پابجی موبایل درمقایسه با پابجی ویندوز؛ تفاوت‌ها چقدر است؟

پابجی موبایل درمقایسه با پابجی ویندوز؛ تفاوت‌ها چقدر است؟


منبع: فوت و فن

111

1400/7/21

18:25


پابجی موبایل درمقایسه با پابجی ویندوز؛ تفاوت‌ها چقدر است؟

بازی Playerunknown’s Battlegrounds  همانند یک طوفان سهمگین در سال ۲۰۱۷ آمد و بازار دنیای بازی‌های ویدیویی را بلعید و به سرعت تبدیل به بزرگ‌ترین و پربازیکن‌ترین بازی تاریخ تبدیل شد که این مسئله موجب شد تا رکوردی از آن باقی بماند که شکسته شدن آن در آینده نامشخص باشد!

درحالیکه مدت زمان طولانیی شاهد آن بودیم که پابجی روندی یکنواخت و ثابت را در پیش گرفته بود و تغییرات زیادی بر آن اعمال نمی‌شد، اخیرا مشاهده می‌کنیم تیم توسعه دهنده آن برای جلوگیری از ریزش بازیکنان و ثابت نگه داشتن کاربران میلیونی خود اقدام به منتشر کردن بروزرسانی‌ها و حالت‌های خاص بازی بصورت زمانی کرده‌اند که تاثیر زیادی بر افزایش رضایتمندی کاربران داشته است.

اما هدف فراتر از کامپیوترهای شخصی است، چرا که این مسئله امری بدیهیست، هرچه تعداد پلتفورم‌هایی که یک بازی برروی آنان منتشر می‌شود بیشتر باشد تعداد کاربران و درنتیجه سود حاصله بیشتر خواهد شد. پابجی ابتدا برروی کنسول XOne منتشر شد و در ادامه همچون بسیاری دیگر از عناوین محبوب، نسخه‌ای از آن جهت انتشار برروی پلتفورم تلفن‌های هوشمند درنظر گرفته شد.

ماه گذشته سرانجام نسخه موبایل پابجی با نام PUBG Mobile برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و ios منتشر شد و با بازخورد خوبی از طرف کاربران مواجه شد. برای کاربرانی که از قبل پابجی را برروی ویندوز تجربه کرده بودند بسیاری از ساز و کارهای بازی آشناست و فرصت زمان کمتری برای یادگیری آنان نیازمندند، اما بصورت کلی پابجی موبایل تغییرات زیادی کرده است که با توجه به تغییر پلتفورم و شرایط خاص بازیسازی برروی تلفن‌های هوشمند امری بدیهیست.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های بین نسخه موبایل و ویندوز پابجی می‌پردازیم، برای آشنایی با آن‌ها در این مقاله همراه ما باشید.

تغییر سیستم لوت‌ باکس‌ها در راستای رایگان شدن کامل بازی

شاید بزرگ‌ترین تفاوت پابجی و پابجی موبایل همین مسئله باشد، اینکه با یک بازی کاملا رایگان روبه‌رو هستید. در این واقع این تغییر برگرفته از موفقیت عنوان فورتنایت است که بصورت کاملا رایگان عرضه شد و توانست با یک ساز و کار ساده به درآمد میلیون دلاری دست پیدا کند.

دانلود پابجی موبایل و بازی کردن آن کاملا رایگان است و همچون بسیاری از دیگ بازی‌های تلفن‌های هوشمند سیستم دریافت XP و ارتقاء پیدا کردن به همراه مراحل هفتگی یا روزانه، لوت باکس‌های رایگان، جایزه بازگشت به بازی و… نیز در آن وجود دارد تا بازیکنان ترغیب به بیشتر بازی کردن شوند. بیشتر مراحل زمانی بازی شامل کشتن مقدار مشخصی از دشمنان با شرایط مختلف یا دیگر فعالیت‌های ساده است که به سادگی می‌توانید آنان را انجام دهید و از جایزه آن بهره‌ند شوید.

هنگامی که کاربران به اندازه مشخصی امتیاز کسب می‌کنند، بصورت روزانه تا سقف ۵ صندوق جایزه دریافت می‌کنند و همچنین کسب کردن این امتیازها می‌تواند منجر به آزاد کردن آواتارهای جدید شود. در بازی گزینه پرداخت درون برنامه‌ای نیز وجود دارد، اما ساز و کار آن به گونه‌ای است که استفاده از این قابلیت تاثیر مستقیمی برروی روند بازی نخواهد گذاشت و به عبارتی کاربران با پرداخت هزینه نسبت به دیگران در مسیر رسیدن به پیروزی پیشی بگیرند.

با استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای برخی آیتم‌های ظاهری مانند اسکین یا آواتار را کسب می‌کنید که می‌توانید از آنان برای زیباتر کردن تجهیزات خود استفاده کنید.

حالت‌های بازی متنوع‌تر

یکی از نکات جالب درخصوص پابجی موبایل این است که نقشه ابتدایی آن بصورت کامل برای نسخه تلفن‌های هوشمند باز سازی شده است و کاربران در فضایی آشنا شروع به تجربه بازی می‌کنند. اما دیگر نقشه‌های موجود برای بازی اصلی که شامل نقشه بیابانی و نقشه جدید ۴x4 کیلومتری (که هنوز بصورت رسمی عرضه نشده است) همچنان برای نسخه تلفن‌های هوشمند آماده نشده‌اند و مشخص نیست که آیا شاهد عرضه آنان خواهیم بود یا نه.

در بازی می‌توانید بصورت تک نفره، دو نفره و تیمی (که شامل ۳ یا ۴ نفر می‌باشد) مشغول بازی شوید و همانند بازی اصلی به رقابت با دیگر بازیکنان بپردازید. آخرین بروزرسانی عرضه شده برای بازی یک بخش تمرینی برای هدف گیری را به بازی اضافه کرده است که باعث می‌شود هدف گیری شما پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و درحین نبرد کمتر با مشکل روبه‌رو شوید. علاوه بر هدف گیری و تیراندازی می‌توانید رانندگی خود را نیز در این بخش تمرینی ارتقاء دهید و برای یک بازی کوتاه‌ و سریع‌تر به سراغ بخش Arcade Mode بروید که در قسمت کوچکی از بازی رخ می‌دهد و تنها ۲۴ بازیکن در آن شرکت می‌کنند (چیزی شبیه نقشه جدید ۴x4 کیلومتری بازی اصلی) تا کمی تمرین کرده و سپس وارد بازی اصلی شوید.

البته لازم به ذکر است که این حال بازی با رسیدن به لول ۱۰ آزاد می‌شود و برای رسیدن به آن می‌بایست مدتی به سراغ حالت اصلی بازی بروید. بنظر می‌رسد به زودی شاهد ارائه نقشه بیابانی بازی نیز برروی تلفن‌های هوشمند خواهیم بود، تنها باید صبر کرد و منتظر بروز رسانی بعدی ماند.

اضافه شدن سنجنده رنج برروی نقشه کوچک بازی

یکی از اولین تفاوت‌هایی که کاربران نسخه کامپیوتر پابجی متوجه می‌شوند این است که برروی نقشه کوچک بازی یک سنجنده رنج برای محاسبه میدان دید اسلحه و علامت گذاری‌های نقشه قرار داده شده است. این سنجنده برای خود بازیکن و هم ‌تیمی‌های او نیز وجود دارد و حتی نقطه چین‌هایی که مسیر پرواز هواپیما را به شما نشان می‌دهند موجب می‌شوند تا بهتر درخصوص مکانی که می‌خواهید فرود بیایید تصمیم گیری کنید.

می‌توان این خصوصیت را یک قدم رو به جلو برای پابجی دانست که هم اکنون کاربران برروی تلفن‌های هوشمند می‌توانند از وجود آن بهره‌مند شوند. برای اینکه بهتر متوجه تاثیر این سنجنده شوید باید بیان کرد که با وجود آن دیگر نیازی نیست تا برای مشاهده موقعیت هم‌ تیمی‌هایتان نقشه بازی را باز کنید و بوسیله نقشه کوچک بازی به راحتی متوجه همه چیز خواهید شد. همچنین وسایل نقلیه‌ای که اخیرا از آنان استفاده کرده‌اید نیز برروی نقشه علامت گذاری می‌شوند و باعث می‌شوند تا پیشروی به سمت موقعیت مورد نظرتان با سرعت بیشتری صورت گیرد.

طراحی جدید برای کنترل و محیط بازی

محسوس‌ترین و بدیهی‌ترین تفاوتی که میان پابجی موبایل و پابجی ویندوز مشاهده می‌کنید بخش کنترل و محیط داخلی بازی است که با توجه به تغییر پلتفورم و وجود ویژگی‌ها و خصوصیات خاص درخصوص تلفن‌های هوشمند کاملا طبیعیست. طی سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کاربران با عناوین شوتر اول شخص برروی تلفن‌های هوشمند با آن مواجه هستند عدم وجود یک کنترل مناسب و منطقی مانند ترکیب موس و کیبورد برروی این پلتفورم است که بنظر نمی‌رسد مشکلی قابل حل کردن محسوب شود، بلکه تنها امید این است که تیم‌های توسعه دهنده بتوانند ترکیب جدیدی برروی صفحه تلفن‌های هوشمند ایجاد کنند که کمتر موجب حس شدن این خلا شود.

درخصوص عنوانی مانند پابجی که برروی نسخه ویندوز آن و بوسیله استفاده از کیبورد و موس ده‌ها فعالیت متنوع شامل راه رفتن، برداشتنن اشیاء، خوابیدن، نشستن، هدف گیری، خم شدن و… را انجام دهید این مسئله بشدت سخت‌تر می‌شود چرا که فضای صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند محدود است و از طرفی نمی‌توان از حدی بیشتر در آن جزئیات را قرار داد. با وجود تمام این مسائل ترکیب کنترل‌ها و نحوه قرار گیری آنان برروی صفحه (که کاملا قابل تغییر است) به خوبی صورت گرفته است و موجب می‌شود تا کاربران کمتر دغدغه عدم وجود موس و کیبورد را داشته باشند و درحین تجربه بازی با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.

پنجره‌هایی بدون شیشه و عوض شدن طراحی داخلی ساختمان‌ها

با وجود اینکه کلیات نقشه جنگلی پابجی به خوبی در نسخه تلفن‌های هوشمند آن پیاده سازی شده است، اما برخی جزئیات درخصوص ساختمان‌ها و طراحی داخلی آنان طبیعیست که غیرقابل اجرا باشند و به همین خاطر این طراحی‌ها در نسخه پابجی موبایل ساده‌تر شده و از نو طراحی شده‌اند، بصورت کلی می‌توان گفت که دیگر شاهد محیط‌های پیچ در پیچ در ساختمان‌ها نیستیم و فضای داخلی آنان بزرگ و خالیست و از همه مهم‌تر اینکه دیگر پنجره ساختمان‌ها شیشه ندارند.

شاید عدم وجود شیشه به ظاهر ساده و بی‌تاثیر بنظر برسد اما نکته مهم این است که دیگر پریدن از داخل ساختمان‌ها به بیرون یا شلیک از قاب پنجره با صدای شکستن شیشه همراه نیست و کمتر برای دیگر بازیکنان جلب توجه خواهد کرد. این مسائل قطعا تجربه بازی را ساده‌تر کرده است، اما این تغییرات جهت رسیدن به یک پرفورمنس مناسب برروی دستگاه‌های محدودی مانند تلفن‌های هوشمند امری بدیهی و مهم است و این نکته درخصوص پابجی موبایل به خوبی رعایت شده است.

حتی می‌توان گفت پابجی موبایل به نسبت نسخه XOne شاهد یک بازی روان‌تر و بدون مشکل‌تر هستیم که به خوبی می‌تواند کاربران را از خود راضی نگه دارد.

اضافه شدن نشان دهنده جهت برروی نقشه کوچک

یک نکته واضح درخصوص کاربران پابجی برروی تلفن‌های هوشمند این است که بسیاری از آنان برای بازی کردن از هدفون‌های مخصوص گیمینگ یا اصلا از هیچ هدفونی استفاده نمی‌کنند تا متوجه صدای بازی شوند. به همین خاطر تیم توسعه دهنده بازی تصمیم گرفته است با اضافه کردن چند سنجنده و نشان دهنده جهت به بازی کاری کند تا بازیکنان به نسبت نسخه کامپیوتر کمتر به شنیدن صدای بازی نیاز داشته باشند و بتوانند بدون نیاز به آن نیز از اتفاقاتی که پیرامون آنان رخ می‌دهد اطلاع پیدا کنند.

شاید در دنیایی که جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون در آن روز به روز کمتر می‌شود، شاهد تاثیر بیشتری باشیم! زمانی که از راه دور توسط کاربران دیگر اسلحه‌ای شلیک می‌شود، یک علامت کوچک برروی نقشه به شما مکان تقریبی آن را نشان می‌دهد و به همین شکل زمانیکه به سمت شما شلیک می‌شود یک انیمیشن ساده مانند فلش برروی صفحه نمایش داده می‌شود تا جهت شلیک مشخص شود. صدای پا (که در نسخه موبایل بسیار بیشتر و محسوس‌تر شده است) برروی نقشه کوچک بازی نشان داده می‌شود و می‌توانید با توجه به آن از محیط اطرافتان به خوبی مطلع شوید. درواقع تفاوت بین یک بازیکن حرفه‌ای و تازه‌کار توجه به این مسائل است که به سادگی می‌تواند منجر به پیروزی شما شود.

قابلیت لوت کردن خودکار

همانطور که گفته شد بسیاری از شرایط برروی نسخه پابجی موبایل متفاوت است و شما نمی‌توانید آزادانه مانند نسخه ویندوز اقدام به برداشتن اشیاء و تجهیزات از روی زمین کنید. به همین خاطر قابلیتی به بازی اضافه شده است که لوت کردن خودکار نامیده می‌شود و باعث می‌شود تا اگر دستتان خالیست بصورت اتوماتیک اسلحه‌ها از روی زمین برداشته شوند، تجهیزاتی که متناسب با اسلحه شماست به همراه تیر آنان بصورت اتوماتیک برداشته می‌شود، درصورتی که کلاه یا جلیقه درجه پایینی به تن داشته باشید نسخه درجه بالاتر آن بصورت اتوماتیک جایگزین می‌شود و… .

درخصوص پابجی موبایل می‌توان بیان کرد که قابلیت لوت کردن خودکار یک قابلیت مفید و بجا است که موجب می‌شود کاربران توجه بیشتری به بازی داشته باشند تا بررسی محیط اطراف و برداشتن تجهیزات مناسب. اما شما هنوز هم می‌توانید تا بصورت آزادانه صفحه اینونتوری خود را بازی کنید و به تجهیز کردن اسلحه‌هایتان مطابق چیزی که مد نظرتان است بپردازید.

شما می‌توانید در قسمت تنظیمات این قابلیت را خاموش کنید تا تجربه‌ای مشابه نسخه اصلی بازی را برروی تلفن هوشمند خود تجربه کنید، اما این مسئله را به هیچ عنوان توصیه نمیکنیم!

کمتر شدن لگد اسلحه و هدف‌گیری خودکار

یکی از نکاتی که موجب می‌شود تفاوت بین حرفه‌ای‌ها و تازه واردان در پابجی ویندوز مشخص شود کنترل کردن لگد اسلحه است. در پابجی موبایل بدلیل اینکه موسی وجود ندارد تا بوسیله آن بتوانید میزان لگد اسلحه را کنترل کنید و عملا این کار غیر ممکن است، لازم است تا کمی لگد اسلحه کاهش پیدا کند و هدف گیری خودکار نیز به آن اضافه شود. لازم به ذکر است که هدف‌گیری خودکار به معنی تضمین پیروزی نیست و به سادگی می‌توان آن را از تنظیمات بازی غیرفعال کرد تا با یک چالش بزرگ‌تر و سخت‌تر روبه‌رو شوید.

درواقع این قابلیت به شما کمک می‌کند تا علامت هدف گیری زمانی که درمسیر دشمن قرار گرفته‌اید با دقت ضعیفی برروی دشمن قرار گیرد تا این فرآیند نیازمند دقت فراوان مانند نسخه کامپیوتر بازی نباشد و برروی صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند کار را کمی ساده‌تر کند.

همچنین گزینه‌ای در تنظیمات وجود دارد که به شما کمک می‌کند هنگامیکه با چشمی اسلحه زوم کرده‌اید بتوانید با استفاده از ژیروسکوپ یا سنسورهای حساس به حرکت تلفن کمی آن را تکان دهید و کنترل کنید. درمقایسه با هدف گیری اتوماتیک، کمتر شدن لگد اسلحه تاثیر بیشتری بر بازی داشته است و ترکیب آن با هدف گیری خودکار موجب می‌شود تا حمله کردن به سمت دیگر بازیکنان ساده‌تر شود.

همچنین قدرت اسلحه‌ها در پابجی موبایل همانند نسخه کامپیوتر آن است و گرچه هدف گیری با اسنایپرها کمی سخت بنظر می‌رسد، اما یک شلیک صحیح می‌تواند کار را تمام کند!

کنترل وسایل نقلیه بسیار ساده‌تر است

حضور وسایل نقلیه همچون نسخه کامپیوتر بازی در پابجی موبایل بسیار جالب است و همچنان بهترین روشی است که به شما اجازه می‌دهد مسافت‌های طولانی را طی کنید. البته همچنان نیاز دارید تا درصورت تمام شدن سوخت آنان، باک را با بنزین پر کنید و از این نظر مکانیزم استفاده از آنان تغییری نکرده است، اما کنترل کردن آنان به نسبت نسخه کامپیوتر که کاملا رندوم بوده و شاهد رخ دادن برخی اتفاق‌های عجیب غریب درحین رانندگی هستیم ساده‌تر و بهتر شده است.

درواقع می‌توان گفت تجربه یک رانندگی مناسب و صحیح تنها در نسخه موبایل پابجی امکان پذیر است و شما بدون هیچ ترسی می‌توانید به سادگی مسیر مورد نظر خود را در کمال امنیت طی کنید!

درمسابقات رده پایین ربات‌ها نیز حضور دارند

حضور کاربران حرفه‌ای درمیان کاربران تازه وارد همیشه موجب می‌شود تا تعادل بازی به هم خورده و انصاف از بین برود.

به همین خاطر است که درحین شروع بازی و درحالیکه اولین بازی‌های خود را می‌گذرانید شاهد حضور ربات‌ها در بازی خواهید بود که شناخت و تشخیص آنان بسیار ساده است. ربات‌ها بصورت ناگهانی پیدا می‌شوند و شروع به تیر اندازی به سمت شما می‌کنند، پس از اینکه به سمت آنان شلیک می‌کنید بی‌هدف به سمت یک پناهگاه می‌دوند تا جان خود را نجات دهند و درنهایت میمیرند!

البته شاید با یک بازیکن بسیار تازه وارد و ناشی روبه‌رو باشید و خبری از یک ربات نباشد، اما درهرصورت برای بهتر شدن عملکرد کاربران و پیشرفت آنان در بازی، حضور ربات‌ها الزامیست و این مسئله کمک شایانی به بهتر شدن وجود عدالت در بازی کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو