۷ راه برای وادار کردن گیاه ادریسی‌ به گلدهی!

منبع: فوت و فن

81

1400/7/22

13:38


۷ راه برای وادار کردن گیاه ادریسی‌ به گلدهی!

گیاه ادریسی یکی از گیاهانی است که به تازگی دوباره روی بورس آمده و این را مدیون گل‌ آذین‌های غول آسایش است! اگر گیاه ادریسی‌تان دست از گلدهی کشیده، با این ۷ روش می‌توانید آن را دوباره وادار به گلدهی کنید.

حتما گل های ادریسی را در فصل بهار و تابستان دیده اید. البته گاهی گیاه‌تان آنطوری که می‌خواهید گل نمی‌دهد، ادریسی کمی در گل دادن بد قلق است. اما اگر نیازهای گیاه را به طور کامل برطرف کنید شانس گلدهی ادریسی بالاتر خواهد رفت. در اکثر موارد مشکل از آبدهی، میزان نور و کیفیت خاک است. هرس مناسب هم به گلدهی گیاه کمک می‌کند. مواظب آفات و آب و هوای نامناسب هم باشید.

برای آنکه بدانید دقیقا چه کاری باید انجام دهید با فوت و فن همراه باشید.

اولین قدم – مکانی با نور مناسب برای قرار دادن گلدان ادریسی‌تان پیدا کنید

ادریسی‌تان را در مکانی قرار دهید که ۴ تا ۶ ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد. بهترین جا مکانی است که آفتاب اول صبح داشته باشد. اگر گیاه‌تان سالم به نظر می‌رسد اما هنوز هم گل نمی‌دهد، مکن است مشکل این باشد که نور کافی دریافت نمی‌کند. اکثر ادریسی‌ها در سایه اصلا گل نمی‌دهند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که ادریسی گیاهی ظریف است؛ یعنی آفتاب بیش از حد می‌تواند موجب بروز سوختگی و نقاط قهوه‌ای روی شاخسار گیاه شود.

اگر ادریسی‌تان را در باغچه می‌کارید، آن را دور از درختان یا گیاهان بلندتان بکارید. درختان علاوه بر اینکه در اطراف خود سایه ایجاد می‌کنند، مقدار زیادی از آب خاک را هم جذب ریشه‌هاشان می‌کنند. اگر ادریسی‌تان گل نمی‌دهد دقت کنید که چه گیاهی اطراف آن قرار دارد؟

دومین قدم – خاک خوبی برای گیاه انتخاب کنید

ادریسی‌تان را در خاکی غنی و با زهکشی مناسب بکارید. اگر گیاه را در باغچه می‌کارید ابتدا باید خاک‌تان را تست کنید. به این منظور، گودالی به عمق و عرض ۳۰ سانتی تر حفر کنید و در آن آب بریزید. اگر آب درون گودال بین ۵ تا ۱۵ دقیقه خالی شد خاک‌تان برای کاشت ادریسی مناسب است. اگر چه گیاه ادریسی به آب زیادی برای رشد نیاز دارد اما آب بیش از حد هم موجب پوسیدگی ریشه‌هایش شده و موجب می‌شود گل ندهد.

اگر خاک باغچه‌تان زهکشی خوبی ندارد، مقداری بقایای گیاهی و کمپوست ارگانیک تهیه کرده و به آن اضافه کنید به این ترتیب زهکشی آن بهبود می‌یابد.

پی اچ خاک را هم از قلم نیندازید. برای گلدهی بهتر پی اچ خاک را بین ۵ تا ۸ تنظیم کنید. البته اگر پی اچ خاک خیلی غیر متعارف نباشد (مثلا ۳ یا ۱۰) تاثیری بر گلدهی گیاه نخواهد گذاشت. برای گلدهی بهتر اگر می‌خواهید بدانید رنگ گل‌های گیاه ادریسی‌تان به چه رنگی خواهد شد پی اچ خاک‌تان را آزمایش کنید. پی اچ ۵٫۵ یا کمتر موجب آبی شدن گل‌ها و پی اچ ۶٫۵ یا بالاتر خاک موجب صورتی شدن آنها خواهد شد. البته بعضی انواع گل ادریسی به پی اچ خاک واکنشی نشان نمی‌دهند.

سومین قدم – آیا ادریسی‌تان را درست آبیاری می‌کنید؟

برای مرطوب ماندن محیط ریشه ادریسی‌تان را ۳ بار در هفته آبیاری کنید. ادریسی به آب نسبتا زیادی نیاز دارد. برای آبیاری سعی کنید خاک اطراف گیاه را خیس کنید نه خود گیاه را. بهتر است آبیاری را اول صبح انجام دهید تا خاک گیاه در ادامه روز مرطوب و خنک باشد. هر روز خاک گیاه را تست کنید، اگر خاک به نظرتان خشک آمد آن را آبیاری کنید. ممکن است در ماه‌های گرم سال مجبور شوید گیاه را هر دو روز یک بار آبیاری کنید. برخی انواع ادریسی آب بیشتری می‌خواهد. آنهایی که برگ‌های بزرگ و نرمی دارند همین دسته‌ای هستند که آب خاک را زودتر می‌نوشند. البته به این هم دقت داشته باشدی که نباید خاک خیلی خیس باشد، یک رطوبت متعادل کافی است.

چهارمین قدم – به کود دهی گیاه هم توجه داشته باشید

حداقل یک بار در سال گیاه را با کودی مناسب و حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه تغذیه کنید. به یک کود معمولی باغچه نیاز دارید. طبق دستور نوشته شده روی بسته کود گیاه را کود دهی کنید.

اگر گل‌هایی آبی می‌خواهید، از کودی استفاده کنید که فسفر کمی دارد. اگر گل‌هایی قرمز و صورتی می‌خواهید از کودی با نسبت فسفر بیشتر استفاده کنید.

این را به خاطر داشته باشید که درست مانند هر گیاه دیگری ادریسی هم از کود دهی بیش از حد آسیب می‌بینید و ممکن است پژمرده شود و یا بسوزد. با فرارسیدن پاییز به گیاه کود ندهید.

پنجمین قدم – مالچ پاشی بهاره را فراموش نکنید

مالچ پاشی گیاه را از گرما، سرما و بی‌آبی حفظ می‌کند. با فرارسیدن بهار یک بسته مالچ ارگانیک تهیه کنید و قبل از اینکه گیاه گل بدهد آن را روی خاک اطرافش بپاشید. به فاصله ۷ سانتی متر از اطراف ساقه را مالچ نپاشید تا گیاه دچار پوسیدگی نشود.

ششمین قدم – مراقب بیماری‌ها هم باشید!

در اکثر موارد وقتی گیاه گل نمی‌دهد مشکل از میزان نور و آبیاری است، اما در مواردی هم ممکن است مشکل بیمار بودن گیاه باشد. به دنبال لکه‌های رنگی غیر متعارف روی شاخسار گیاه و گل‌ها باشید. لکه‌هایی به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و سبز معمولا مربطو به بیماری قارچی هستند و نیاز است که یک قارچ کش تهیه شود. حواس‌تان به سفیدک پودری هم باشد.

هفتمین قدم – اجازه دهید ادریسی‌تان بزرگ شود تا بفهمید چه زمانی گل می‌دهد؟

اگر هنوز نمی‌دانید ادریسی‌تان چه زمانی گل خواهد داد، آن را برای یک فصل به حال خود بگذارید تا گل بدهد. ادریسی نگهداری کمی می‌خواهد و هرس زیادی احتیاج ندارد. به گیاه‌تان دقت کنید تا بفهمید کدام یک از جوانه‌ها تبدیل به گل می‌شوند. ممکن است این جوانه‌های گل مربوط به جوانه‌های سال پیش باشند و یا بر روی شاخه‌هایی که گیاه در سال جدید تولید کرده است ظاهر شوند.

برخی گیاهان ادریسی در انتهای فصل، یعنی در پاییز، بر روی شاخه‌های قدیمی جوانه تولید می‌کنند و این جوانه‌ها در بهار تبدیل به گل می‌شوند. برخی دیگر از ادریسی‌ها جوانه‌های گل خود را در بهار بر روی شاخه‌هایی که به تازگی رشد کرده اند تولید می‌کنند و گل‌ها در پاییز باز می‌شوند. اگر گیاه‌تان گل‌های خود را بر شاخه‌های جدید رشد کرده تولید می‌کند، بعد از پژمرده شدن گل‌ها در اواخر تابستان و پاییز شاخه‌های قدیمی را تا نزدیکی زمین هرس کنید تا فضا برای رشد شاخه‌های جدید باز شود و در فصل بعد گل‌های بیشتری داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو