگرانی  واحساساتتان حرف بزنید و از بیان آن ها خجالت نکشید، اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید و بپزیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید.

وی با بیان این که در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید. تاکید کرد: به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید.

ورزش کنید و اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل بیست دقیقه در روز پیاده روی کنید. از روش های آرام سازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفس های عمیق بکشی. در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید. از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید، از مواد یا الکل برای سرکوب حس های منفی استفاده نکنید. در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمی توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حس ها و شرایط خود ندارید به پزشک، روان پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. در صورت نیاز به کمک های پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی به مراگز خدمات جامع سلامت؛ درمانگاه ها، بیمارستان ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید.

موارد فوق نیز  بخش دیگری از توصیه های رئیس اداره مشاوره و کارشناس بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی جهت مدیریت آسیب های روانی کرونا است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو