«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات برجامی در وین، پایتخت اتریش در پیامی به سفر خود به تهران در هفته جاری اشاره کرد و خواستار ازسرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای شد.

مورا در پیامی توییتری نوشت: «به تهران سفری خواهم داشت، جایی‌که در این مقطع حساس زمانی با همتای ایرانی خود مذاکراتی خواهم داشت. به عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای، ضرورت ازسرگیری مذاکرات برجامی را مطرح خواهم کرد.»

او در ادامه افزود: «برای آن‌که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد، ازسرگیری مذاکرات از جایی‌که ماه ژوئن (خرداد ماه) گذشته متوقف شد، امری مهم و ضروری است.»

شب گذشته خبرنگار الجزیره از سفر قریب الوقوع انریکه مورا به ایران خبر داد و اعلام کرد: «هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در زمینه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران و همچنین برای انجام تماس‌هایی با دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کند.»

یک مقام اروپایی بلندپایه نیز به شبکه الجزیره گفت: «تاکنون زمان ازسرگیری مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران مشخص نشده است.»

این مقام اروپایی همچنین گفت: «تهران برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده، اما زمانی برای آن تعیین نکرده است.»  

تاکنون ۶ دور مذاکره میان مقام‌های مختلف درباره احیای برجام در وین اتریش انجام شده است. بنابر اعلام مقام‌های مختلف تاکنون پیشرفت خوبی حاصل شده است، اما اختلافاتی پابرجاست. آمریکا که با خروج یکجانبه از این توافق، تحریم‌های ایران را در عهدشکنی آشکار بازگرداند اکنون می‌گوید توپ در زمین ایران است در حالی که نشان داده است که به عهد خود وفادار نیست.