آیا واقعا واکسن فایزر برای زنان باردار اثربخشی دارد؟

47

1400/7/22

18:49


عضو کمیته ملی واکسن کرونا:سازندگان واکسن فایزر هنوز سندی دال بر اینکه برروی زنان باردار تست کرده و نتیجه‌اش موفقیت‌آمیز بوده ارائه نکرده است.

آیا واقعا واکسن فایزر برای زنان باردار اثربخشی  دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، مصطفی قانعی درارتباط با واکسن فایزر گفت: سازندگان واکسن فایزر هنوز سندی دال بر اینکه برروی زنان باردار تست کرده و نتیجه‌اش موفقیت‌آمیز بوده ارائه نکرده است. به همین دلیل تحقیقی هم که از سوی فایزر برروی خانم‌های باردار شروع شده بود، به دلیل اینکه داوطلبان از مطالعه خارج شدند، ناتمام ماند. فعلا تحقیق پایان یافته متقنی را مبنی بر بی‌ضرر بودن یا اثربخشی این واکسن در دست نداریم.

قانعی در پاسخ به این سوال که چند پروژه واکسن MRNA در ایران وجود دارد، گفت: ما به عنوان ستاد توسعه زیست فناوری، از دو پروژه تولیدی حمایت می‌کنیم. یکی از پروژه‌ها پرونده‌اش تحویل سازمان غذا و دارو شده و چنانچه مجوزش صادر شود وارد فاز بالینی می‌شود. بنابراین فاز تحقیقاتی آن تمام شده و به تولیدی رسیده است، یعنی پروژه واکسن رناپ.

او افزود: شرکت دیگری نیز حمایت شده که این پروژه هنوز به مرحله تحویل پرونده به سازمان غذا و دارو نرسیده است. به علاوه یک مورد هم در زیرمجموعه برکت درحال انجام است که در آن مورد کار تحقیقاتی صورت گرفته و من هنوز از اینکه تا چه اندازه در تولید پیش رفته است خبر ندارم.

قانعی درپاسخ به این سوال که با توجه به درخواست برخی از اعضای جامعه پزشکی برای تزریق واکسن MRNA مانند فایزر به عنوان دوز سوم کادر درمان، آیا این فناوری در ایمنی‌زایی مزیتی نسبت به دیگر تکنولوژی‌های ساخت واکسن دارد، گفت: MRNA قابلیت این را دارد که برمبنای سویه در گردش خودش را تغییر بدهد. به هرحال واکسن MRNA که در ایران ساخته می‌شود، در تلاش است که این موضوع را حل کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو