همه چیز درباره اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

همه چیز درباره اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)


منبع: روزیاتو

87

1400/7/22

12:11


همه چیز درباره اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

همه چیز درباره اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

اختلال وسواس فکری-عملی یک عارضه مزمن بوده و از مشخصه های آن وسواسی است که به رفتار بی اراده منجر می شود. به گزارش Health Line، افراد دارای این اختلال ممکن است چندین و چند بار بررسی کنند که آیا در را به خوبی قفل کرده اند یا نه و یا جوراب هایی که برایشان شانس می آورد را در روز خاصی بپوشند؛ این ها عادات یا مناسکی است که باعث می شود حس امنیت بیشتری داشته باشند. البته اختلال وسواس فکری-عملی چیزی فراتر از این است.

اختلال وسواس فکری-عملی چیست؟

مشخصه های اختلال وسواس فکری-عملی افکار ناخواسته و تکراری (وسواس فکری) و میل شدید به انجام اعمال غیرمنطقی و افراطی (وسواس عملی) هستند. اگرچه برخی از افرادی که اختلال وسواس فکری-عملی دارند شاید بدانند که افکار و رفتارشان با عقل جور در نمی آید اما اغلب نمی توانند از آن ها دست بکشند.

علائم

اختلال وسواس فکری-عملی

افکار و رفتارهای وسواسی مرتبط با OCD غالباً بیش از ۱ ساعت در روز طول می کشند و در زندگی روزمره اخلال ایجاد می کنند.

وسواس فکری

یعنی افکار ناراحت کننده یا وسوسه هایی که به طور مکرر رخ می دهند. افراد دارای این اختلال ممکن است سعی کنند آن ها را نادیده بگیرند یا سرکوب کنند اما ممکن است ترس از این داشته باشند که به دلایلی این افکار صحت داشته باشند.

اضطراب ناشی از این سرکوب می تواند فراتر از حد تحمل بشود و آن ها را وادار به رفتار وسواسی کند تا بلکه اضطراب شان کاهش یابد.

وسواس عملی

یعنی کارهای تکراری که موقتاً استرس و اضطراب حاصل از وسواس فکری را تسکین می دهند. اغلب افرادی که وسواس عملی دارند معتقدند این مناسک از وقوع اتفاق بد جلوگیری می کند.

درمان

اختلال وسواس فکری-عملی

برنامه درمانی معمول برای اختلال وسواس فکری-عملی اغلب شامل روان‌درمانی و دارو می شود. معمولاً ترکیب این دو درمان بیشترین تاثیر را دارد.

دارو

داروهای ضدافسردگی برای کمک به کاهش علائم اختلال وسواس فکری-عملی تجویز می شوند. بازدارنده ی بازجذبِ سروتونین (SSRI) یک داروی ضدافسردگی است که برای کاهش رفتارهای وسواس گونه تجویز می شود.

تراپی

گفتگو درمانی با یک متخصص می تواند ابزاری برای ایجاد تغییر در الگوهای ذهنی و رفتاری در اختیار شما قرار دهد.

رفتاردرمانی شناختی (CBT) و درمان مواجهه/واکنش (Exposure and response therapy) انواع گفتگو درمانی هستند که برای خیلی افراد موثر واقع می شوند.

نوع دیگر درمان، درمان پیشگیری از مواجهه/واکنش (ERP) است که حین آن بیمار در معرض افکار وسواسی ایجاد کننده ی استرس قرار می گیرد اما اجازه پیدا نمی کند تا رو به رفتار اجباری بیاورد.

چه چیزی باعث اختلال وسواس فکری-عملی می شود؟

اختلال وسواس فکری-عملی

علت دقیق OCD ناشناخته است اما محققان بر این باورند که برخی نواحی مغز شاید نتوانند به سروتونین پاسخ معمول بدهند. سروتونین ماده ای شیمیایی است که برخی سلول های عصبی از آن برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.

ژنتیک و توارث هم به بروز اختلال OCD کمک می کنند. اگر شما، پدر یا مادرتان یا خواهر یا برادرتان OCD دارد، حدود ۲۵ درصد احتمال مبتلا بودن عضو دیگری از خانواده به این اختلال وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

با نشانه های اختلال وسواس فکری عملی آشنا شوید

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو