چرا سگم دمش را دنبال می‌کند؟!

منبع: فوت و فن

52

1400/7/23

08:27


چرا سگم دمش را دنبال می‌کند؟!

حتی اگر سگ ندارید هم این حرکت سگ‌ها را دیده اید. سگ آنقدر دور خودش می‌چرخد و دم خود را ‌دنبال می‌کند تا روی زمین می‌افتد! اما چرا سگ‌تان این کار را می‌کند؟

سگ‌ها طبیعت بازیگوشی دارند و هر از گاهی دنبال کردن دم‌شان کار عجیبی نیست. اما اگر سگ‌تان این کار را بیش از حد انجام می دهد، گاهی در حین این کار به خود صدمه می‌زند و با این کار مخل روتین روزانه‌اش می‌شود، ممکن است مشکلی برای او پیش آمده باشد. اگر نمی‌توانید جلوی سگ‌تان را بگیرید که دمش را دنبال نکند، و یا فکر می‌کنید او دارد این کار را بیشتر از همیشه انجام می‌دهد، بهتر است او را نزد دامپزشک‌تان ببرید تا او را معاینه کند. گاهی انجام بیش از حد این کار نشانه مشکلی در سلامتی او است.

چرا سگم دمش را دنبال می‌کند؟

دلایل زیادی برای اینکه سگ شما دم خود را دنبال می‌کند وجود دارد. این کار می‌تواند تنها به خاطر بازیگوشی بیش از حد او باشد و یا یک فاز کوتاه کودکی. به هر حال بهتر است دلیل این رفتار در سگ‌تان را بدانید تا اگر نیاز به مراقبت پزشکی داشت زودتر از آن با خبر شوید.

– نژاد و سن

بعضی حیوانات در بدن خود دارای ژن‌هایی هستند که آنها را مجبور به رفتارهایی مانند تعقیب دم می‌کند! برای مثال گاز گرفتن یا مکیدن پهلو رفتاری عادی در سگ‌های نژاد دوبرمن است و یا چرخیدن در سگ‌های تربر. سن سگ هم می‌تواند علت دیگری برای شروع این رفتار در او باشد. دنبال کردن دم در سگ‌های مسن تر امری معمول است و اغلب شما را از وجود یک مشکل سلامتی یا روانی با خبر می‌کند. در توله سگ‌ها این رفتار عادی است و نشان از شیطنت آنها دارد.

– توجه

سگ‌ها حیواناتی بی‌نهایت اجتماعی هستند و هیچ چیز را بیشتر از گرفتن توجه و مهربانی از جانب صاحب‌شان دوست ندارند. اگر سگ این را بفهمد که با دنبال کردن دم خود توجه صاحبش را جلب می‌کند، احتمالش زیاد است که بارها و بارها این رفتار را از خود نشان دهد و انجام آن را ادامه دهد. حتی توجهی منفی مانند تنبیه سگ باز هم او را بر آن می‌دارد که این رفتار را تکرار کند.

– انرژی زیاد

سر رفتن حوصله اغلب یکی از دلایل عمده بروز این رفتار در سگ‌ها است. البته شاید بهتر باشد به جای سر رفتن حوصله بگوییم خالی نشدن انرژی یا ماندن انرژی بیش از  حد در بدن. اگر سگ‌تان نیاز زیادی به بازی و ورزش دارد، ممکن است دمش را دنبال کند تا بازی و سرگرمی برای خود فراهم کند که انرژی‌اش را تقلیل دهد. اگر فکر می‌کنید دلیل رفتار سگ‌تان همین انرژی تخلیه نشده است، بهتر است به فکر فراهم کردن بازی یا ورزشی برای او باشید.

– آسیب

اگر آسیبی به دم سگ‌تان وارد شده اسد، مثلا دمش در لای در گیر کرده است، ممکن است سگ‌تان برای تسکین دادن درد شروع به دنبال کردن دمش بکند. دیگر آسیب‌ها مانند التهاب پوستی یا نیش حشرات هم ممکن است باعث بروز این رفتار در سگ‌تان بشوند.

– تشویش

دنبال کردن دم می‌تواند نشانه‌ای از وجود تشویش یا دیگر مشکلات روانی در سگ‌تان باشد.  در این مورد این رفتار سگ معمولا بعد از وقوع یک آسیب یا التهاب، با دنبال کردن دم یا پنجه کشیدن به آن شروع می‌شود و چون این رفتار سگ‌تان را آرام می‌کند می‌تواند به یک عادت در او تبدیل شود. در این مورد ممکن است حتی بعد از خوب شدن و مداوای دم، این رفتار در سگ‌تان باقی بماند. در این هنگام می‌گویند که سگ “شرطی” شده است. هر چند که از بین بردن این رفتار در سگ‌تان سخت است، اما ممکن است اگر زود دست به کار شوید آن را از بین ببرید.

– مشکلات سلامتی

مشکلات عصبی هستند که باعث بروز رفتار چرخیدن و دنبال کردن دم در سگ‌ می‌شوند. اگر چه به ندرت اما اگر رفتار دنبال کردن دم شدید و همیشگی باشد، می‌توان آن را با مشکلات صرعی در سگ مرتبط دانست.

تشخیص بیماری

در بعضی موارد این رفتار خود به خود از بین می‌رود اما اگر این رفتار در سگ‌تان باقی ماند، ممکن است نیاز باشد اقدام پزشکی انجام دهید و این را هم به خاطر داشته باشید که هر چه زودتر دلیل آن را بفهمید، درمان آن آسان تر خواهد بود.

اگر سگ‌تان بعد از مدتی این رفتار را به طور مکرر انجام داد و یا بیشتر از یک هفته طول کشید، زمانش رسیده که دامپزشک خود را ببینید.

چند نکته برای بازداشتن سگ از دنبال کردن دمش

– وقتی سگ این رفتار را نجام داد، هیچ واکنشی به آن نشان ندهید.

– سگ را مشغول کنید و میزان فعالیتش را بالا ببرید.

– پوست حیوان را چک کنید و او را به حمام ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو