مکان‌های شگفت‌انگیزی که زیر آب بودند

مکان‌های شگفت‌انگیزی که زیر آب بودند


منبع: فوت و فن

123

1400/7/22

13:43


مکان‌های شگفت‌انگیزی که زیر آب بودند

در سرتاسر جهان، مکان‌های بسیاری وجود دارند که در زیر آب قرار داشتند و حال، سر از آب بیرون آوردند و به یک جاذبه گردشگری بسیار دیدنی تبدیل شدند.

در ادامه با ما همراه باشید تا ده تا از شگفت‌انگیزترین مکان‌هایی که قبلا در زیر آب بودند را به شما معرفی کنیم.

ویلا اپکون، یوینس آیرس، آرژانتین

Villa Epecuén, Buenos Aires, Argentina

Villa Epecuén, Buenos Aires, Argentina

ویلا اپکون که امروزه یک دریاچه نمک را در ایالت بوینس آیرس در آغوش گرفته است، زمانی یکی از مورد توجه‌ترین چشمه‌های آبگرم در کشور آرژانتین بوده است. اما در دهه هشتاد میلادی، مقدار بسیار زیادی بارش سبب طغیان تالاب اپکون و ورود آن به داخل روستا شده بود. این روستای گردشگری حدود ده متر در زیر آب نمکی فرو رفت و برای همیشه از دست رفت. با این حال، ۲۵ سال بعد، سطح آب کاهش یافته و شهر گمشده بار دیگر پدیدار شده است.

دولمن گودالپرال، اکستریمادورا، اسپانیا

Dolmen of Guadalperal, Extremadura, Spain

Dolmen of Guadalperal, Extremadura, Spain

دولمن گودالپرال که به معنای استون هیج اسپانیایی است، یک بنای باستانی با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. این دایره متشکل از صد و پنجاه سنگ بزرگ و سنگین، در غرب کشور اسپانیا قرار دارد و برای بیش از پنجاه سال است که در زیر آب قرار داشته است. در دهه ۶۰ میلادی، بالا آمدن سطح آب سبب شده تا این بنای تاریخی به زیر آب فرو برود. با این حال، با گرمایش آب و هوا در کشور اسپانیا در سال ۲۰۱۹ میلادی، بار دیگر این بنا سر از آب بیرون آورده است.

شهر بندری باستانی، ماهابالیپورام، هند

Ancient port city, Mahabalipuram, India

Ancient port city, Mahabalipuram, India

پس رخ دادن تسونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ میلادی در سواحل ماهابالیپورام، مردم این شهر متوجه یک مکان عجیب شدند. با عقب رفتن آب، تخت سنگ‌هایی در این مکان پدیدار شدند. با این حال، بار دیگر آب بالا آمده و آن را به زیر فرو برده است. پس از اینکه باستان‌شناسان این مکان را تخلیه کردند، مجموعه‌ای از دیوارها و تخت‌ سنگ‌ها را کشف کردند که نمایانگر یک مجموعه پلکان و مجموعه‌ای از سنگ‌ها بوده است. این مکان احتمالا یک شهر بندری باستانی بوده یا اینکه بقایای یک معبد باستانی است.

پوتوسی، تاچیرا، ونزوئلا

Potosi, Táchira, Venezuela

Potosi, Táchira, Venezuela

پوتوسی، شهری در شمال غربی کشور ونزوئلا است که زمانی جمیعتی حدود هزار و دویست نفر داشته است اما با ساخت یک نیروگاه برق آبی در این مکان، این شهر به زیر آب رفت و ساکنان آن به مکان دیگری رفتند. با این حال، در سال ۲۰۰۸ میلادی، خشکسالی سبب خشک شدن آب دریاچه شده است.

موآنگ بادان، تایلند

Muang Badan, Kanchanaburi province, Thailand

Muang Badan, Kanchanaburi province, Thailand

موآنگ بادان یک شهر تاریخی دیگری است که با ساخت یک سد به زیر آب فرو رفته است. این سد در ده هشتاد میلادی ساخته شده بود. خوشبختانه، سازه‌های مقدس و باستانی این شهر قدیمی برای همیشه و به طور کامل در زیر آب نبودند. با فروکش کردن سطح آب در ماه‌های مارس و آوریل، این بناها سر از آب بیرون می‌آورند.

پاولوپرتی، پلوپونسه، یونان

Pavlopetri, Peloponnese, Greece

Pavlopetri, Peloponnese, Greece

این اشکال به راحتی با صخره‌های سنگی اشتباه گرفته می‌شوند و در سرزمین یونان قرار دارند. این اشکال در حقیقت لبه یک سکونتگاه غرق شده را نشان می‌دهند. تصور می‌شود که این مکان، شهر باستانی پاولوپرتی است که قدمت آن به حدود پنج هزار سال قبل باز می‌گردد و با یک زمین لرزه در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح به زیر آب فرو رفته است.

کاخ عصر برنز، کردستان، عراق

Bronze Age palace, Kurdistan Region, Iraq

Bronze Age palace, Kurdistan Region, Iraq

در پاییز سال ۲۰۱۸ میلادی و با کاهش سطح آب دریاچه سد موصل، مکانی کاملا شگفت‌انگیز پدیدار گشته است. این مکان، ویرانه‌های متعددی دارد و باستان‌شناسان کرد و آلمانی به سرعت در حال اکتشاف در آن هستند. آنها کشف کردند که این مکان، یک کاخ عصر برنزی است که قدمت آن به حکومت میتانی در قرن پانزدهم پیش از میلاد باز می‌گردد.

منسیلا د لا سیرا، لا ریوجا، اسپانیا

Mansilla de la Sierra, La Rioja, Spain

Mansilla de la Sierra, La Rioja, Spain

شهر اسپانیایی منسیلا د لا سیرا، منظره بسیار دل‌انگیزی دارد. این مکان زمانی محل زندگی ششصد نفر بوده است اما در دهه شصت میلادی، با ساخته شدن یک سد، ساکنان آن مجبور به خروج از این شهر شدند و این مکان به زیر آب رفته است. با این حال، در طی زمان‌های خشک، این شهر سر از آب بیرون می‌آورد.

فابریکه دی کارگینه، توسکانی، ایتالیا

Fabbriche di Careggine, Tuscany, Italy

Fabbriche di Careggine, Tuscany, Italy

دریاچه واگلی در منطقه توسکانی کشور ایتالیا، یک روستای قرون وسطایی را در داخل خود جای داده است. این روستای باستانی در سال ۱۹۴۶ میلادی پس از ساخت سد به زیر آب رفته است. در طی سالیان مختلف، با کاهش آب‌های این دریاچه سد، این روستای سنگی از دل آب‌ها بیرون می‌آید و به جاذبه دیدنی برای گردشگران و مسافران تبدیل می‌شود.

کلیسای سینت نیکولاس، ماوروو، مقدونیه شمالی

St Nicholas Church, Mavrovo, North Macedonia

St Nicholas Church, Mavrovo, North Macedonia

کلیسای سینت نیکولاس در درون آب‌های دریاچه ماوروو قرار گرفته است. کلیسای سینت نیکولاس در نزدیکی روستای ماوروو در سال ۱۸۵۰ میلادی ساخته شده است. اما با ساخته شدن یک نیروگاه برق آبی در دهه پنجاه میلادی، این کلیسای محبوب و دوست‎‌داشتنی به زیر آب رفته است. این مکان به طور کامل از بین نرفته و در طی تابستان، می‌توان در درون این مکان ویرانه و روح‌زده قدم گذاشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو