۱۰ فیلم از «آکیرا کوروساوا» که دیدنشان ضروری است

۱۰ فیلم از «آکیرا کوروساوا» که دیدنشان ضروری است


منبع: فوت و فن

62

1400/7/22

11:45


۱۰ فیلم از «آکیرا کوروساوا» که دیدنشان ضروری است

همواره از «آکیرا کوروساوا» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین فیلمسازان تاریخ سینما یاد می‌شود؛ برای همین تصمیم گرفتیم تا ۱۰ شاهکار از میان ۳۰ فیلم این کارگردان ژاپنی انتخاب کرده و به شما معرفی نماییم.

 

۱- فیلم Drunken Angel ساخته‌‌ی سال ۱۹۴۸

بیشتر آثار اولیه‌ی «کوروساوا» رگه‌هایی وطن پرستانه داشتند، اما فیلم Drunken Angel متفاوت بود و باعث ایجاد مشکلات جدی بین او دولت وقت ژاپن گردید. داستان این فیلم در مورد یک پزشک دائم الخمر است که سعی دارد کشورش را از منجلابی که جنگ جهانی دوم به وجود آورده، خارج نماید.

۲- فیلم Stray Dog ساخته‌‌ی سال ۱۹۴۹

فیلم Drunken Angel آغاز همکاری بلند مدت «کوروساوا» و «توشیرو میفونه» بود. در این فیلم «میفونه» نقش یک پلیس را بازی می‌کند که سلاحش را گم کرده و با گذشت زمان، پیدا کردن آن برای او تبدیل به یک عقده‌ی روانی می‌شود. این اثر که در گرمای سوزان تابستان فیلمبرداری شده، هم احساسات «کوروساوا» در مورد ژاپن آن زمان و افراد حاکم بر آن را نشان می‌دهد، و هم نشان دهنده‌ی تحسینی است که وی برای فیلم‌های آمریکایی آن دوره قائل بود.

۳- فیلم Rashomon ساخته‌‌ی سال ۱۹۵۰

 

فیلم Rashomon با دریافت جوایزی از مراسم اسکار و جشنواره‌ی ونیز نه تنها باعث آشنایی مردم جهان با «کوروساوا» گردید، بلکه به عنوان استاندارد سینمای عصر جدید ژاپن نیز در نظر گرفته شد. این فیلم از چند دیدگاه‌ مخالف روایت شده و داستان به دام افتادن زن و شوهری توسط یک راهزن را روایت می‌کند. این نوع روایت داستان همراه با فیلمبرداری صاحب سبک، Rashomon را به یکی از شاهکارهای به یاد ماندنی «کوروساوا» تبدیل کرده است.

۴- فیلم The Idiot ساخته‌‌ی سال ۱۹۵۱

علی‌رغم مخالفت‌های شدید «کوروساوا»، بیش از ۴ ساعت از زمان این فیلم حذف شد. داستان The Idiot از رمانی به همین نام که توسط «داستایوفسکی» نوشته شده است، اقتباس شده بود و مخاطب در آن با یک زندانی جنگی تازه آزاد شده و دوست دمدمی‌مزاج‌ او همراه می‌شود.

۵- فیلم Ikiru ساخته‌‌ی سال ۱۹۵۲

فیلم Ikiru با نشان دادن آخرین قسمت از زندگی یک مرد میان‌سالِ حقوق بگیر، طرف انسان دوستانه‌ی «کوروساوا» را به مخاطب نشان می‌دهد. داستان در مورد یکی از ماموران دولتی است که متوجه می‌شود سرطان دارد ناامیدی شدیدی وی را فرا می‌گیرد. اما هنگامی که او می‌فهمد در پایان یک پروژه‌ی خاص رستگاری انتظارش را می‌کشد همه چیز تغییر می‌کند؛ پروژه‌ای که اگر کاراکتر دکتر در فیلم Drunken Angel آن را می‌دید، حتما آن را تایید می‌کرد.

۶- فیلم Seven Samurai ساخته‌‌ی سال ۱۹۵۴

 

Seven Samurai داستان ۷ سامورایی را به تصویر می‌کشد که از مردم روستا در برابر راهزن‌ها دفاع می‌کنند. در آن زمان، این فیلم بزرگترین اثر سینمایی ژاپن محسوب می شد؛ چه از نظر بودجه و چه از نظر میزان فروش. این فیلم تاثیر فراوانی روی سینمای غرب داشت و همواره از آن به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ «کوروساوا» یاد می‌شود.

۷- فیلم Throne of Blood ساخته‌‌ی سال ۱۹۵۷

 

«کوروساوا» در اقتباس «مکبث» و روایت آن در قالب ژاپن قرون وسطی بسیار عالی عمل کرده است. این فیلم یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از این داستان «شکسپیر» است و در آن «میفونه» نقش یک سامورایی را بازی می‌کند که در میان دنیایی پر از خشونت، زیبایی و طعنه قرار گرفته است.

۸- فیلم The Hidden Fortress ساخته‌‌ی سال ۱۹۵۸

 

فیلم The Hidden Fortress تلفیقی از سینمای ژاپن و هالیوود است. داستان در مورد گروهی از افراد بدکار است که سعی دارند یک شاهزاده خانم را مکانی امن ببرند و در نهایت به او کمک کنند تا سرزمینش را پس بگیرد. گفته می‌شود این فیلم منبع اصلی داستان مجموعه‌ی «جنگ ستارگان» نیز بوده است.

۹- فیلم Yojimbo ساخته‌‌ی سال ۱۹۶۱

 

داستان یک جنگوی تنها و بدون نام که هم در طرف خلافکاران و هم در طرف محافظان قانون قرار دارد. این فیلم یکی دیگر از آثار تاثیرگذار سینما محسوب می‌شود و «سرجو لئونه»ی بزرگ نیز برای ساخت کاراکترهای فیلم‌هایش از آن الهام گرفته است.

۱۰- فیلم Ran ساخته‌‌ی سال ۱۹۸۵

در دهه‌ی پایانی عمرش، «کوروساوا» تلاش‌های زیادی برای ایجاد آزادی هنری انجام داد و مجبور شد از سرمایه‌گذارهای خارجی برای ساخت فیلم‌هایش استفاده کند. این فیلم رنگی که کم و بیش از داستان «شاه لیر» اقتباس شده بود، بار دیگر ثابت کرد که «کوروساوا» همواره و در هر شرایطی توانایی خلق یک شاهکار سینمایی را دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو