مغز دوم انسان در روده است!/ نقش سیستم عصبی روده‌ای در دستگاه گوارش

166

1400/7/21

17:47


آیا تا به حال عبارت پا مغز دوم ماست را شنیده اید؟ این عبارت را فراموش کنید!! زیرا مغز دوم انسان در دستگاه گوارشی‌اش است.

مغز دوم انسان در روده است!/ نقش سیستم عصبی روده‌ای در دستگاه گوارش

به گزارش بهداشت نیوز، آخرین مطالعات دانشمندان نشان می دهد که سیستم عصبی روده ای (ENS) در برخی از قسمت ها به صورت مستقل از سیستم عصبی مرکزی در حال فعالیت است و تمامی حرکات روده ها و معده برای هضم و جذب غذا را مدیریت می نماید.تا مدت ها روش کارکرد سیستم عصبی روده ای برای دانشمندان مانند یک معمای غیرقابل حل بود تا اینکه محققان دانشگاه فلیندر استرالیا با استفاده از دستگاه های تصویربرداری های-تک حرکات سیستم عصبی روده‌ای را با دقت بسیار زیاد مورد مطالعه قرار دادند و پرده از این راز برداشتند. محققان با مطالعه دقیق نورون‌ها و چگونگی پردازش سیگنال در آنها متوجه شدند که سیستم عصبی روده ای با این که به سیستم عصبی مرکزی متصل است اما فعالیتی مستقلانه دارد، در واقع با کمک سیستم عصبی مرکزی (CNS) کار می کند، اما می تواند برخی از عملکردهای خود را در فرآیند گوارش بدون ارتباط با مغز انجام دهد. عجیب ترین مساله این است که طبق مطالعات دانشمندان، سیستم عصبی روده ای در بدن انسان قبل از سیستم عصبی مرکزی تکامل می یابد.

نقش سیستم عصبی روده‌ای در دستگاه گوارش چیست؟

به سیستم عصبی خودمختار در بدن که شامل سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک می شود ANS گفته می شود و سیستم عصبی روده ای بخشی از ANS است.

ANS مسئول فرایندهای غیر ارادی در بدن است. ENS بخشی از ANS است که عملکردهای گوارشی دستگاه گوارش را تنظیم می کند و نورون های حسی و نورون های حرکتی آن از مری تا راست روده امتداد می یابند و سیگنال های ورودی داخلی را از دستگاه گوارش و سیگنال های ورودی خارجی را از مغز و سایر قسمت‌های ANS برای تنظیم هضم دریافت می کند.

به صورت کلی ENS پاسخ به غذا و نوشیدنی هایی که مصرف می شوند را تنظیم می کند، به عنوان مثال می تواند در صورت مسمومیت غذایی توسط باکتری ها یا ویروس ها پاسخ محرک مناسب مانند اسهال یا استفراغ را ایجاد نماید ولی CNS مسئول کنترل قسمت های مختلف دستگاه گوارش و عملکرد آن، از جمله ترشحات معده و حرکات انقباضی ماهیچه های روده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو