چطور گیاه آلوئه ورای در حال مرگ‌ از پوسیدگی ریشه را نجات دهیم؟

منبع: فوت و فن

158

1400/7/22

13:38


چطور گیاه آلوئه ورای در حال مرگ‌ از پوسیدگی ریشه را نجات دهیم؟

گیاه آلوئه ورا یکی از گیاهان باشکوهی است که می‌توان آن را در درون و یا بیرونی از خانه پرورش داد. به علاوه، این گیاه خواصی درمانی هم دارد که به کارتان می‌آید. اگر حال گیاه آلوئه وراتان خوب نیست، با مطلب امروز فوت و فن همراه باشید.

آلوئه ورا در واقع یک ساکولنت است و مانند تمام ساکولنت‌ها می‌تواند بیمار شود و در معرض خطر مرگ قرار بگیرد. آبیاری بیش از حد، آبیاری کم و دیگر عوامل محیطی می‌توانند گیاه‌تان را بیمار کنند. یکی از معمول‌ترین بیماری‌هایی که این گیاه به آن مبتلا می‌شود پوسیدگی ریشه است. همچنین ممکن است گیاه آلوده وراتان آفتاب سوخته هم شود! اگر حال آلوئه وراتان خیلی خوب به نظر نمی‌رسد، نگران نباشید، هنور هم می‌توانید آن را نجات دهید!

پوسیدگی ریشه

همانطور که ذکر شد یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ گیاه آلوئه ورا پوسیدگی ریشه است. برای آنکه بفهمید مشکل گیاه‌تان همین است یا خیر باید آن را از گلدانش خارج کنید.

گیاه را از گلدانش خارج کنید

  • برای خارج کردن گیاه از گلدان ابتدا چند ضربه آهسته به کف و کناره‌های گلدان وارد کنید. با یک دست طوقه گیاه را نگهدارید و با دست دیگر کف گلدان را بگیرید و آن را برعکس کنید. با دست‌تان به کف گلدان ضربه وارد کنید، اگر گیاه خارج نشد ضربه را قوی‌تر کنید و یا گلدان را به سطحی بکوبید. گلدان را تکان دهید و خواهید دید که گیاه از داخل آن خارج می‌شود.
  • اگر گیاه بزرگ است از کسی کمک بگیرید. این را به خاطر داشته باشید که در تمام این مراحل این ضربه‌ها باید به گلدان وارد شود نه گیاه. در تمام مراحل گیاه را ثابت نگه دارید و آن را از داخل گلدان بیرون نکشید و اجازه دهید خودش دربیاید.

ریشه‌ها را بررسی کنید

  • وقتی گیاه از داخل گلدان خارج شد ریشه‌ها را بررسی کنید. اگر ریشه‌ها پوسیده، قهوه‌ای تیره، مشکی و لهیده به نظر می‌رسیدند حدس شما درست بوده و گیاه‌تان به پوسیدگی ریشه مبتلا شده است؛ در غیر این صورت ریشه‌ها سالم هستند و مشکل جای دیگری است.

ریشه‌های پوسیده را جدا کنید

  • ریشه‌های گیاه را بررسی کنید. هر ریشه‌ای که سیاه و لهیده باشد باید از گیاه جدا شود. اگر تنها دسته‌ای از ریشه‌های گیاه سیاه و لهیده هستند، احتمال اینکه بتوانید گیاه را زنده نگه دارید بسیار بالا است، اما باید این ریشه‌ها را جدا کنید. با استفاده از یک قیچی تیز و ضد عفونی شده ریشه‌های سیاه را از گیاه جدا کنید، تمام این ریشه‌ها باید جدا شوند.
  • اگر اکثر ریشه‌های گیاه به رنگ سیاه درآمده‌اند و پوسیده شده‌اند، شانس زنده ماندن گیاه کمتر می‌شود و تلاش بیشتری در این راستا لازم است. اگر مجبورید قسمت زیادی از ریشه‌های گیاه را جدا کنید، باید برگ‌های بزرگ گیاه را هم با استفاده از چاقویی تیز و استریل ببرید. در حدود نیمی از برگ‌های گیاه را جدا کنید. در این صورت شانس زنده ماندن گیاه بیشتر می‌شود چون با ریشه‌های کمی که برایش باقی مانده توانایی غذا رسانی به برگ‌های کمتر را خواهد داشت.

گلدانی مناسب انتخاب کنید

  • گلدانی را برای کاشت گیاه انتخاب کنید که تنها ۳۰ درصد (یک سوم) از سیستم ریشه‌ای گیاه بزرگ‌تر باشد. چرا که هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد خاک بیشتری خواهد داشت و خاک بیشتر آب بیشتری را در اطراف ریشه نگه می‌دارد و موجب بروز دوباره پوسیدگی ریشه در آینده خواهد شد. سیستم ریشه‌ای آلوئه ورا بیشتر به صورت افقی رشد می‌کند تا عمودی. گیاه آلوئه ورا نسبتا سنگین هم هست و اگر در گلدانی بیش از اندازه سبک و کوچک کاشته شود ممکن است گلدانش را واژگون کند. به همین دلیل بهتر است به جای آنکه گلدانی باریک یا عمیق انتخاب کنید، گیاه را در گلدانی با دهانه عریض بکارید.
  • گلدانی که انتخاب می‌کنید باید سوراخ‌های زهکش زیادی داشته باشد تا آب اضافه از کف گلدان خارج شود. اگر در مناطق خشک زندگی می‌کنید از گلدان‌های معمولی استفاده کنید اما اگر در منطقه‌ای خنک و مرطوب آلوئه ورا پرورش می‌دهید بهتر است آن را در گلدانی سفالی بکارید.

از خاک مناسب کاکتوس و ساکولنت برای کاشت گیاه استفاده کنید

  • این نوع خاک‌ها درصد شن بیشتری دارند و به همین دلیل زهکشی خوبی خواهند داشت. همچنین می‌توانید خاک آلوئه وراتان را خودتان بسازید. برای این منظور ۱ قسمت شن را با ۱ قسمت سنگریزه، ۱ قسمت پومیک ( پومیس یا همان پوکه معدنی) و ۱ قسمت خاک مخلوط کنید. از شن‌هایی با دانه‌های ناهموار استفاده کنید نه شن‌هایی صیغلی. شن‌های صیغلی به صورت دسته‌ای به هم می‌چسبند و به جای عبور دادن آب، آن را در خود نگه می دارند. می‌توانید از خاک گلدان هم برای کاشت آلوئه وراتان استفاده کنید اما حتما باید آن را با شن یا خاک کاکتوس مخلوط کنید در غیر این صورت احتمال ابتلای گیاه به بیماری پوسیدگی ریشه بسیار بالا خواهد بود.

کاشت دوباره آلوئه ورا

  • بعد از مراحل بالا و تهیه خاک نوبت به کاشت گیاه‌تان می‌رسد. گلدان را بردارید و کف آن کمی خاک بریزید. گیاه آلوئه وراتان را تکان دهید تا مقداری از خاک قدیمی که به ریشه‌هایش چسبیده است جدا شود. گیاه را در گلدان قرار دهید و بقیه گلدان را با خاک پر کنید. به این نکته دقت کنید که سطح خاک باید تا همان محل قبلی بالا بیاید و نباید مقدار بیشتری از گیاه را در خاک فرو ببرید. تمام ریشه‌ها باید در زیر خاک قرار بگیرد.
  • بلافاصله بعد از کاشت گیاه را آبیاری نکنید. چند روز طول می‌کشد تا گیاه بتواند ریشه‌های زخمی خود را ترمیم کنید و تا آن زمان نباید آبیاری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو