قرار است انتخابات سراسری در این کشور روز ۳۱ اکتبر و پس از انقضای دوره چهارساله نمایندگان مجلس سفلی (روز ۲۱ اکتبر) برگزار شود.

در تاریخ پساجنگ ژاپن، این نخستین باری است که انتخابات سراسری در این کشور پس از انقضای دوره نمایندگی برگزار می‌شود.افزون بر این فاصله زمانی میان انحلال مجلس سفلی و روز رأی دهی کوتاه‌ترین دوره زمانی خواهد بود.

گفتنی است، «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر تازه منصوب ژاپن، روز ۲۹ سپتامبر سال جاری در انتخابات تعیین رئیس برای حزب حاکم «لیبرال دموکراتیک» پیروز شد و در روز ۴ اکتبر در پارلمانی که تحت کنترل یک دولت ائتلافی به رهبری حزب متبوعش قرار داشت، به مقام نخست وزیر انتخاب شد.

فومیو کیشیدا امیدوار است که در انتخابات سراسری پیش رو برای سیاست‌های خود در زمینه بهبود اقتصاد آسیب دیده ژاپن از شیوع کرونا و توسعه تدابیر مناسب در جهت مقابله با این همه گیری، حمایت عمومی گسترده‌تری را به دست آورد.

نخست وزیر جدید ژاپن در نخستین سخنرانی رسمی خود وعده دستیابی به رشد اقتصادی در «شکل جدیدی از سرمایه داری» و همچنین باز توزیع منافع حاصل از این موفقیت برای ساخت یک طبقه متوسط قدرتمندتر در کشورش را داد؛ هرچند که وی به تازگی تأیید کرده است که ژاپن باید دستیابی به رشد اقتصادی را پیش از باز توزیع ثروت محقق سازد.

بنا به بررسی شبکه خبری کایودو، نرخ محبوبیت کابینه فومیو کیشیدا در حال حاضر حدود ۵۵.۷ درصد است.