چندماه از ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی گذشته و خبر چندانی از جنجال های مرسوم احمدی نژاد نیست، هرچند که هنوز بازدیدهای مردمی اش در میدان ۷۲ نارمک پا بر جاست و در حال حاضر در دبی به سر می برد، اما دیگر مانند گذشته جنجال به پا نمی کند و در سکوت به سر می برد.  

مشروح مصاحبه با حسین سبحانی نیا از چهره های اصولگرا را در ادامه می خوانید؛

* آقای سبحانی نیا، این روزها آقای احمدی نژاد به نسبت قبل سکوت کردند و دیگر اظهار نظر تند و جنجالی ندارند. تحلیل شما از سکوت آقای احمدی نژاد چیست؟

ایشان گاهی بنابر زمینه ها و سوژه هایی که در دست دارد، اظهار نظر کرده یا پیامی را به مناسبت های مختلف صادر می کند. گاهی هم این زمنیه ها وجود ندارد، پس به بحث های جنجالی ورود نمی کند. در حال حاضر نیز، با توجه به جا سازی تعدادی از دوستان و همکاران سابق ایشان در دولت آقای رئیسی، او بهانه ای برای اظهار نظر علیه دولت ندارد. هرچند که یاران سابق او حتی در زمان خانه نشینی هم مشی او را قبول نداشتند و چه بسا که رابطه عاطفی هم با او نداشته باشند.

* به نظر شما یاران آقای احمدی نژاد از ایشان عبور کردند؟

تعداد زیادی از یاران و وزرای آقای احمدی نژاد در دولت سیزدهم مشغول به کار هستند، چه وزرا، چه معاونین، استانداران و .. احمدی نژاد هم مشاهده می کند که این افراد در دولت حضور دارند. ضمن این که این افراد اگر چه مشی احمدی نژاد را قبول ندارد ولی یک رابطه عاطفی با او داشته و دارند. پس احمدی نژاد بهانه ای برای پرش به دولت و مسائلی حکومتی ندارد.

حال اگر زمینه ها و فرصت هایی به وجود بیاید ممکن است که او سکوت خود را بشکند. اما، در حال حاضر سکوت احمدی نژاد خیلی عجیب نیست و در گذشته هم او گاهی اظهارات تند بیان می کرد و گاهی هم حرف نمی زد. در حال حاضر نه انتخاباتی قرار است برگزار شود و نه فرصتی که مطرح شدن برای او سودی داشته باشد لذا در آرامش نسبی به سر می برد.

* شما به حضور پر رنگ مدیران آقای احمدی نژاد در دولت اشاره کردید، می توان این برداشت را داشت که دولت آقای رئیسی از نگاه آقای احمدی نژاد دولت مطلوبی است؟

نمی توان گفت دولت سیزدهم، دولت سوم احمدی نژاد است. مشی آقای رئیسی با احمدی نژاد متفاوت است؛ اما مدیران دولت احمدی نژاد، انصافا مدیران شایسته و توانمندی بودند ولی روش و دیدگاه سیاسی او را ندارند و از او جداشدند.

* با توجه به وعده آقای رئیسی درباره دولت فراجناحی، پیش بینی می شد که آقای رئیسی از مدیران و وزرای اقای روحانی هم استفاده کنند اما...

الآن یکی دوتا از وزرا و معاونان آقای روحانی در دولت هستند مانند آقای اسلامی و ستاری

* حضور احمدی نژادی ها خیلی بیشتر است.

از هر دولت 2، 3 نفری حضور دارند.

* حداقل 9 نفر از آنان وزیر یا معاون شده اند، در سطح استانداری و مدیریت های میانی هم حضور پررنگ دارند.

طبیعی است. منهای احمدی نژاد که با جریان انحراف همراه شد ولی مدیران او ارزشی و سالم بوده و تندرو نیستند و می توان گفت که با دولت سیزدهم همسویی دارند. به طور مثال، آقای احمد وحیدی فردی منطقی است و مشی احمدی نژاد را قبول ندارد. حتی در آن زمان هم تندروی در کار مدیران احمدی نژاد نبود و افراد معقولی هستند.

این افراد همراهی بیشتری با آقای رئیسی دارند و انتظار بر این است افرادی که انتخاب می شوند، سالم باشند و شاخص هایی که آقای رئیسی مشخص کردند در آنان وجود داشته باشد.

* احمدی نژاد اخیرا مدعی شده که پس از صحبت هایش درباره طالبان تهدید امنیتی شده است، ممکن است سکوت او بخاطر فشارها باشد؟

فکر نمی کنم. زیرا نه دستگاه های مربوطه این فشارها را وارد می کند و نه احمدی نژاد در چهارچوب این گونه مسائل است. به هر صورت ممکن است در آینده بحث هایی را مطرح کند. اما الان بهانه ای برای عرض اندام ندارد و آرامش بر مشی او حاکم است.

* امکان دارد آقای احمدی نژاد دولت سایه را کلید بزند؟

از احمدی نژاد بر نمیاد که دولت سایه را کلید بزند، زیرا افراد محدودی با مشی انحرافی او همراهی داشتند اما عناصر هسته و کلیدی از دور او پراکنده شدند.