بازسازی سه شاهکار نقاشی با استفاده از هوش مصنوعی

منبع: ایران آرت

63

1400/7/22

18:57


محققان با استفاده از هوش مصنوعی سه نقاشی گمشده از گوستاو کلیمت را از روی عکس‌های سیاه و سفید بازسازی کردند.

ایران آرت: به تازگی یک بخش تعاملی جدید با نام کلیمت در برابر کلیمت: مرد تناقضات به اپلیکیشن گوگل آرتس اند کالچر (Google Arts & Culture) اضافه شده است که اطلاعاتی درباره زندگینامه، الهامات هنری، میراث گوستاو کلیمت، هنرمند پرآوازه اتریشی، و مقالات تخصصی درباره وی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گوگل همچنین در بخش دیگری از تلاش‌های خود در حوزه معرفی این نقاش، سه نقاشی گمشده وی از سال ۱۸۹۹ را با استفاده فناوری هوش مصنوعی بازآفرینی کرده است.

این سه نقاشی پزشکی، فلسفه و حقوق نام دارند و کلیمت آنها را به سفارش دانشگاه وین کشیده بود. اما به دلیل مضامین نامناسب از طرف مقامات دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفت و به یک خریدار خصوصی فروخته شدند. در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، این سه نقاشی در جریان یک آتش سوزی گم شدند و حالا تنها عکس‌هایی سیاه و سفید از آنها باقی مانده است.

به گزارش ایرنا، اندیشمندان هنری و محققان حوزه هوش مصنوعی با حمایت گوگل گرد هم آمدند تا به این نقاشی‌های اسرارآمیزی رنگ بپاشند. فرانتس اسمولا (Franz Smola) از نمایشگاه گردانان موزه بلودر اتریش و امیل والنر (Emil Wallner) از آزمایشگاه گوگل آرتس اند کالچر در توسعه الگوریتمی که بتواند با دقت سه نقاشی کلیمت را از نو رنگ‌آمیزی کند، با یکدیگر همکاری کردند.

اسمولا اول از همه آرشیوهای متعدد را به دنبال اسناد مربوط به این آثار و به ویژه رنگ‌آمیزی آنها زیرورو کرد. وی سپس به دنبال طرح های تکرارشونده در این آثار گشت که در نقاشی‌های مشابه که کلیمت در همان دوره زمانی کشیده بودند نیز وجود داشتند؛ به عنوان مثال در نقاشی حقوق مارها سه زن را فراگرفته‌اند همانطور که در نقاشی فریز بتهوون (۱۹۰۲) یک زن با مارهایی بزرگ احاطه شده که به رنگ طلایی هستند. این مضامین مشابه به اسمولا و تیمش کمک کرد، رنگ‌ بخش‌هایی از این سه نقاشی را کمابیش حدس بزنند.

در این بین والنر هم الگوریتمی را سرهم کرد که تعلیم داده شده بود سبک رنگ آمیزی کلیمت را مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار دهد. موانع و موفقیت های این روند یادگیری ماشینی در مقاله ای به قلم والنر تشریح شده است.

الگوریتم والنر با استفاده از یک بانک داده بزرگ شامل یک میلیون تصویر از دنیای واقعی و نودو یک هزار و ۷۴۹ تصویر از آثار هنرمندان مختلف توانست رنگ پوست و رنگ آسمان را به کمک عکس های جهان واقعی و ساختار، مرز اشیا و جنس را به کمک نقاشی‌ها تشخیص دهد. سپس ۸۰ نسخه بازسازی شده رنگارنگ از نقاشی‌های کلیمت به این الگوریتم داده شد تا با سبک این هنرمند آشنا شود. نتیجه این تلاش‌ها عکس‌هایی رنگی شد که احتمالا نزدیکترین چیز به نقاشی‌های گمشده کلیمت خواهند بود.

اسمولا با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: نتیجه کار برای من غافلگیرکننده بود چون توانستیم عکس‌های سیاه و سفید از نقاشی‌ها را حتی در جاهایی که هیچ سرنخی نداشتیم هم رنگ کنیم. با تکیه به فناوری یادگیری ماشینی فرضیات خوبی درباره این که کلیمت اگر بود از کدام رنگ‌ها استفاده می‌کرد، داریم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو