طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی

طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی


منبع: ناز وب

83

1400/7/22

20:07


طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی

طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی

مربای عناب یک مربای خوشمزه و مقوی و مغذی است که به سادگی می توانید در خانه مربا عناب تازه و مربا عناب خشک را به صورت درسته یا پوره شده تهیه کنید. مربای عناب به تنهایی بسیار خوشمزه است ولی در صورت تمایل میتوانید از انواع طعم دهنده ها برای این مربا استفاده کنید.

 

مربا عناب

مربای عناب علاوه بر خوشمزه و مقوی بودن فواید فراوانی دارد. مربای عناب علاوه بر کاهش افسردگی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید است و می تواند استرس را کاهش دهد.

 

عناب به دلیل لعابی که دارد نمر کننده سینه است و در صورتی که با شیر یا آب جوشانده شود خاصیت ملین دارد. 

 

عناب آرام کننده اعصاب است و بی خوابی را کاهش میدهد و برای کاهش علایم آسم و تنگی نفس مفید است. 

 

عناب منبع ویتامین ث و مواد معدنی متنوع است از جمله کلسیم ، فسفر ، آهن ، کاروتن ، تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین و فلور ضمن این که پکتین موجود در عناب به عنوان فیبر محلول باعث کاهش چربی و قند خون می شود. 

 

طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی

طرز تهیه مربا عناب

 

مربا عناب خشک 

مواد لازم مربا عناب خشک 

عناب    500 گرم
شکر  1000 گرم
آب  4 پیمانه
آبلیمو تازه  2 قاشق غذاخوری
هل  2 عدد

 

طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی

طرز تهیه مربا عناب خشک

 

طرز تهیه مربا عناب خشک

عناب را بعد از شستن 5 ساعت در ظرف آب قرار دهید تا خیس خورده و نرم شود  سپس هسته هایش را خارج کنید. 

شکر و آب را در قابلمه روی حرارت بگذارید و روی شعله متوسط هر از گاهی هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. 

 

عناب و هل را اضافه کرده و با در نیمه باز و شعله کم بجوشانید تا مربا قوام بگیرد. 

آبلیمو را اضافه کرده و 2 دقیقه دیگر مربا را بجوشانید سپس شعله را خامش کرده و اجازه دهید مربا به مدت 24 ساعت در همان قابلمه در دمای محیط بماند سپس به شیشه دربسته منتقل کرده و در  یخچال نگهداری کنید. 

 

در صورت تمایل می توانید 4 تکه چوب دارچین هم از ابتدای پخت به مربا اضافه کنید. 

از میخک هم برای طعم دادن به این مربا می توانید استفاده نمایید. 

هنگا افزودن آبلیمو به مربای عناب می توانید از رنده پوست لیموترش ( به ازای هر 500 گرم شکر 2 قاشق غذاخوری رنده پوست لیموترش ) برای طعم دهی به مربا استفاده کنید. 

 

طرز تهیه و درست کردن مربا عناب خوشمزه و قوی

روش تهیه مربا عناب تازه

 

روش تهیه مربا عناب تازه

روش تهیه مربا عناب تازه هم درست مثل عناب خشک است فقط قسمتی که عناب را در آب خیس میکنند از روش تهیه مربا عناب حذف می شود. 

 

هسته عناب های تازه را با دستگاه هسته گیر ، جدا کنید تا شکل عناب ها به هم نریزید و سپس در شربت بیندازید تا با حرارت ملایم بجوشد و شکر را به خودش جذب کند. 

 

مربای عناب به تنهایی خوشمزه است و نیازی به طعم دهنده خاصی ندارد ولی در صورت تمایل می توانید از یک یک ادویه خاص مثل چوب دارچین، هل، رنده پوست پرتقال ، وانیل و میخک یا ترکیبی از 2 تا 3 مورد  برای طعم دادن به مربا استفاده نمایید. 

 

خواص عناب

 

عناب سرشار از ویتامین C و مواد معدنی است. عناب دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است و حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است.

عناب سرشار از خواصی است که برشمردن این خواص، می‌تواند به ترغیب افراد برای مصرف عناب کمک کند:

 

کاهش اضطراب

 

کاهش استرس و اضطراب از خواص مهم عناب است. عناب مانند برخی دارو‌های شیمیایی مبارزه با استرس عمل می‌کند، با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه‌ی آن هورمون‌های شما تنظیم می‌شود و این موضوع، به ذهن و بدن شما آرامش می‌بخشد.

 

درمان سرطان

 

برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که بین ترکیبات زیست‌فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد.

عناب خاصیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی هستند.

 

درمان اختلالات خواب

 

بسیاری از افراد با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد عناب می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند.

مصرف عصاره‌ی عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، همانطور که اشاره شد عناب با استرس نیز مبارزه می‌کند و همین موضوع نیز در درمان اختلالات خواب موثر است. عناب حاوی فلاونوئیدی به‌نام اسپینوزین است که با تأثیر بر سروتونین موجب خواب‌آلودگی می‌شود.

 

تنظیم گردش خون

 

عناب سرشار از آهن و فسفر است بنابراین در درمان فقر آهن یا کم خونی و رفع علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوءِهاضمه، سرگیجه و اختلال شناختی موثر است. با افزایش آهن و فسفرِ دریافتی از طریق میوه عناب، گردش خون شما بیشتر می‌شود و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها بهتر انجام می‌شود.

 

کنترل وزن

 

یکی از خواص مهم عناب کاهش و کنترل وزن است. این میوه کالری پایین و خواص بی شماری دارد و شما را ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد، بنابراین می‌توانید به جای چیپس و پفک، عناب سر میز خوراکی‌های خود بگذارید.

 

بهبود سیستم ایمنی بدن

 

عناب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. درواقع این میوه باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعیِ سیستم ایمنی بدن ما هستند.

 

بهبود سلامت پوست

 

عناب همچنین مانع از چین و چروک و جای زخم روی صورت می‌شود و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، زمینه ساز سلامت پوست می‌شود.

 

تقویت استخوان‌ها

کاهش التهابات

عناب سرشار از ترکیبات ضدالتهابی قوی مانند ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدهاست. با توجه به نقش عناب در کاهش ورم مفاصل، مصرف آن به مبتلایان به التهاب مفاصل (آرتریت) توصیه می‌شود عناب بخورید.

 

بهبود زخم و جراحات

 

ترکیبات فلاونوئیدی موجود در عناب خاصیت ضدمیکروبی قوی‌ای دارند. این ترکیبات در درمان عفونت کودکان و البته درمان زخم و عفونت‌های باکتریایی عمومی موثرند.

 

تقویت مو‌ها

 

عناب سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین و مواد معدنی است که در نتیجه با ترکیب با روغنی مانند روغن نارگیل ریزش مو را کاهش می‌دهد و مو‌ها را تقویت می‌کند.

 

کاهش قند خون

 

عناب برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است چرا که در کاهش قند خون و کنترل اختلالات سوخت‌وسازی موثر است. عناب قند خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه، برای پیشگیری و کنترل دیابت و سایر اختلالات مشابه موثر است.

 

تصفیه خون و سلامت قلب و عروق

 

عناب سرشار از ساپونین‌ها و آلکالوئید‌ها است که منجر به تصفیه خون و سم زدایی می‌شوند و البته مواد مغذی موجود در عناب به سلامت قلب کمک می‌کنند.

عناب با دارابودن مقدار زیادی پتاسیم و مقدار اندک سدیم، در آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار خون مؤثر است. همچنین عناب از تجمع چربی در سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

 

بهبود سلامت سلول‌های مغز و درمان آلزایمر

 

عناب منجر به سلامت سلول‌های مغز می‌شود، عناب می‌تواند با جلوگیری از نابودی سلول‌های مغز و تقویت عملکرد شناختی مغز، با بیماری آلزایمر مبارزه می‌کند.

طب سنتی و عناب

 

در طب سنتی طبع عناب ملایم و مایل به‌تر است. در طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد توصیه شده است. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است.

مضرات عناب

 

درست است که مصرف عناب سرشار از خواص متعدد و مختلف است، اما زیاده روی در مصرف عناب، عوارضی جدی برای سلامتی دارد، برای مثال زیاده روی در مصرف عناب می‌تواند باعث کم شدن غرایز جنسی باشد، افزون بر این، مصرف بی رویه عناب، با معده درد و نفخ بی ارتباط نیست. مصرف زیاد عناب برای افرادی که دچار غلظت خون هستند مناسب نیست.
تداخل دارویی عناب

عناب با گیاهان و مکمل‌هایی که قند خون را کاهش می‌دهند تداخل دارد. همانطور که اشاره شد، عناب قند خون را کاهش می‌دهد، مصرف آن همراه با گیاهان و مکمل‌هایی که چنین خاصیتی دارند موجب افت بیش‌ازحد قند خون می‌شود. از جمله این گیاهان و مکمل‌ها عبارت‌اند از:

سیر؛ شنبلیله؛ پسیلیوم؛ صمغ گوار؛ پنجه شیطان؛ خیارچنبر تلخ؛ مکمل کرومیوم؛ شاه‌بلوط هندی؛ جینسنگ چینی؛ جینسنگ سیبری؛ آلفا ـ لیپوئیک‌اسید.

 

مطالب مرتبط :

دستور تهیه مربای کیوی خوشمزه و عالی

طرز تهیه مربای لیمو شیرین

طرز تهیه مربای گردو

دستور تهیه مربای پرتقال حلقه ای


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو