شرحی بر مفاهیم اساسی هستی و زمان با نگاهی به هایدگر

55

1400/7/23

10:29


چاپ اول کتاب «سوژه و دازاین؛ مفاهیم اساسی هستی و زمان» نوشته فردریش ویلهلم فون‌هرمان با برگردان احسان پویافر و فلورا عسکری‌زاده در انتشارات پیام روزگار نو منتشر شد و به بازار آمد.

شرحی بر مفاهیم اساسی هستی و زمان با نگاهی به هایدگر

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بر اساس آنچه پشت جلد کتاب آمده، «سوژه و دازاین» شرح و بسطی جدی و دقیق از مفاهیم اساسی «هستی و زمانِ» مارتین هایدگر است که نویسنده در آن در ضمن شرح تفکر هایدگر به بسط و تکوین «پرسش بنیادین هستی» کوشش می‌کند. این اثر تفاوت «سوژه» و «دازاین» را بر اساس کتاب «هستی و زمان» و اشاراتی به سایر آثار هایدگر فهم ‌می‌کند و سنتی فلسفی‌ را که به ویژه در عصر جدید بر بنیادِ «من»، «سوژه» و «آگاهی» بنیان‌ نهاده شده به پرسش می‌گیرد.

هایدگر سعی داشت پرسش هستی را از ریشه‌هایش طرح کند تا امکان‌های متفاوت از سرآغازهای دیگر بروز کنند. او در راهی که طی می‌کرد به امکانات دیگر به نحو رادیکال و از سرآغاز مجال می‌داد؛ سرآغازی که از حیث زمانیِ هستی خالی نبود. پروژه «سوژه» که امری برگشوده از گونه‌ای از هستی و در خود فروبسته و درون‌ماندگار است، با «دازاین» که از خود برون‌رونده، استعلایابنده و گشوده است و بر اساس هستی و نسبت با حیث‌ زمانی آن خود را نشان می‌دهد، از اساس تفاوت دارد. بر این اساس، سوژه اساساً سر در درون دارد و بر اساس خود سامان می‌یابد و دازاین سر در بیرون دارد و بر اساس نسبت‌ با هستی و چیزها خود را نشان می‌دهد.

نویسنده‌ کتاب که یکی از برجسته‌ترین شاگردان و مفسران اندیشه هایدگر است، این مسائل و راهی را که هایدگر پیمود به خوبی در این کتاب طرح می‌کند، سرآغازین بودنِ هستی و تفاوت بین امرهای گشوده مثل سوژه، خدا، عقل و غیره را با خودِ گشودگی که بنیاد نهادِ در هستی است نشان می‌دهد و پرسشِ سرآغازین و رادیکال هستی را قابل فهم می‌سازد.

Hasti

کتاب ۳۲۴ صفحه‌ای «سوژه و دازاین» با نام اصلی Subjekt und Dasein : Interpretationen zu Sein und Zeit با مقدمه مترجمان و دو پیشگفتار چاپ‌های سوم و دوم آغاز می‌شود و این‌گونه ادامه می‌یابد؛ فصل یکم: رهنمودهایی برای تفسیر و هستی زمان، فصل دوم: زیست جهان و در-جهان-هستن، فصل سوم: موقعیت یافتگی و فهم در نسبت با پرسش هستی، فصل چهارم: زمان‌مندی دازاین و زمان هستی و فصل پنجم: هستی‌شناسی بنیادین زبان.

«سوژه و دازاین؛ مفاهیم اساسی هستی و زمان» نوشته فردریش ویلهلم فون‌هرمان با برگردان احسان پویافر و فلورا عسکری‌زاده در انتشارات پیام روزگار نو با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده و به بهای ۷۵ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو