ویتامینی که دیابت را کنترل می کند!

55

1400/7/22

16:41


رییس مرکز تحقیقات اختلالات متابولیک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس نتایج پژوهش جدید این مرکز تحقیقاتی، ویتامین دی یکی از عوامل کنترل بهتر بیماری دیابت نوع یک است.

ویتامینی که دیابت را کنترل می کند!

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مریم رزاقی آذر افزود: در این مطالعه بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با سطح ویتامین دی بیشتر ار ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر نسبت به کسانی که کمبود ویتامین دی داشتند از کنترل دیابت بهتری برخوردار بودند.

وی افزود: از بین ۳۳۹ بیمار مبتلا به دیابت نوع یک، ۱۹۲ بیمار شامل ۹۹ پسر، ۹۳ دختر به صورت انتخاب تصادفی وارد این مطالعه شدند که هموگلوبین ای وان سی (HbA۱C) و ویتامین دی آنها با روش HPLC اندازه گیری شد.  

این محقق تصریح کرد: بیماران براساس سطح ویتامین دی، خون به چهار گروه کمتر از ۱۰ نانوگرم، ۱۱ تا ۲۰ نانوگرم، ۲۱ تا ۳۰ نانو گرم و بیشتر از ۳۰ نانوگرم تقسیم شدند و سطح هموگلوبین ای وان سی آنان به عنوان شاخص کنترل متابولیک در این گروه ها با یکدیگر مقایسه شد.  

رزاقی آذر یادآور شد: مقدار هموگلوبین ای وان سی در گروه یک و گروه ۲ به طور قابل توجهی از گروه ۳ و ۴ بیشتر بود (بالا بودن هموگلوبین ای وان سی به معنی کنترل بد دیابت است) و به عبارتی گروه های سوم و چهارم در کنترل بیماری دیابت نوع یک، موفق تر بودند.

مطالعه ارتباط سطح ویتامین دی در خون بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با کنترل متابولیک دیابت آنها توسط مریم رزاقی آذر، مونا نوربخش، میترا نوربخش، عرفان عبدیائی، حسین عبدیائی انجام شد.

 بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات اختلالات متابولیک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، دپارتمان بیوشیمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و کمیته تحقیق دانشجوئی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم این رویداد علمی را همراهی کردند.

آزمایش هموگلوبین ای وان سی، یک آزمایش خون بسیار رایج است که برای غربالگری بیماران دیابتی کارآیی داشته و نشان می دهد بیماران به چه میزان در کنترل بیماری دیابت موفق بوده اند.

آزمایش هموگلوبین ای وان سی(Hb A۱C) نشانگر میزان گلوگز(قند) همراه با هموگلوبین موجود در خون  و میانگین قند خون بیمار در ۲ تا ۳ ماه گذشته است ،بنابراین در صورتی که میزان قند خون در ۲ یا ۳ ماه گذشته بالا باشد، نتیجه این آزمایش نشان دهنده کنترل نامناسب قند خون و در نتیجه امکان بروز عوارض بیشتر دیابت است.
منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو