ریزگردها اطلاع‌رسانی شود تا مردم غافلگیر نشوند

منبع: برترین ها

47

1400/7/21

14:32


رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و عضو شورای شهر پنجم گفت: سازمان محیط زیست در چند سال اخیر مطالعات خوبی در زمینه پایش آلودگی گرد و غبار انجام داده اما هنوز مطالعات آن انتشار عمومی پیدا نکرده و از سازمان محیط زیست درخواست داریم این مطالعات را منتشر کنند.

خبرگزاری برنا: رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و عضو شورای شهر پنجم گفت: سازمان محیط زیست در چند سال اخیر مطالعات خوبی در زمینه پایش آلودگی گرد و غبار انجام داده اما هنوز مطالعات آن انتشار عمومی پیدا نکرده و از سازمان محیط زیست درخواست داریم این مطالعات را منتشر کنند. به ساکنان شهرها باید اطلاع‌رسانی به موقع درخصوص گرد و غبار شود، تا مردم غافلگیر نشوند.

آرش حسینی میلانی، رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و عضو شورای شهر پنجم، درباره آلودگی هوای تهران، گفت: طی دو هفته اول از آغاز مهر ماه ما ۶ روز هوای ناسالم داشتیم این درحالی است که سال گذشته در همین مدت زمانی، وضعیت هوا قابل قبول بود و این نشان می‌دهد صحبت‌های کارشناسانی که هشدار داده بودند این وضعیت هوا مقدمه اثرات تشدید شونده خشکسالی بر آلودگی هواست، درست بوده است. منشا آلودگی غبار به دو مورد ریزگردهای دشت‌ها اطراف و یا گرد و غبار کشورهای اطراف کشور مربوط است.

او افزود: مصوبات کارگروه آلودگی هوا استان تهران درباره کنترل ریزگرد که در سال ۹۷ تصویب شده بود و بودجه آن به منابع طبیعی و محیط زیست اختصاص یافت تا ریزگردهای اطراف را کنترل داشته کنند باید در دستور کار مدیران جدید قرار گرفته و پیگیری شود.

حسینی میلانی تصریح کرد: هشدار و پایش به موقع در زمینه ریزگردها همواره باید مورد توجه جدی سازمان‌های مسئول قرار داشته باشد. ما در کشور معمولا در منشایابی ذرات خوب کار کردیم اما در اطلاع‌رسانی ضعیف‌تر بودیم. سازمان محیط زیست در چند سال اخیر مطالعات خوبی در زمینه پایش آلودگی گرد و غبار انجام داده اما هنوز مطالعات آن انتشار عمومی پیدا نکرده و از سازمان محیط زیست درخواست داریم این مطالعات را منتشر کنند. به ساکنان شهرها باید اطلاع‌رسانی به موقع درخصوص گرد و غبار شود، تا مردم غافلگیر نشوند.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: در پاییز امسال به دلیل اینکه دوره خشکسالی را در چند ماه گذشته طی کردیم و پوشش گیاهی دشت‌های پیرامونی هم ضعیف‌تر شده باید تاب آوری شهر برابر آلودگی غبار افزایش پیدا کند. سال گذشته موضوع مازوت سوزی را داشتیم که شورای شهر واکنش‌های زیادی داشت و پیگیری‌هایی نیز صورت گرفت و به دنبال این بودیم عملکرد دستگاه‌های مسئول شفاف‌سازی شود. امسال نیز ممکن است با کمبود گاز مواجه شویم که همین مسئله باز مشکل مازوت سوزی را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل مطالبه‌گری و پایش شورای شهر در این زمینه مهم است.

او ادامه داد: انتظار می‌رود با بهبود پیدا کردن وضعیت کرونا، طرح ترافیک مجدد مانند سال‌های گذشته از سر گرفته شود به همین دلیل باید شورا اثربخشی و کارآمدی طرح ترافیک بر میزان آلودگی هوا را بررسی کند. درحال حاضر باید شهرداری اثربخشی طرح ترافیک بر آلودگی هوا در شرایط کرونا را با توجه افزایش ترددهای شخصی مطالعه کند تا شورای ششم مسیر بهبود طرح ترافیک را بتواند دنبال کند چراکه در بحث کنترل آلودگی هوا، کارآمدی طرح ترافیک مهم است.

حسینی میلانی درباره وظایف شهرداری در اجرای قانون هوای پاک گفت: شهرداری باید زیرساخت‌های طرح کاهش آلودگی هوا را فراهم سازد که بخشی از آن انجام شده و در ادامه سیستم معاینه فنی به لحاظ پایش دقیق‌تر آلایندها مطابق با برنامه سوم باید ارتقا پیدا کند البته در دوره مدیریت شهری گذشته ظرفیت معاینه فنی چهل درصد افزایش یافته است و معاینه فنی در کنار طرح ترافیک یکی از زیرساخت‌های طرح کاهش است.

عضو سابق شورای شهر تهران اضافه کرد: ستون فقرات برنامه کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است. در چهار سال گذشته برای توسعه مترو ۸۶۳۸ میلیارد تومان اعتبار از منابع شهرداری تخصیص یافته که به دلیل محدودیت‌های مالی، عملکرد آن حدود ۵۶ درصد بوده و در صورت ادامه این شرایط همچنان برنامه توسعه مترو عقب‌تر از آلودگی هوا خواهد بود و این فاصله بیشتر هم خواهد شد.

حسینی میلانی با بیان اینکه در بخش نوسازی اتوبوس وضعیت بغرنج‌تر است، افزود: مدت‌هاست در این زمینه کمک چندانی از دولت دریافت نمی‌شود. در سال گذشته حدود ۲۵۰ عدد اتوبوس و مینی‌بوس را با کمک تولید داخل وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی کردیم اما با توجه به نیازی که شهر در این زمینه دارد بدون کمک دولت، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تبدیل به یک بحران خواهد شد.

او عنوان کرد: کمبود شدید منابع اعتباری در شهر عامل اصلی کندی در توسعه ناوگان مترو و اتوبوس بوده است و امیدواریم مدیریت شهری جدید بتواند به عنوان پایتخت بودن تهران از دولت بودجه بیشتری بگیرد. مدیریت شهری گذشته به اشکال مختلف از دولت وقت همواره این موضوع را پیگیری می‌کردند و مدیریت شهری نیز ۱۶ پیشنهاد را برای بودجه ۱۴۰۰ در مجلس مطرح کرد تا کلانشهرها بتوانند از بودجه کل کشور، برای توسعه حمل و نقل عمومی بودجه مناسبی را دریافت کند که متاسفانه همراهی کافی از سوی مجلس نشد.

حسینی میلانی ادامه داد: وضعیت مالی حمل و نقل عمومی در اثر کرونا دچار مشکلات فراوانی شده است. مترو روزانه قبلا یک میلیون و پانصد هزار نفر را جابه جا می‌کرد اما امروز مسافران کاهش یافته و روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند و امکان افزایش قیمت بلیت با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و دخل و خرج حمل و نقل عمومی متوازن نیست.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه رفع مشکل آلودگی هوا مشارکت گسترده مردم را می‌طلبد، عنوان کرد: بدون مشارکت مردم در حوزه معاینه فنی و اجرای خوب طرح ترافیک نمی‌توان انتظار بهبود داشت. بحث اسقاط خودروهای فرسوده نیز وجود دارد. آیین نامه اجرایی جدید ماده ۸ قانون هوای پاک، که در تیرماه امسال نهایی شده تا اجرایی شدن آن نیازمند پیگیری شورای شهر و مجلس است تا بحث خروج خودروهای فرسوده و آلاینده از شهر مجددا عملیاتی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو