روشهایی برای اینکه نگرش مثبت به دوران سالمندی داشته باشیم؟

روشهایی برای اینکه نگرش مثبت به دوران سالمندی داشته باشیم؟


منبع: بیتوته

113

1400/7/23

04:22


روشهایی برای اینکه نگرش مثبت به دوران سالمندی داشته باشیم؟



شادابی در سالمندی, پیری مثبت, علت نداشتن به نگرش مثبت به سالمندی

نگرش مثبت به دوران پیری

 

چگونه نگاه مثبتی به دوران پیری (سالمندی) داشته باشیم؟

نگرش مثبت به دوران سالمندی بستگی به دیدگاهی دارد که افراد با آن بزرگ شده اند ، سبک زندگی سالم و ورزش منظم در میانسالی می تواند باعث شود که دوران سالمندی پربار ، هدفمند و راحتی را سپری نمایید. 

هر کدام از مراحل زندگی انسان اهمیت خاص خودش را دارد و باید به دید مثبت به این دوران ها نگاه کرد نه این که صرفا نسبت به یک سن خاص نگرش مثبت داشته باشیم و نگرشی منفی نسبت به سایر دوران ها داشته باشیم.

 

نگرش ها به دوران سالمندی می تواند مثبت، منفی یا خنثی باشد . دیدگاه افراد به این دوران به تجربیات و اطلاعاتی بستگی دارد که در طول زندگی بدست آورده اند و معمولا نگرشی است که در دوران کودکی و نوجوانی شکل گرفته است. 

 

تغییر دیدگاه به دوران سالمندی می تواند باعث کاهش استرس ، بهبود ایمنی و کاهش بیماری های قلبی در سالمندان شود و باعث شود زندگی طولانی ترس داشته باشد.

مثبت اندیشی و داشتن نگرش مثبت یک انتخاب آگاهانه است البته نمی توان گفت کار ساده است.

 

زندگی همیشه با مشکلات پی در پی ممکن است باعث شود مثبت اندیشی کار سختی شود ولی موفقیت در هر کاری  نیز به تمرین و استمرار دارد بنابراین همیشه باشد به دنبال روش هایی باشید که به شما کمک کند افکار منفی را تغییر دهید.

 

روانشناسی سالمندی, دوران سالمندی, نشاط در سالمندی

چرا نگرش مثبت به دوران سالمندی نداریم ؟

 

چرا نگرش مثبت به سالمندی نداریم؟

مطالعاتی که در سازماند جهانی بهداشت انجام شده نشان می دهد که تفکرات منفی در رابطه با پیری در میان سالمندان گسترده است و بر سلامت جسمی و روانی آن ها تاثیر منفی می گذارد. 

 

برخی از سالمندان این دوران را با روحیه خوب و هدفمند می گذرانند ولی اگر ذهن افراد صرفا به کاستی ها ، نواقص ، بیماری ها و تحلیل رفتن قوای جسمی در دورا سالمندی معطوف شود طرفا به نیازمند شدن و ناتوانی سالمندان فکر میکنند برای این افراد دوران پیری یک زمان ترسناک و پر از تنهایی و ناتوانی است. 

 

ولی اگر به ویژگی های و تجربیات مفید سالمندان فکر کنید و شاهد کمک آن ها به نسل های بعدی برای تربیت صحیح فرزندان باشید و یا شاهد اوقات فراقت بیشتر آن ها باشید که زمان کافی برای رسیدگی به خودشان دارند ، می توانید ویژگی های مثبت این دورا را به چشم ببینید و نگرشی مثبت به این افراد داشته باشید. 

 

نگرش افراد به دوران سالمندی از طریق یادگیری مشاهده ای بوجود می آید یعنی فرد با دیدن ، الگو برداری می کند. افراد نگرش دیگران به سالمندان و نوع برخورد آن ها را مشاهده کرده و تمام انی ها در ذهنشان منجر به الگو برداری می شود. 

 

مثلا زمانی که در وسایل نقلیه و معابر برای سالمندان حق تقدم قائل می شوند در واقع نشان دهنده نگرش مثبت جوانان به دوران سالمندی است. 

تکریم و احترام به دوران سالمندی باعث ایجاد نگرش مثبت افراد جامعه و تقویت سلامت جسمی و روانی سالمندان خواهد شد. 

 

حفظ سنت ها و پایبندی به ارزش ها ی انسانی ارتباطی مستقیم با نگرش مثبت به دوران سالمندی خواهد داشت. 

 

شادابی در سالمندی, پیری مثبت, علت نداشتن به نگرش مثبت به سالمندی

چگونه به دوران سالمندی نگرش مثبت داشته باشیم

 

چگونه به دوران سالمندی نگرش مثبت داشته باشیم؟

انتخاب سبک زندگی سالم و ایجاد تغییر بر توانایی ها در داشتن دوران سالمندی سالم بسیار مهم و موثر است. 

سالمندان در این دوران باید دارای استقلال مالی و توانایی جسمی باشند تا بتوانند دوران خوبی را سپری کنند ولی متاسفانه سبک زندگی اشتباه و ضعف قوای جسمی مانع از رضایت آن ها می شود. 

 

نسبت با سالمندی تفکر مثبت داشته باشید

تحقیقات نشان داده است افرادی که در جوانی تفکر مثبتی نسبت به دوران سالمندی دارند و از این دوران نمی ترسند با افزایش امید به زندگی می توانند زندگی بهتر و طولانی تری را تجربه کنند. 

 

بر اساس مطالعات انجام شده تفکر مثبت می تواند باعث افزایش 5 – 15 درصدی طول عمر و ادامه زندگی بعد از 85 سال  بالاتر شود.

افرادی که چشم اندازی مثبت نسبت به دوران سالمندی دارند استرس کمتری را تحمل می کنند و بنابراین بدنشان در برابر بیماری ها مقاوم تر است و کمتر به بیماری های مزمن مبتلا می شوند. 

 

راههای ایجاد نگرش مثبت به سالمندی, نگرش مثبت به سالمندی, نگرش های مثبت در سالمندی

سبک زندگی سالم و ورزش منظم برای نگرش مثبت به دوران سالمندی ضروری است

 

تغییر بینش

معمولا جوامع جوانی را همراه با زیبایی و پیری را همراه با خستگی و افسردگی می داند. 

با افزایش سن ، تجربه افراد بیشتر شده و نگاهی متفاوت به زندگی پیدا می کنند. یک انسان در سن پیری با رسیدن به بلوغ فکری زندگی را از دریچه ای دیگر نگاه می کند و اولویت هایش در زندگی تغییر می کند بنابراین از مسائل و موضوعاتی لذت می برد که شاید برای افراد کم سن سال تر خوشایند یا لذت بخش نباشد. 

 

اگر بدانید که با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید سلامت و انرژی خود را در دوران سالمندی حفظ کنید مسلما دیگران نگرانی ای در این زمینه نخواهید داشت.

 

شما با رعایت یک سری اصول از دوران میان سالی می توانید مطمئن شوید که دوران پیری سلامتی را سپری خواهید کرد و دچار ناتوانی نخواهید شد، از جمله : 

- ورزش منظم

- حفظ وزن سالم

- رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی

- اجتناب از مصرف الکل و دخانیات

- وقت گذراندن با دوستان

- طبیعت گردی و مسافرت و داشتن تجربه های جدید سرگرم کننده

 

مثبت اندیشی را در خودتان افزایش دهید

سعی کنید وقت بیشتری را با افراد مثبت اندیش سپری کنید تا نشاط و شادی بیشتری در زندگی تجربه کنید . سعی کنید رفت و آمد خود را با افرادی که سطح انرژی شما را کاهش می دهند و منفی باف هستند به حداقل برسانید. 

 

سعی کنید مراقبه مهربانی و احساسات مثبت داشته باشید . اگر چیزی را چندین بار بگویید احتمال این که آن را باور کنید بیشتر است مثلا جملاتی از قبیل این که من هر روز احساس آرامش بیشتری دارد یا می تواننم هر مشکلی را از سر راه بردارم را هر روز با خودتان تکرار کنید. 

روی جملات مثبت ، همدلی و مهربانی تمرکز کنید و هر روز جملاتی در این زمینه را به شکل مراقبه تکرار کنید تا نگرش مثبتتان افزایش پیدا کند. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو