شماره‌ی شناسایی خودرو یا VIN چیست و چگونه آن را چک کنیم؟

منبع: فوت و فن

70

1400/7/22

15:51


شماره‌ی شناسایی خودرو یا VIN چیست و چگونه آن را چک کنیم؟

شماره‌ی شناسایی خودرو که به اختصار VIN نامیده می‌شود، کد شناسایی یک اتومبیل بخصوص به شمار می‌رود. این کد به عنوان اثر انگشت عمل می‌کند، چراکه در عمل دو خودرو هیچگاه دارای VIN یکسان نخواهند بود.

VIN از ۱۷ رقم که شامل اعداد و حروف بزرگ می‌شود تشکیل شده که به عنوان یک تعیین کننده‌ی هویت منحصر به فرد برای خودرو عمل می‌کند. این کد همچنین ویژگی‌ها، مشخصات و تولید کننده‌ی اختصاصی خودرو را نیز به نمایش می‌گذارد. از این کد می‌توان به منظور رد گیری فرا خوانی‌های خودرو، آمار ثبت، مطالبه‌های گارانتی، سرقت‌ها و پوشش بیمه استفاده کرد.

در صورتیکه خودرو دارای VIN 17 رقمی نباشد چه باید کرد؟

مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که VIN صحیحی را در اختیار دارید و آن را به درستی کپی کرده‌اید. زمانیکه تایید کردید که VIN شما قطعاً کمتر از ۱۷ رقم است، این کد به احتمال زیاد متعلق به یک خودرو ساخت ۱۹۸۱ به قبل می‌باشد. پیش از سال ۱۹۸۱، VIN‌ها به لحاظ طول از ۱۱ تا ۱۷ رقم متغیر بودند. وبسایت AutoCheck تنها قادر است خودرو‌هایی که دارای کد ۱۷ رقمی هستند را اعلام کند. در نتیجه اطلاعات خودرو‌هایی که پیش از سال ۱۹۸۱ تولید شده‌اند محدود می‌باشد.

اعداد و حروف در یک VIN چه معنایی دارند؟

معنی ۱۷ رقم موجود در شماره‌ی شناسایی خودرو چیست؟ برای پی بردن به این سوال بخش‌های مجزایی که معنی هر بخش از یک VIN را توضیح می‌دهند، مشاهده کنید :

رقم اول : مکانی که خودرو در آن تولید شده است

رقم‌های دوم و سوم : سازنده‌ی خودرو

رقم‌های دوم، سوم و هشتم : خودرو‌هایی که قادر به استفاده از بیش از یک نوع سوخت هستند به وسیله ارقام دوم، سوم و هشتم VIN قابل شناسایی هستند

رقم‌های چهارم تا هشتم : نشانگر برند و همچنین نوع و اندازه موتور می‌باشند

رقم نهم : کد امنیتی که تایید شدن VIN توسط کمپانی خودرو ساز را تشخیص می‌دهد

رقم دهم : سال تولید خودرو

رقم یازدهم : نشان می‌دهد که خودرو در کدام کارخانه مونتاژ و ساخته شده است

شش رقم آخر : شماره سریال خودرو

در کجا می‌توان VIN را پیدا کرد؟

VIN را می‌توان در بالای پنل ابزاری در سمت راننده‌ پیدا کرد. آسان‌ترین راه برای مشاهده‌ی این کد ایستادن در بیرون خودرو در سمت راننده و نگاه کردن به گوشه‌ی پنل ابزاری، درست در جاییکه این پنل و شیشه‌ی جلوی خودرو به هم می‌رسند، می‌باشد. در صورتیکه نمی‌توانید این کد را پیدا کنید درب سمت راننده را باز کرده و به چهار چوب در (محل چفت شدن در به هنگام بستن آن) نگاه کنید. این احتمال وجود دارد که VIN در این محل نیز نمایش داده شده باشد. تصویر زیر را مشاهده کنید :

شما همچنین می‌توانید در مکان‌های دیگری از جمله کارت بیمه یا بیمه نامه و فرم ثبت و نام خودرو VIN را پیدا کنید.

شما می‌توانید با وارد کردن VIN در قسمت پایین صفحه‌ی بررسی کد در وبسایت Autocheck تحت عنوان گزارش تاریخچه‌ی خودرو این وبسایت، بررسی رایگان VIN خود را به دست آورید. تنها کافیست VIN خود را در فضای موجود وارد کرده و گزینه‌ی بر روی گزینه‌ی Check VIN کلیک کنید. در بالای فرم سفارش می‌توانید سال، برند، مدل، نوع و کشوری که مونتاژ خودرو در آن صورت گرفته را مرتبط با VIN خود مشاهده کنید. به علاوه، تعداد سوابق موجود در تاریخچه‌ی خودرو که برای این اتومبیل وجود دارند نیز به شما گفته خواهد شد.

 

لینک سایت اصلی VIN خودروهای KIA

لینک سایت اصلی VIN خودروهای HYUNDAI

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو