این علائم، هشداری برای سرطان پروستات است

63

1400/7/21

19:53


سرطان پروستات به انگلیسی prostate cancer نامیده می‌شود. سرطان پروستات، مانند سرطان‌های دیگر، رشد نامتناسب سلول‌ها در غده پروستات است.

این علائم، هشداری برای سرطان پروستات است

غده پروستات، جزئی از دستگاه تناسلی مردان است.اندازه‌ای حدود یک گردو دارد و در زیر مثانه و جلوی رکتوم (آخرین قسمت روده) قرار دارد. این غده بخشی از مایع سمینال را برای انتقال و تغذیه اسپرم می‌سازد. همچنین به علت احاطه کردن پیشابراه، در کنترل ادرار نیز نقش دارد. سرطان پروستات اغلب از سلول‌های آدنوکارسینوما تشکیل شده‌است، که از بافت غده‌ای نشأت می‌گیرند. متاستاز به فرایندی گفته می‌شود که سرطان از طریق خون یا سیستم لنفاتیک در بدن منتشر شده و در سایر قسمت‌ها رشد می‌کند. سرطان پروستات اغلب به غدد لنفاوی لگن و همچنین استخوان‌ها متاستاز می‌دهد.

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات در مراحل اولیه ممکن است علامتی ایجاد نکند. اما اگر علامتی داشته باشد ممکن است یک یا چند علامت از علائم اختلال در دفع ادرار:

    اختلال در شروع تخلیه ادرار یا قطع آن یا اختلال در تخلیه کامل مثانه
    فشار کم یا منقطع جریان ادرار
    تکرر ادرار
    همینطور احساس تخلیه فوری غیرقابل کنترل ادرار مخصوصا در شب
    وجود خون در ادرار یا مایع منی
    درد هنگام تخلیه ادرار یا به ندرت درد هنگام انزال و اختلال نعوظ و انزال

علائم سرطان پروستات پیشرفته 

    درد استخوانی دائمی اغلب در ستون فقرات، ران، لگن یا دنده‌ها، کمر درد
    شکستگی استخوانی
    کاهش وزن

اگر سرطان به ستون فقرات متاستاز داده باشد و نخاع را تحت فشار قرار داده باشد می‌تواند علائمی نظیر موارد زیر ایجاد کند.

    ضعف پا
    بی‌اختیاری ادراری و بی‌اختیاری مدفوع

همچنین در صورت انواع دیگر متاستاز به استخوان ممکن است:

    کم‌خونی
    تنگی نفس
    احساس خستگی زیاد
    ضربان قلب بالا
    سرگیجه یا رنگ‌پریدگی.

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

علت سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است. اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالا بر اثر جهش در ‌DNA برخی سلول‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آن‌ها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی نامیرا توده‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

عوامل خطر سرطان پروستات

عواملی هستند که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند:

سن: با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. با افزایش سن بیش از ۵۰ احتمال سرطان پروستات به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

نژاد: دیده‌شده‌است که به دلایل نامشخص احتمال ابتلا به این بیماری در مردان سیاه‌پوست بیش از سایر مردان است.

سابقه خانوادگی: اگر در خانواده مردی مبتلا به سرطان پروستات شود، خطر ابتلا در سایر مردان خانواده افزایش می‌یابد. همچنین سابقه خانوادگی وجود ژن‌هایی که احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهند (BRCA1 یا BRCA2) یا سابقه خانوادگی نزدیک سرطان سینه‌، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی: با وجودی‌که علت این ارتباط نامشخص است دیده شده‌است که سرطان در کشورهایی که مصرف گوشت و لبنیات پرچرب بالاست بیشتر دیده می‌شود. همچنین رژیم غذایی که میوه و سبزیجات کمی داشته باشد خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

چاقی: مردان چاقی که سرطان پروستات در آن‌ها تشخیص داده می‌شود با احتمال بیشتری دچار انواع پیشرفته هستند که به درمان به سختی پاسخ می‌دهند.
برخی عوامل از جمله سیگار کشیدن، التهاب پروستات، بیماری‌های منتقله از راه جنسی، وازکتومی و مواجهه با برخی مواد شیمیایی، نیز به عنوان عوامل خطر ابتلا به سرطان مطرح هستند اما هنوز تاثیر آن‌ها به طور دقیق مشخص نشده‌است.

منبع: دکتر تو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو