وزیر امور خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره چالش‌های مشترک جهان غرب دیدار و گفت‌وگو کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن دیدار کرد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن پیش از آغاز گفت‌وگو با بورل گفت، اتحادیه اروپا مهم‌ترین متحد آمریکا در مواجهه با چالش‌های مختلف در نقاط مختلف جهان است و چالشی نیست که دو طرف مورد آن همکاری نداشته باشند.

او در ادامه گفت، دستورکار مهمی میان واشنگتن و بروکسل برای رسیدگی به مسائل اروپا، حوزه اقیانوس هند-آرام و نیم‌کره غربی وجود دارد.

بورل نیز با تأکید بر اهمیت روابط دو سوی اقیانوس اطلس گفت، اتجادیه راوپا بهترین شریک و متحد آمریکا است.

مسئول سیاست خارجی اروپا افزود، دو طرف باید از سو تفاهمات عبور کرده و به همکاری‌ها ادامه دهند.

بورل در ادامه گفت، در حوزه‌های مختلف از جمله غرب بالکان، افغانستان، چین، روسیه و منطقه ساحل در آفریقا چالش‌هایی وجود دارند که حل آن‌ها نیازمند همکاری بروکسل و واشنگتن است.

این مقام اروپایی بیان داشت: «این دیدار گامی مهم در روابط میان ملت‌های ما به‌ویژ در زمینه‌های امنیتی و دفاعی محسوب می‌شود».

درپی اجرای مفتضحانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان که مدیریت آن بر عهده آمریکا بود، برخی متحدان اروپایی واشنگتن بر لزوم استقلال نظامی بیش از پیش از آمریکایی‌ها تأکید کردند و بورل نیز در موقعیت‌های مختلف بحث تشکیل ارتش اروپایی را مطرح کرد.

یکی دیگر از موارد اختلاف میان واشنگتن و بروکسل، به توافق همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی اتمی مربوط می‌شود. استرالیا پس از حصول این توافق، قرارداد با فرانسه درخصوص ساخت زیردریایی اتمی را فسخ کرد که انتقاد شدید پاریس و بروکسل را به همراه داشت.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا در اقدامات خصمانه علیه چین و روسیه و متحدان آن‌ها هم‌داستان بوده و از ابزارهای مختلف از تحریم تا مداخله در امور داخلی آن‌ها را در دستورکار قرار داده‌اند.

به نوشته وبگاه شبکه «فرانس ۲۴» سفر بورل به واشنگتن در حالی انجام گرفته است که «انریکه مورا» معاون او امروز در تهران با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به این موضوع که تردید جدی در مورد اراده واقعی آمریکا برای انجام تعهداتش وجود دارد، از بی عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام انتقاد و بر ضرورت مسؤولیت پذیری آنها تاکید کرد.