اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن

اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن


80

1400/7/22

08:25


بانوی قهرمان موتورسواری ایران سبک زندگی یک ورزشکار حرفه ای را متفاوت دانست و گفت: کسی که ورزش حرفه ای انجام می دهد در زندگی اش هدف مشخصی دارد، برای رسیدن به آرزوهایش تلاش زیادی می کند و هیچ چیز نمی تواند مانع فعالیت و موفقیتش شود.

اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن

حسابداری خوانده اما از کودکی عاشق موتور و موتور سواری است طوریکه بعنوان اولین قهرمان سال موتورسواری بانوان ایران شناخته شد و از جمله رتبه های درخشان بین المللی او در این رشته ورزشی می توان به کسب رتبه نخست او در مسابقات آلمان و انتخاب او به عنوان بایکر نمونه در ایتالیا اشاره کرد.

ناگفته نماند بهناز شفیعی در سال 2015 جزء پنج زن قدرتمند جهان شناخته شده است . آنچه می خوانید گفتگوی جذاب و صمیمانه ی خبرنگار بهداشت نیوز با این بانوی قهرمان موتور ریس ایران است؛

چرا رشته ی موتور سواری؟

شفیعی گفت: از سال 83 موتور سواری را آغاز اما از سال 92 آن را به طور حرفه ای دنبال می کنم. در واقع جرقه ی فعالیت جدی من در رشته ی موتورسواری از سفری که با خانواده به زنجان داشتم زده شده! من در مسیر سفر، خانمی را دیدم که سوار موتور بود و همان جا علاقه و انگیزه ای که از دوران کودکی به موتور سواری داشتم در من قوت گرفت.

وی افزود: زمانی که می خواستم موتورسواری را شروع کنم ، خیلی ها من را از ادامه راه مأیوس کردند؛ مثلا به من می گفتند این رشته ممنوع است یا خانم ها اجازه موتورسواری ندارند و مسابقات برای خانم های ایرانی در این رشته ورزشی برگزار نمی شود.

اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن

نگاه سنتی جامعه به موتورسواری خانم ها

این بانوی قهرمان موتور سواری اظهار داشت: در جامعه ما خانواده های سنتی مخالف این هستند که دختر خانمشان خلاف شرع و عرف عمل کند و موتور سواری را مناسب خانم ها نمی دانند و از طرف دیگر آقایانی که قهرمان این رشته بودند هم اوایل شروع فعالیتم نمی خواستند قبول کنند که یک خانم این رشته را انجام بدهد ولی به مرور فرهنگسازی شد.

شفیعی تأکید کرد: من حتی اوایل شروع موتور سواری برای رفتن به پیست با موتورم ترس و دلهره داشتم و در شرایط سختی آموزش می دیدم و پیست های استاندارد در رشته های کراس و موتور ریس نداشتیم که پس از مدتی شرایط بهتر شد.

ممانعت های خانواده و جامعه مانع فعالیت و موفقیتم نشد

وی گفت: در راه رسیدن به هدفم استوار بودم و محدودیت ها و ممانعت ها نتوانست جلوی فعالیتم را بگیرد و خیلی برای هموار کردن این مسیر برای بانوان دیگر تلاش های زیادی کردم مانند برگزاری مسابقات و تمریناتشان در داخل پیست آزادی.

این بانوی ورزشکار از افزایش خانم های علاقمند به رشته موتور سواری ابراز خوشحالی کرد و بیان کرد: من هم اگر فرزند دختری داشته باشم که به رشته ی موتورسواری علاقه داشته باشد حتما او را برای مسابقات خارجی آماده می کنم زیرا متأسفانه در داخل هر مقدار هم بخواهید قهرمان شوید چون حمایت کافی وجود ندارد آینده ای در این رشته نخواهید داشت.

اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن

همه ی هزینه های ورزشی ام به عهده خودم است/ اعزام به تیم ملی در رشته موتور سواری بانوان نداریم

شفیعی با اشاره به اینکه فعلا در حال آماده سازی برای رسیدن به مسابقات بین المللی است، ادامه داد: هزینه های سفرم بسیار بالاست و چون فدارسیون ورزشی این هزینه ها را تامین نمی کند و باید از هزینه ی شخصی خرج کنم کمی دچار محدودیت هستم. در واقع فدراسیون فقط نامه نگاری ها را برای اعزام ما انجام می دهد و تمام هزینه ها با خودمان است و مجبوریم اسپانسر آزاد بگیریم.

قهرمان موتور ریس ایران گفت: هنوز هم برای تردد با موتور از خانه تا پیست مشکل داریم و لوازم موتور خیلی گران است و برخی لوازم آن هم به دلیل تحریم ها اصلا پیدا نمی شود. از طرفی با اینکه ورود خانم ها به پیست موتور سواری حل شده اما وقتی اعزام به تیم ملی در رشته موتور سواری نداریم و درآمدی نمی توانیم از آن در داخل کشور کسب کنیم ، کمی دلسرد کننده است.

خاطره ی ورزشی؛ زمین خوردم اما عقب نکشیدم

وی اضافه کرد: بعد از ورزش حرفه ای سبک زندگی ام خیلی تغییر کرد چون توانستم ورزشی را که از کودکی رویایم بود ادامه دهم و الان وقتی روی موتور هستم، حس آزادی و قدرت دارم و همین انگیزه و امید من برای ادامه زندگی و باعث آزاد شدن ذهنم از مسائل مختلف است.

اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن

شفیعی یکی از خاطرات ورزشی اش را هم برایمان گفت: اولین مسابقه ای که می خواستم شرکت کنم، قبل مسابقه در حین تمرین زمین خوردم و از نظر جسمانی و موتوری برای مسابقه آماده نبودم و از طرفی مجبور بودم به عنوان فرد سوم در خط شروع بایستم و همین مساله انگیزه ام را کمتر می کرد و حتی می خواستم انصراف بدهم.

وی خاطرنشان کرد: اما به خاطر مادرم و تشویق های اطرافیان عقب نکشیدم و مسابقه را شرکت کردم اتفاقا اول هم شدم. به نظر من خوب است همه ی افراد در زندگی از کاری که به آن علاقه دارند عقب نکشند و تا پایان راه ادامه دهند.

ورزش به خانم ها عزت نفس می دهد/ به خاطر کرونا ورزش را تعطیل نکردم

این بانوی ورزشکار گفت: خانم های ایرانی متاسفانه برای کارهایی که به آن علاقه دارند بهانه می آورند در حالیکه هر کس باید خودش شرایط لازم را برای رسیدن به هدفش فراهم کند. خانم ها با ورزش کردن علاوه بر سلامت جسمانی و تناسب اندام، از نظر روحی نیز در زندگی شخصی تغییر می کنند و عزت نفس و فروتنی آن ها بالاتر می رود.

شفیعی افزود: حتی خانم ها با یک پیاده روی ساده و نرمش می توانند به ترشح ماده دوپامین در مغز خود کمک کنند و همین باعث ایجاد شادیشان می شود . در نتیجه به لحاظ شخصیتی، فیزیکی و ذهنی تقویت می شوند و اعتماد به نفسشان بالا می رود.

اختصاصی| بهناز شفیعی می گوید؛ از عشق به موتور تا پنج زن قدرتمند جهان شدن

قهمرنان موتور ریس ایران با تاکید بر اینکه کرونا مانع ورزش کردنش نشده به بهداشت نیوز گفت: پس از شیوع ویروس در فضای باز پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری را انجام دادم که بدنم خیلی افت نکند و به تازگی هم دوباره تمرینات جدی موتور سواری را برای آماده شدن برای مسابقات بین المللی شروع کرده ام.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو