می‌دانید خاکستر سیگار چه تاثیراتی روی خاک دارد؟

منبع: فوت و فن

63

1400/7/22

11:50


می‌دانید خاکستر سیگار چه تاثیراتی روی خاک دارد؟

یک فرد سیگاری، سیگاری را روشن می‌کند آن را می‌کشد و سپس ته سیگار را روی زمین می‌اندازد. چند بار با این صحنه مواجه شدید؟ احتمالا آنقدر این حرکت را دیدیده اید که دیگر برای‌تان عادی شده. اما می‌دانید سیگاری که روی زمین می‌افتد و خاکستر آن چه تاثیراتی روی خاک می‌گذارند؟

فرد سیگاری احتمالا فکر می‌کند خب یک ته سیگار کوچک که ضرری ایجاد نمی‌کند و تغییری در محیط زیست ایجاد نمی‌کند. اما در واقع یک ته سیگار نیست، ته سیگارهایی است که هر لحظه روی زمین انداخته می‌شوند و اگر کنار هم جمع‌شان کنید به بزرگ یک تپه، روی هم جمع می‌شوند. سالانه در جهان ۴٫۵ تریلیون ته سیگار دور انداخته می‌شود، در این مقیاس ته سیگار تاثیر زیادی روی خیابان‌ها، خاک و محیط زیست‌مان می‌گذارد و صد البته که احتمال آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

اجزا سمی

تنباکو حاوی فلزات سنگین و دیگر مواد شیمیایی است که می‌تواند موجوداتی را که این ته سیگارها را به اشتباه می‌خورند مسموم کند. این عناصر سمی همچنین به درون خاک و آب هم راه می‌یابند. تجمع این عناصر مضر در خاک، تعادل شیمیایی خاکو اسیدیته آن را تغییر می‌دهد، که این هم به نوبه خود بر روی زندگی و سلامت گیاهانی که در خاک می‌رویند تاثیر می‌گذارد. مضرترین موادی که در خاکستر سیگار وجود دارند سرب، نیکل، تیتانیوم و روی هستند که به سرعت وارد خاک و آب می‌شوند و در آنجا به طور گسترده تجمع می‌یابند. طی هفته‌ها و به تدریج عناصری مانند آهن، باریم، استرونتیوم و منگنز شسته می‌شوند و خارج می‌شوند.

باقی مانده‌های کثیف

اکثر مردم فکر می‌کنند تنباکو و کاغذ ته سیگار و فیلتر آن موادی تجزیه پذیر هستند و به زودی جذب خاک می‌شوند. تنها قسمت کوچکی از این فرض درست است. فلزات از خاکستر سیگار به درن خاک و آب نفوذ می‌کنند و به سختی و به کندی تجزیه می‌شوند و ممکن است تا دهه‌ها در خاک باقی بمانند. این باقی مانده‌های خطرناک بر گیاهانی که درون خاک می‌رویند و حیواناتی که در آن منطقه زندگی می‌کنند و از این گیاهان تغذیه می‌کنند و یا از آب آلوده می‌نوشند تاثیر می‌گذارد. رادیواکتیوتیه‌‌ای که از فسفات‌هایی که معمولا برای بارور کردن گیاه تنباکو از آن استفاده می‌شود، منشا می‌گیرد، ممکن است برای سال‌ها در خاک باقی بماند. تجزیه فیلتر سیگار که از استات سلولز که یک نوع پلاستیک است ساخته می‌شود، ۱۲ سال طول می‌کشد! پس اصلا فکر نکنید ته سیگاری که روی زمین انداخته می‌شود نهایتا تا هفته بعد غیب و جذب می‌شود، خیر این ته سیگار ممکن است به اندازه عمر خود شما روی زمین بماند و بر آن تاثیر مخرب بگذارد.

چرخه آلودگی

گیاه تنباکو فلزات سنگینی مانند روی، کادمیوم و سرب را جذب می‌کند و از این فلزات برای تغذیه و آفت کشی گیاهان تنباکو استفاده می‌شود. این فلزات درون برگ تنباکو ذخیره می‌شوند و در نتیجه به سیگاری که با آن ساخته می شود منتقل می‌شوند. به علاوه آسیبی که به افراد سیگاری وارد می‌شود، این فلزات سنگین از طریق خاکستر زسیگاری که روی زمین ریخته می‌شود وارد خاک می‌شوند و علاوه بر آلوده کردن خاک، در نهایت وارد محصولات و علوفه‌ای که در زمین کاشته شده می‌شوند و به زنجیره غذایی ما و دام‌هامان وارد می‌شوند. به تدریج با مصرف این محصولات کشاورزی این مواد شیمیایی مضر درون بدن انسان و دام تجمع پیدا می‌کند. برای مثال سرب بر روی فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد و کادمیموم می‌تواند پروسه هضم غذا را با مشکل مواجه کند.

یک تصویر گسترده‌تر

از یک طرف صنعت دخانیات برای افرادی که در مناطق فقیر دنیا زندگی می‌کنند کار فراهم می‌کند و به کارخانه‌هایی که آنها را استخدام می کند سود می‌رساند. با این حال تاثیراتی که خاکستر و ته سیگار روی خاک می‌گذارند تنها بخش کوچکی از ضررهایی است که سیگار به محیط زیست ما وارد می‌کند. سود آور بودن صنعت تنباکو باعث شده جنگل‌ها قطع شوند و از زمین آنها برای کاشت تنباکو استفاده شود. همچینین برای پرورش تنباکو و رشد بیشتر و مصنوعی آن از کودهایی استفاده می‌شود که خود برای محیط زیست مضر هستند.

همچنین جالب است که بدانید اگر گیاه تنباکویی که با استفاده از آن سیگار درست کرده اند مبتلا به بیماری ویروسی بوده باشد، خاکستر آن هم محتوی آن ویروس خواهد بود و با ریختن خاکستر در زمین‌های کشاورزی گیاهان سالم‌مان هم به این ویروس مبتلا می‌شوند و همانطور که شاید بدانید تنها راه درمان فعلی ویروس‌ها از بین بردن تمام گیاهان آلوده است! یعنی از بین بردن تمام محصول یک کشاورز!

پس دفعه دیگری که خواستید سیگاری روشن کنید، اگر به فکر خودتان نیستید و نمی‌خواهید ترک کنید، حداقل خاکستر و ته آن را روی زمین نیاندازید تا حیوانات و دیگر انسان‌های بی‌گناه تحت تاثیر آثار مخرب آن قرار نگیرند و زمین‌های کشاورزی نابود نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو