پوتین: می‌توانم دوباره نامزد انتخابات شوم

منبع: برترین ها

47

1400/7/22

10:46


رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای به طیفی از مسائل از جمله بحران گاز اروپا، سیاست داخلی و اقتصاد جهانی پرداخت. او گفت طبق قانون می‌تواند دوباره نامزد انتخابات شود اما هنوز تصمیمی نگرفته است. او همچنین ناوالنی را قانون‌شکنی توصیف کرد که پشت فعالیت سیاسی پنهان شده است.

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای به طیفی از مسائل از جمله بحران گاز اروپا، سیاست داخلی و اقتصاد جهانی پرداخت. او گفت طبق قانون می‌تواند دوباره نامزد انتخابات شود اما هنوز تصمیمی نگرفته است. او همچنین ناوالنی را قانون‌شکنی توصیف کرد که پشت فعالیت سیاسی پنهان شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه چهارشنبه در مصاحبه با شبکه سی.ان.بی.سی در مسکو درباره نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کشورش گفت: نه، من ترجیح می‌دهم از پاسخ به چنین سوالاتی اجتناب کنم، این پاسخ همیشگی من است. زمان زیادی تا انتخابات آینده باقی مانده است. گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع اوضاع را بی‌ثبات می‌کند. اوضاع باید آرام و پایدار باشد تا همه نهادهای دولتی با اطمینان کار کنند و با آرامش به آینده نگاه کنند. بله، قانون اساسی به من اجازه می‌دهد این کار را انجام دهم و برای دوره بعدی نامزد شوم، اما هنوز هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

در این مصاحبه که در وب‌سایت کرملین منتشر شده است، پوتین همچنین گفت دلار آمریکا در حال تضعیف موقعیت خود به عنوان ارز ذخیره جهان است. او تاکید کرد: دلار موقعیت خود را به عنوان ارز ذخیره جهان تضعیف می‌کند. حجم تسویه حساب‌ها به دلار در حال کاهش است و حجم ذخایر شخصی کشورهای جهان به دلار هم کاهش می‌یابد. اما ما علاقه‌ای به توقف کامل پرداخت‌ها به دلار نداریم و فعلا به مثلاً پرداخت منابع انرژی به دلار و عمدتا برای نفت، راضی هستیم. اما اگر سیاست مقامات آمریکایی همانطور که قبلاً اشاره کردم ادامه یابد، ما مجبور نیستیم کاری انجام دهیم، ایالات متحده خود اعتماد به دلار را تضعیف می‌کند.

پوتین گفت وقتی ایالات متحده از دلار آمریکا به عنوان ابزار تحریم استفاده می‌کند، مرتکب اشتباه بزرگی شده و به خود آسیب می‌رساند.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که تشکیل بلوک‌های نظامی نظیر آکوس (AUKUS) ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند چون تشکیل ائتلاف‌هایی علیه کشورهای دیگر اقدام مناسبی نیست.

ولادیمیر پوتین گفت: ایجاد بلوک‌هایی از جمله مورد ذکر شده بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا، بی‌شک ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، زیرا از نظر من دوست بودن با یکدیگر خوب است، اما دوستی علیه کسی بد است. این باعث تضعیف ثباتی می‌شود که ما درباره آن صحبت می‌کنیم و به آن اهمیت می‌دهیم.

رهبر روسیه ابراز امیدواری کرد که عقد پیمان امنیتی آکوس باعث ایجاد تنش بیشتر در منطقه آسیا - اقیانوسیه نشود.

پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه به مساله رمز ارزها پرداخت و گفت رمز ارز می‌تواند یک واحد پرداخت باشد، اما بسیار ناپایدار است و پرداخت بهای منابع انرژی با آن هنوز زود است. او به سی.ان.بی.سی گفت: هنوز زود است در مورد آن صحبت کنیم. البته رمز ارز می‌تواند یک واحد پرداخت باشد، اما بسیار ناپایدار است. به نظر من برای انتقال وجوه از مکانی به مکان دیگر بله، اما برای استفاده از آن در تجارت، به ویژه تجارت منابع انرژی هنوز زود است.

رهبر کرملین همچنین گفت، اقتصاد کل جهان به وضعیت اقتصاد آمریکا بستگی دارد و روسیه به عدم جهش در آنجا تمایل دارد. او تاکید کرد: ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان است و از فناوری بسیار بالایی برخوردار است. کل اقتصاد جهان به وضعیت اقتصاد آمریکا بستگی دارد و ما به طور عینی علاقمند به عدم وجود ناآرامی‌ها و جهش‌ها هستیم، اما این به ما بستگی ندارد.

پوتین گفت که مسکو با دقت آنچه رخ می‌دهد، زیر نظر دارد، تحلیل می‌کند و گام‌های ضروری به منظور تضمین منافع بلندمدت خود را بر می‌دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین چهارشنبه در واکنش به پرسشی درباره الکسی ناوالنی، چهره محبوس اپوزیسیون روسیه گفت که کشورش قرار نیست کسی را تحت شرایط انحصاری قرار دهد، از جمله کسانی که قانون را نقض کرده‌اند و در پشت فعالیت‌های سیاسی پنهان شده‌اند.

پوتین به سی.ان.بی.سی گفت: فردی که شما به آن اشاره کردید، در زندان است.

به گفته او، علاوه بر ناوالنی کسان دیگری هم هستند که قوانین روسیه را نقض کرده‌اند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما قرار نیست کسی، از جمله کسانی را که در پشت فعالیت‌های سیاسی پنهان شده‌اند، در شرایط خاص قرار دهیم.

ولادیمیر پوتین همچنین چهارشنبه به این شبکه خبری گفت که کشورش از انرژی به عنوان سلاح علیه اروپا استفاده نمی‌کند و اینکه روسیه آمادگی دارد تا به این منطقه که بحران انرژی آن ادامه دارد، کمک کند. او گفت: ما از هیچگونه تسلیحاتی استفاده نمی‌کنیم. حتی در سخت‌ترین دوران جنگ سرد، روسیه عموما تعهدات قراردادی خود و تامین گاز به اروپا را انجام داده است.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کشورش جلوی تامین گاز به اروپا را گرفته است، این اتهامات را "چرندیاتی با انگیزه سیاسی" خواند و گفت: هیچ چیز در حمایت از این ایده وجود ندارد که ما از انرژی به عنوان یک نوع سلاح استفاده می‌کنیم. برعکس، روسیه در حال توسعه صادرات خود به اروپاست.

این مصاحبه پوتین در حاشیه هفته انرژی روسیه انجام شد و پیش از آن او گفته بود که اروپا نباید در این بحران انرژی به دنبال مقصر باشد و اینکه کشورهای اروپایی در تابستان اقدامات کافی برای ذخیره گاز انجام نداده‌اند.

پوتین خطاب به حاضران در این نشست گفت: بهای بالاتر گاز در اروپا نتیجه کسری انرژی است و نه بر عکس و برای همین است که ما نباید وارد بازی پیدا کردن مقصر شویم. این کاری است که شرکای ما تلاش دارند انجام دهند. بازار گاز اروپا متعادل و قابل پیش‌بینی نیست. دلیل اصلی این موضوع این است که همه چیز در این بازار به تولیدکنندگان بستگی ندارد، بلکه مصرف‌کنندگان گاز هم نقش دارند. بحران گاز اروپا تا حد زیادی تقصیر خود آن است و دیگر تامین‌کنندگان از جمله ایالات متحده هم عرضه خود را به این منطقه کاهش داده‌اند.

روسیه، یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان گاز طبیعی اروپا، متهم شده است که به عمد عرضه را محدود می‌کند. بهای عمده فروشی گاز از ماه ژانویه تاکنون ۲۵۰ درصد بالا رفته که باعث جهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان عادی و کسب و کارها شده است. جهش فوق‌العاده بهای انرژی دلایل مختلفی دارد که از جمله به افزایش شدید تقاضا برای گاز طبیعی در پی بهبود اقتصادی بعد از پاندمی کرونا مربوط می‌شود.

پوتین چهارشنبه در مجمع انرژی در مسکو گفت "خیلی مهم است" که "مکانیسمی بلندمدت برای ایجاد ثبات در بازار انرژی" پیشنهاد شود. پوتین تاکید کرد که غول گازی روسیه، گازپروم، در حال عرضه حداکثر سطح ممکن گاز به اروپا براساس قراردادهای فعلی است و اگر درخواست شود حاضر است بیشتر هم عرضه کند.

او گفت: هر چقدر که شرکای ما بخواهند آن را افزایش خواهیم داد. هیچ درخواستی رد نشده است، حتی یکی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو